Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes B 180 d: de A-Klasse ‘plus’

Geschreven door David Leclercq op

Mercedes heeft de B-Klasse vernieuwd die in deze nieuwe generatie meer richting cross-over neigt dan richting monovolume. Een test van de 180 d-versie.

Prijs
NB

Met de ineenstorting van de verkoop van monovolumes de afgelopen jaren, heeft Mercedes veel moeten twijfelen om aan een nieuwe B-Klasse te beginnen. Hij is er uiteindelijk toch gekomen en maakt gebruik van de techniek van de nieuwe A-Klasse. Op esthetisch vlak is hij geslaagd, ook omdat de nieuwe B-Klasse minder vierkant en mollig is, wat hem wat cross-overtrekjes geeft. Binnenin is er echter geen enkele twijfel: de auto heeft zijn ruimte en comfort behouden, zelfs al zit er achterin nu een klassieke bank in plaats van de individuele zetels zoals bij de BMW 2-Reeks Active Tourer. Interessant: de achterbank kan op rails worden gemonteerd om te kunnen kiezen tussen meer laadruimte of meer plek voor de passagiers.

Bedankt wie?

Onder de kap komt de 180 d uit de samenwerking met Renault. Het is de 1.5 dCi (1461 cm³) met een vermogen van 116 pk en een koppel van 260 Nm. De motor wordt enkel gekoppeld aan de robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen die samen met de motor voor een officieel verbruik van 3,9 l/100 km of 102 g/km CO2 zorgt.

Onderweg waarderen we de discretie van deze kleine motor, net zoals zijn kwaliteiten bij lage en middelmatige toerentallen. Het is echter onnodig om de naald van de toerenteller naar de rode zone te duwen, want de kracht neemt snel af bij hoge toerentallen. Dat zorgt ook voor wat onenigheid met de bak, die soms – en vreemd genoeg – een te lage versnelling aanhoudt. Mercedes kondigt een 0 tot 100 km/u aan in 10,9 s. Genoeg om met alle situaties om te kunnen gaan. De kracht van het model zit in zijn verbruik, met een gemiddelde van 5,7 l/100 km getest over zo’n 1000 km, vooral op snelwegen.

Comfortabel, maar slap

De afwerking en het comfort zijn de belangrijkste troeven van deze B-Klasse, die oneffenheden zeer goed filtert terwijl hij ook erg stil blijft. De keerzijde van die medaille: het veercomfort werd verkregen door de schokbrekers wel erg zacht te maken, wat voor te veel koetswerkbewegingen zorgt en dus het rijplezier fnuikt. Laten we duidelijk zijn: het rijgedrag is altijd veilig en zelfs precies, zolang de wegen goed zijn. Wanneer het asfalt ruwer wordt, zijn er te sterke pomp- en rolbewegingen wat onaangenaam is voor zowel de bestuurder als voor de passagiers. Een detail: Mercedes installeert steeds een actieve rijstrookassistent, een veiligheidssysteem dat zich echter te opdringerig toont en telkens moet worden uitgeschakeld bij het starten.

Ons verdict

De Mercedes B-Klasse is een compacte monovolume zoals ze nog maar zelden worden gemaakt. Zijn rivalen: de BMW 2-Reeks Active Tourer, de VW Golf Sportsvan en natuurlijk de korte Renault Scénic. Deze 180 d toont zich comfortabel en zuinig, maar niet erg dynamisch door de gebrekkige schokdempers. Let ook op de prijs, al is die waarschijnlijk geen probleem voor wie op zoek is naar een ‘premium’ model.

  • Comfort
  • Laag verbruik
  • Afwerking
  • Koetswerkbewegingen
  • Prijs
  • Opdringerige rijhulpsystemen

Verwante testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker