Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Skoda Octavia RS (2025) - familievriend met fitnessabonnement

Geschreven door Steven Appelmans op

De Skoda Octavia kreeg een facelift. En dus is het niet meer dan logisch dat ook de RS dat voorbeeld volgt. Is die opwaardering dan de moeite waard? AutoGids doet de test.

62.220 €

We gaan ons niet verliezen in de lichtjes gewijzigde esthetiek, wie alle info wil over de veranderde koplampen en herwerkte bumpers moet er de Eerste Test van die Octavia-facelift maar op nalezen. De wijzigingen daar gelden immers ook grotendeels voor de RS-uitvoering.

Design Skoda Octavia RS

Waarna de meest sportieve Octavia er verder uitspringt met zijn verschillende zwarte accenten. De spoiler vooraan, de diffusor, de buitenspiegels, de rand rond de grille, … Zelfs de ruiten achteraan ontsnappen er niet aan. Standaard zijn die donkergetint. Verdere weggevers zijn de grotere uitlaatpijpen en uiteraard het sportievere lichtmetaal. 18-duimers krijg je af fabriek, wat een 19-incher kan worden als je bereid bent ervoor op te leggen. Ah ja, naast de berline komt de Octavia RS ook als break. Dus als Combi, inderdaad.

2025 Skoda Octavia RS Combi

Aandrijving: specs en prestaties Skoda Octavia RS

Over dan naar het échte nieuws. Nu ja, 'nieuws', noem het de grootste wijziging. Vanaf heden is de Skoda Octavia RS er enkel nog als TSI. Weg zijn dus de TDI en PHEV. Dixit Skoda heerst er een nieuwe realiteit in het segment van de hot hatches (lees: ze verliezen serieus aan populariteit) waardoor de tering naar de nering moet worden gezet.

Al voegen de Tsjechen daar in dezelfde adem aan toe dat dat ook de nodige opportuniteiten schept. Met enkel nog de 2-liter-turbobenzine onder de kap kunnen de veerpoten en het sperdifferentieel een heel stuk specifieker afgesteld worden. Wat de Octavia RS niet alleen spoorvaster maakt, maar ook comfortabeler.

Skoda Octavia RS

Gesproken over die 2.0 TSI, dat is nog altijd dezelfde EA888-motor van voorheen, zij het dat andere zuigermantels, een nieuwe krukaskeerring, een lichtjes herwerkt carter, een ander uitlaatspruitstuk en een gewijzigd onstekingssysteem voor minder interne wrijving moeten zorgen.

Wat niet alleen de efficiëntie maar ook het vermogen ten goede komt. Van 245 pk gaat het nu naar 265 pk. Het koppel verandert niet, dat blijft 370 Nm. De sportuitlaat die je tot voor kort optioneel kon toevoegen wordt nu een standaarditem. Luider maakt die de Octavia niet, maar de betere doorstroming zou wel de prestaties ten goede moeten komen.

De sportuitlaat die je tot voor kort optioneel kon toevoegen, wordt nu een standaarditem.

Allicht is die sportuitlaat niet de hoofdreden (daarvoor kijken we echt wel naar die 20 paarden die de RS extra krijgt), maar op de spurt tot 100 km/u wint de RS nu 3 tienden. Voortaan sta je met de berline in 6,4 seconden aan 100 km/u, in de Combi is dat 6,5 tellen.

Rijgedrag Skoda Octavia RS

De verse Skoda Octavia RS heeft exact één bocht nodig om je diets te maken dat hij je veel zal vergeven. Heel veel zelfs. Vooral met dank aan dat elektrohydraulisch geregelde sper dat elk onderstuur onmiddellijk in de kiem smoort. De elektronisch assistentie zorgt ondertussen dat de teugels niet al te snel worden gevierd.

Je mag het gaspedaal tegen de vloer stampen, de kraan gaat pas volledig open als de sensoren voelen dat de voorwielen die vermogensafgifte ook daadwerkelijk kunnen verwerken. De remmen laten zich verder perfect doseren, terwijl de variabele stuurbekrachtiging naadloos communiceert wat de voorwielen precies aan het uitvreten zijn.

Skoda Octavia RS

Het maakt dat zelfs totaal onervaren piloten op circuit een serieus tempo aan kunnen houden. Weliswaar met de kanttekening dat ze best wat extra rubber in de koffer leggen. De banden krijgen het namelijk wel hard te verduren.

Ook op de openbare weg gedraagt de Octavia zich meer dan keurig. Al hoort daar dan weer de opmerking bij dat we tijdens de test konden terugvallen op de adaptieve dempers. In Comfort-modus doen die de negatieve effecten van het 15 millimeter lager liggende sportchassis zo goed als teniet.

Prijs Skoda Octavia RS

Die RS-badge en bijhorende sportbehandeling heeft wel zijn prijs:

  • Octavia RS: 61.300 euro
  • Octavia RS Combi: 62.220 euro

Conclusie Skoda Octavia RS

Het is inderdaad een uitstervende soort, de snelle compacte én sportieve berline (of break). Hulde dus aan Skoda dat het de Octavia RS in leven houdt. En opnieuw wat beter heeft gemaakt. Met de facelift werden zowel de vijfdeurs als de Combi weer wat completer.

Wat zich vooral vertaald ziet in een nog bredere inzetbaarheid. Een rondje containerpark dan wel een toertje langs een Alpencol, de Skoda Octavia RS doet het beide met verve. 

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker