Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / SsangYong Korando e-Motion - eindelijk elektrisch

Geschreven door Ken Divjak op

Met de Korando e-Motion toont SsangYong dat het eindelijk klaar is om de transitie naar EV-constructeur te maken. Doorstaat de eerste elektrische telg van het Zuid-Koreaanse merk de vergelijking met de concurrentie?

Concept

SsangYong heeft een heuse renaissance ingezet. Die moet in eerste instantie de rijhulpsystemen opwaarderen, elektrificering introduceren en op termijn ook het gamma transformeren. Het eerste model dat die herpositionering ondergaat, is de SsangYong Korando e-Motion gedoopt. Die borduurt verder op de vierde generatie van de compacte SUV uit 2019, maar ruilt de verbrandingsmotoren in voor een accupakket van 62,5 kWh (55,3 kWh netto) en een elektromotor die 140 kW aan de voorwielen doorgeeft.

Omdat de lithium-ionbatterijen in de bodemplaat van de SsangYong Korando e-Motion zitten, gaat er geen ruimte verloren. Maar omdat de elektromotor gewoon onder de motorkap huist, wordt er ook geen bijkomende bagageruimte voorin (de zogenoemde ‘frunk’) gecreëerd.  Om de e-Motion van zijn klassiek aangedreven broers te onderscheiden en terloops de stroomlijn te verfijnen, heeft SsangYong het front hertekend en de grille dichtgemaakt. Lichtmetalen wielen met een gunstigere stroomlijn ronden de aanpassingen aan de buitenkant af, samen met een reeks blauwe details in de koplampen en op de spiegelkappen.

De laadpoort voor de mode 2-aansluiting zit vooraan links onder de A-stijl van de  wat bij fileparkeren niet altijd de handigste positie is. De laadcapaciteiten van de SsangYong Korando e-Motion zijn trouwens allesbehalve spectaculair: aan een DC-snellader kan hij maar stroom tanken met maximaal 50 kW, al haast SsangYong zich om erbij te vertellen dat dat volstaat om in 33 minuten weer van 20 naar 80 procent batterijlading te gaan. Een volledige laadbeurt thuis duur ongeveer 10 uur... op voorwaarde dat je een laadstation van 32 ampère hebt. De interne omvormer is namelijk maar van het eenfasige type en kan maximaal slechts 6,6 kW aan. Toekomstige SsangYong EV’s zouden wel een driefasige optie (11 kW) krijgen, maar daarvan zal de Korando allicht niet meer kunnen profiteren.  

SsangYong Korando e-Motion

Rijgedrag

Met volgeladen accu’s raakt de e-Motion volgens de WLTP-meting 339 kilometer ver, wat overeenkomt met een gemiddeld energieverbruik van 16,8 kWh. Rij je louter in de stad, dan kan de actieradius volgens SsangYong oplopen tot 447 kilometer. Het spreekt haast voor zich dat we tijdens de korte introductietest in de Voerstreek die waardes niet wisten te evenaren, hoewel het opgelegde traject bijna uitsluitend over secundaire wegen ging, met een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Toegegeven, de buitentemperatuur van 8 graden vroeg om het gebruik van de stoelverwarming (standaard voor- en achterin) en de klimaatregeling, maar dankzij de warmtepomp (eveneens standaard) neemt die laatste niet meteen een knauw uit het rijbereik. Niettemin stokte de verbruiksmeter finaal op 21,8 kWh/100 km, wat een theoretisch rijbereik van maar 250 kilometer oplevert. In de zomer zal dat wat meer zijn, met courant snelweggebruik allicht weer minder. 

Een grotere verrassing is dat de SsangYong Korando e-Motion zijn kilometers aangenaam afmaalt. De zithouding is om te beginnen goed, zelfs met de basisstoelen, terwijl de stuurkolom in alle richtingen voldoende verstelbaar is. Alle bedieningsorganen staan netjes binnen handbereik, inclusief de ‘transmissiehendel’ (met hoog BMW-gehalte) die geflankeerd wordt door een knop voor de rijmodi. Veel meer dan de gasprespons milderen of aanscherpen doen die rijprogramma’s evenwel niet, waardoor Comfort de aangewezen stand blijkt. Een stand die zijn naam niet gestolen heeft, want met zijn passieve schokdempers rijdt de e-Motion altijd comfortabel, zelfs op het kreupele asfalt aan de Belgische kant van het drielandenpunt. Op een sporadische resonantie in de deuren na lijkt het geheel ook degelijk in elkaar geschroefd, wat de solide indruk verder onderbouwt. 

Sturen doet de elektrische Korando vrij licht, maar wel precies. Het motorvermogen is goed bemeten en verschaft deze EV prestaties die goed bij zijn gezinsgerichte karakter passen. Net zoals voor zijn andere modellen communiceert SsangYong ook voor deze e-Motion geen 0-tot-100-km/u-tijd, maar de prestaties zijn zeker toereikend. Bij 156 km/u is het finaal uit met de pret, al mag dat in België geen probleem vormen. De remwerking verdient een pluim voor haar goede doseerbaarheid en interactie met de instelbare remenergierecuperatie. Die verander je met de peddels achter het stuur; ze varieert van mild tot een fijne one pedal-stand in de strafste setting. Zelfs de overgangen van de motorrem naar de voetrem verlopen onmerkbaar, wat lang niet bij alle EV’s het geval is.  

Alleen spijtig dat de opdringere spoorassistent de finesse wat fnuikt met zijn constante rukjes aan het stuur en bijbehorende audiomeldingen als je over een (stippel)lijn rijdt. Op dat vlak is de Korando e-Motion dus nog wél een luidruchtige Zuid-Koreaan... De gemonteerde banden van het merk Nexen bleken ook geen hoogvliegers qua grip en tractie. De Roadian GTX-rubbers kregen het in de winterse testomstandigheden geregeld moeilijk bij vol gas en durfden het ABS al eens vroegtijdig te activeren. Toegegeven, 190 pk en 360 Nm is niet niks voor een stel voorwielen, maar we zijn er zeker van dat een Europese topband de koppelreacties in het stuur zou kunnen milderen. Op de MG ZS EV monteert dezelfde Belgische importeur bijvoorbeeld Michelins om de rolgeluiden en de prestaties te verbeteren. Maar goed, nu praten we al over atypisch gebruik voor een gezins-EV, ook al zou het verder gezonde weggedrag zeker baat hebben bij aangepast rubber voor de wintermaanden. 

SsangYong Korando e-Motion

Verdict

De SsangYong Korando e-Motion is een goed voorbeeld van een auto die boven zichzelf uitstijgt door over te schakelen op een elektrische aandrijflijnHier en daar laat hij nog wat steekjes vallen, maar al bij al rijdt SsangYong hier voor een basisprijs van 38.990 euro een geslaagd pakket voor: qua verhouding prijs-prestaties en prijs-uitrusting hoeft deze elektrische Koreaan alleen concurrentie te vrezen van Chinese nieuwkomers zoals de Aiways U5 en de (compactere) MG ZS. Die merken hanteren vandaag namelijk dezelfde agressieve veroveringsstrategie als SsangYong bij zijn Europese intrede in 1996. 

 

 

  • Compromis prestaties-rijbereik
  • Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
  • Ruim en goed afgewerkt interieur
  • Bescheiden laadcapaciteiten
  • Opdringerige spoorassistent
  • Gedateerd infotainmentsysteem

Verwante testen

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Korando

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars