Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Opel Astra GSe Hybrid 225 (2023) - topversie, maar geen sportversie

Geschreven door Yeelen Möller op

Opel brengt het label GSe terug, dat sportiviteit moet combineren met een groen randje. In het geval van de Astra betekent dat een 225 pk sterke plug-in hybride. Gaat dat goed samen, sportieve én deugdzame ambities?

49.000 €

Concept Opel Astra GSe Hybrid

Het label GSe bestaat bij Opel al sinds de jaren 70. Het werd voor het eerst gebruikt op de Commodore en later ook op de Monza, en stond toen voor ‘Grand Sport Einspritz’ (of ‘injectie’). In 2021 maakte Opel ons warm voor een heuse comeback van GSe met de Manta GSe ElektroMOD, een restomod die een elektrische aandrijflijn ontving en moest bewijzen dat passie en batterijen wel degelijk verenigbaar zijn – zelfs bij een eerder sober merk als Opel. De ‘e’ van GSe staat nu dan ook voor ‘Electric’ in plaats van ‘Einspritz’.

In het geval van de Opel Astra GSe brengen de drie letters een specifieke aandrijflijn mee, die wel al lang bekend is bij het Frans-Duitse luik van Stellantis: de 225 pk sterke plug-in hybride combine op basis van de 1.6 PureTech-benzinemotor van 180 pk, die wordt bijgestaan door een 110 pk sterke elektromotor die in de automaatbak met 8 verzetten van Aisin zit verwerkt. Daarmee is het de krachtigste Opel Astra die je momenteel kan bestellen, terwijl hij op papier toch een CO2-uitstoot van 25 g/km kan voorleggen. Sportiviteit met een groen randje, weet je nog?

Maar Opel Astra GSe is meer dan enkel een hogere hoeveelheid pk’s. Volgens Rüsselsheim onderscheidt het submerk zich (voorlopig) op drie manieren: unieke aandrijflijnen, een unieke ophanging en een unieke look. De ophanging komt van Koni, dat zijn FSD-dempers (Frequency Selective Damping) levert aan Opel, die dankzij een kleppensysteem kunnen switchen tussen comfort en sport. Het geheel werkt samen met de rijmodi van de wagen om te bepalen wanneer welke instelling gebruikt wordt. Ook de kalibratie van de besturing werd herzien, voor een snellere respons op inputs aan het stuurwiel.

Qua looks blijft het eerder sober bij de Opel Astra GSe. Het front en het dak zijn voorzien van contrasterende zwarte elementen, die goed contrasteren met de witte lak van de testwagens. De velgen zijn aerodynamisch ontworpen, eveneens voorzien van zwarte elementen en halen hun inspiratie bij de Manta GSe ElektroMOD, met voor de Astra GSe een formaat van 18 duim. Aan boord is het grootste verschil de specifieke sportstoelen met vaste hoofdsteun, die voorzien zijn van een AGR-certificaat en met Alcantara zijn bekleed.

Opel Astra GSe Hybrid 225 interior

Rijgedrag Opel Astra GSe Hybrid

Wat dat alles betekent in de praktijk? Dat je met een sportief ogende en vlotte Opel Astra onderweg bent, maar sportief kan je de GSe Hybrid 225 bezwaarlijk noemen. Als eerste is er de Aisin-bak, die dus zowel instaat voor het overbrengen van het thermisch als het elektrisch vermogen, en zich daarbij soms kan verslikken. Hernemingen vragen even geduld omdat er eerst geschakeld dient te worden, waarna ook nog de benzinemotor wakker moet worden alvorens je echt van je plek komt.

Nu stoort dat enkel als je echt het maximale verlangt van de hybride aandrijflijn, in de volledig elektrische modus heb je meer dan genoeg vermogen van de e-motor om vlotjes met het verkeer mee te kunnen, zonder aarzelingen. Met een elektrische topsnelheid van 135 km/u kan je bovendien op de snelweg zonder een druppel benzine te verbruiken, maar dan slinkt de range zienderogen. In theorie haal je 64 km, onze boordcomputer gaf bij de start al maar een kleine 40 km aan met een volle batterij. En na een relatief korte, maar gezwinde testrit tekenden we ook nog een brandstofverbruik van 3,9 l/100 km op.

Maar de grootste boosdoener voor de sportieve ambities van de Opel Astra GSe is zijn chassis. Je voelt dat de Koni-schokdempers de koets wat strakker op de baan houden, maar tegelijkertijd word je ook het forse gewicht gewaar: 1,7 ton voor de hatchbackversie. Een massa die bovendien niet erg goed verdeeld lijkt te zitten en daardoor tot onaangename reacties van de koets leidt als je de bochten met een hoger tempo wilt aansnijden.

Opel Astra GSe Hybrid 225

Verdict Opel Astra GSe Hybrid

Gek genoeg is de Opel Astra GSe misschien wel beter als snelwegcruiser dan als sportieveling. Daar profiteert hij van zijn goede geluiddemping, zijn feilloze rechtuitstabiliteit en zijn sportstoelen die veel steun bieden zonder hard te zijn.

Kwaliteiten die nog iets beter uit de verf lijken te komen in de Sports Tourer (break), want de Opel Astra GSe is in beide koetswerkvarianten te bestellen. Al bij al is dit eerder een topversie dan een sportversie dus, wat ook gereflecteerd wordt in de stevige vanafprijs. Slik...

  • Knappe look
  • Complete uitrusting
  • Goede werking adaptieve dempers
  • Duur
  • Zwaar
  • Respons automaatbak

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker