In het elektrische gamma van Mini kwam de Aceman het gat opvullen tussen de leuke, maar o zo krappe Cooper en de flink gegroeide Countryman. Deze kleine cross-over deelt zijn platform met de elektrische Cooper, maar dan met een 8 centimeter uitgerekte wielbasis. In totaal is hij met zijn 4,08 meter zelfs 22 centimeter langer dan die driedeurs-Cooper.
Na de eerder al voorgestelde E- en SE-varianten was het geen verrassing dat er ook van die Aceman nog een John Cooper Works-afgeleide zou volgen.
Concept: koetswerk en interieur Mini Aceman John Cooper Works (2025)
In grote lijnen behoudt die de cross-overlook van de andere modellen, net als hun interieur, waarin het grote centrale display op de middenconsole alle aandacht naar zich toe trekt. Maar uiteraard zijn er ook details waaraan je deze JCW – toch altijd een beetje de ‘bad boy’ van de familie – uiterlijk kunt herkennen.
Zo combineert hij een zwart gesloten radiatorrooster (met daarboven een al even zwart logo) met een grotere splitter onder de in tweeën gedeelde luchtinlaat in de bumper, getooid met rode verticale inzetstukken. Diezelfde kleur keert ook terug op de remklauwen en op de buitenspiegels.
In profiel vallen de dikkere zijschorten op, terwijl achteraan een grotere dakspoiler zit. Die zou niet alleen de sportieve uitstraling van deze John Cooper Works ten goede komen, maar ook zijn stroomlijn optimaliseren. Hetzelfde geldt voor de grotere diffusor.
Binnenin keren de rode accenten terug in de hoofdsteunen, de stiksels en andere kleine details. De belangrijkste rode toets – letterlijk dan – staat echter op de stuurstengel voor de richtingaanwijzers, en draagt het opschrift ‘Boost’. Een synoniem voor meer power… en meer fun?
Kenmerken, batterij & laden Mini Aceman John Cooper Works (2025)
De naam John Cooper Works staat bij Mini voor extra sportiviteit en een aangescherpte persoonlijkheid. Vandaar dat de elektromotor in de neus van de Aceman JCW 230 pk en 350 Nm naar de voorwielen stuurt. De Boost-functie van hierboven voegt daar tijdelijk nog eens 28 pk aan toe, genoeg om deze Aceman in 6,4 seconden naar 100 km/u te stuwen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u.
De benodigde stroom is afkomstig uit het van de andere Mini’s bekende batterijpakket met een capaciteit van 54,2 kWh (49,2 kWh netto). Opladen kan op wisselstroom driefasig (11 kW), maar op gelijkstroom is het laadvermogen beperkt tot 95 kW: niet verpletterend snel, maar ook weer niet rampzalig. In de praktijk kan je in een halfuurtje toch een 200-tal kilometer recupereren.
Het WLTP-rijbereik met een volle batterij bedraagt 355 kilometer; in de praktijk moet 300 kilometer haalbaar zijn. Tijdens deze test, waarbij we niet als een gek hebben gereden, maar ons zeker niet hebben ingehouden (waarom zou je anders een John Cooper Works kopen?), verbruikten we 17,3 kWh/100 km, genoeg voor een kleine 280 kilometer. Let wel, als je je batterijpeil tussen 10 en 80 procent wil houden, dan heb je in werkelijkheid dus maar een marge van een 200 kilometer…
Rijgedrag Mini Aceman John Cooper Works (2025)
Maar goed, de hamvraag is natuurlijk of deze Aceman John Cooper Works ook wat onderhoudender rijdt dan zijn E- en SE-broertjes. Ja en neen. Aan de prestaties zal het niet gelegen zijn, integendeel, op dat vlak voldoet de JCW aan de sportieve verwachtingen. Bovendien kan hij prat gaan op een erg nauwkeurig onderstel, dat weliswaar stug gedempt is, maar wel minder droog leek opgehangen dan de JCW-versie van de Cooper Cabriolet. Daarnaast weet de Aceman een gevoel van lichtvoetigheid door de beleving te weven – wat des te indrukwekkender is als je bedenkt dat deze elektrische cross-over 1.825 kilogram op de weegschaal zet.
Het typische gocartgevoel tekent met andere woorden present, alleen hebben de voorwielen voelbaar de handen vol met het elektrokoppel dat zo rijkelijk en haast ogenblikkelijk komt binnenstromen. Op trekkrachtverliezen zul je de voorwielen niet snel betrappen, maar het is wel zaak om het stuurwiel stevig vast te houden, want de koppelreacties doen de voortrein snel van zijn koers afwijken.
Ook een afknapper: de mate van energierecuperatie bij het vertragen kan wel in verschillende niveaus worden ingesteld, maar daarvoor moet je telkens meerdere menu’s op het centrale scherm doorworstelen. Vergeet dus maar dat je onderweg met die verschillende niveaus kunt spelen om zo het evenwicht te beïnvloeden…
Prijs Mini Aceman John Cooper Works (2025)
Echt extravagant wordt de Aceman John Cooper Works nooit, maar dynamisch gezien weet hij zeker te overtuigen. Alleen niet in die mate dat het een meerprijs van 8.200 euro ten opzichte van de Aceman SE kan rechtvaardigen. Anders dan de Cooper JCW met verbrandingsmotor heeft deze elektrische cross-over bovendien wél concurrenten: modellen als de Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce of Smart #3 Brabus bijvoorbeeld, die voor dit geld naast meer ruimte en comfort ook sterkere prestaties bieden.
Verdict Mini Aceman John Cooper Works (2025)
Hoewel hij qua looks helemaal aan de verwachtingen voldoet, mist de Mini Aceman John Cooper Works dat explosieve kantje dat bij het JCW-logo hoort. Bovendien mag je van een auto met een dergelijk prijskaartje toch wat meer verwachten qua rijbereik en DC-laadsnelheden.
In dit artikel : MINI, MINI Aceman
