Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mini Cooper SE Cabrio (2023) - liefde op het eerste gezicht?

Geschreven door Laurent Blairon op

De Mini Cooper SE is er nu ook als elektrische Cabrio. AutoGids doet de test.

Concept Mini Cooper SE Cabrio

De basis van een bestaande Mini Cooper S Cabrio elektrificeren bleek niet al te moeilijk. De open koets van de Cooper S heeft plek voor de combinatie van motor en batterij uit de gesloten elektrische Mini, een 184 pk sterke unit met een batterij van 32,6 kWh. Zelfs de laadpoort is niet van plaats veranderd ten opzichte van de Cooper SE.

Ook achter het stuur van de Mini Cooper SE Cabrio merk je geen verschil: het koetswerk is nog steeds 3,86 meter lang, 1,72 meter breed en 1,41 meter hoog. Dat wil zeggen dat je voorin genoeg plaats hebt, maar achterin dan weer niet (met mijn 1,87 m moet ik de zetel bijna volledig naar achteren schuiven). En ook de koffer blijft piepklein, met 160 liter aan bagageruimte.

De stoffen kap van de Mini Cooper SE Cabrio kan volledig elektrisch open- en dichtklappen in 18 seconden, maar slechts tot aan een snelheid van 30 km/u. Er zijn drie posities: open, dicht, of in een aangename tussenstand, zoals bij een gewoon schuifdak. Niet nieuw, maar het blijft leuk.

Schrik niet van de prijs, want de nieuwe Mini Cooper SE Cabrio kost 17.000 euro meer dan de Cooper S Cabrio en 25.000 euro meer dan de Cooper SE driedeurshatchback. Waarom zoveel geld? Het antwoord zit hem in het ontwikkelingswerk en de aanpassingen aan de productielijn voor een model dat slechts in een beperkte oplage wordt gebouwd (999 exemplaren). 

Review Mini Cooper SE Cabrio 2023

Rijgedrag Mini Cooper SE Cabrio

De ingenieurs hebben hard gewerkt om het onderstel aan te passen aan het bijkomende gewicht van de elektrische aandrijflijn. De Mini Cabrio is sowieso al geen pluimgewicht, maar in het geval van de elektrische Cooper SE hebben we het over 1.560 kilo, wat een dikke 200 kilo meer is dan een Cooper S op benzine.

Maar de inspaning is geslaagd, want de kleine cabrio is scherp, levendig en zelfs speels als je hem forceert.  Aan snelheid evenmin gebrek, want de Mini Cooper SE Cabrio schiet snel genoeg uit de startblokken om binnen de 8 seconden van 0 naar 100 km/u te flitsen.

Zoals bij de meeste elektrische modellen, moet je maar weinig op het rempedaal duwen, wat bijdraagt aan het plezier, aangezien je het tempo kan aanhouden. De ophanging van de Mini Cooper SE Cabrio is stevig, maar niet te hard, zelfs niet in de scherpe bochten van Mallorca, het idyllische decor voor deze test. Het "kartgevoel" dat steeds wordt herhaald door de marketingafdeling is daadwerkelijk bewaard gebleven, al is het wel een grote en zware kart.

Maar het is niet op deze bochtige wegen waar we de Mini Cooper SE Cabrio het meest appreciëren. Nog beter rij je over gladde kustwegen aan een rustig tempo, waarbij je kan genieten van de elektrische stilte. De elektrische cabrio is echt een niche die verder ontwikkeld zou moeten worden! Je hoort de vogels fluiten, de wind in de bomen, en in de dorpjes waar we doorheen rijden ook het geklink van glazen rosé en het geroezemoes van mensen op de terrassen.

Moeten we het hebben over het verbruik? Ons gemiddelde, aan een voornamelijk ontspannen tempo, bleef hangen op 15,5 kWh/100 km. We halen dus de beloofde range van 200 kilometer wel. Of de slechtere aerodynamica van een cabrio de actieradius schaadt? Niet echt, behalve op de snelweg. Dat neemt niet weg dat het rijbereik een zwak punt van de elektrische Mini blijft.

Review Mini Cooper SE Cabrio 2023

Verdict Mini Cooper SE Cabrio

Voorlopig is de Mini Cooper SE Cabrio de enige premiumcabrio ter wereld met een volledig elektrische aandrijflijn binnen het compacte segment. Hij combineert sportiviteit met rijplezier tijdens het rijden met open dak, wat nog wordt versterkt door de soepelheid en discretie van een elektrische aandrijflijn. Het is een zeer bijzondere auto, die een brede glimlach op je gezicht kan toveren. 

De Mini Cooper SE Cabrio zal zeker in de smaak vallen bij liefhebbers van aparte vierwielers en trendvolgers. En aangezien we binnenkort verplicht worden om in een elektrische auto te stappen, hopen we dat de industrie volgt en nog meer van deze geruisloze cabrio's op de markt brengt... weliswaar voor een lagere prijs...

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars