Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Golf 8 Variant 1.0 eTSI 110: in harmonie

De Volkswagen Golf R is er nu ook als Variant (ofte break), maar wij gingen testrijden met de 1.0 eTSI-instapversie, die amper een derde van het vermogen heeft. En toch kwamen we niets tekort.

31.040 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Al sinds de Golf III uit 1992 bouwt Volkswagen een ruimere breakversie van zijn populaire middenklasser, met de naam Variant. Generatie 8 van de Golf is daarbij geen uitzondering. De Volkswagen Golf 8 Variant is 35 cm langer dan de berline, met ook een 7 cm langere wielbasis voor meer beenruimte achterin. Dat verlengstuk vertaalt zich in een riante kofferruimte, nu 611 tot 1.642 liter groot. 

Het design van de Volkswagen Golf 8 Variant werd ook een stuk gladder gemaakt en, durven we het zeggen, ziet er zelfs mooier uit dan de hatchback. De afgeronde neus van de Golf 8 lijkt beter in balans met de langere kont, het geheel doet trouwens qua verhoudingen wat denken aan een kleine Passat. Missie geslaagd, denken we dan. De stroomlijn is een pak verbeterd tegenover generatie 7, met een gunstige Cx-coëfficiënt van 0,275 als resultaat.

Op de extra binnenruimte na, is het interieur krek eender aan dat van de Golf 8 berline. De digitale cockpit en de capacitieve knoppen zijn standaard aanwezig, een head-up display is optioneel. Op de Variant krijg je eveneens het grotere Discover Media-infotainmentsysteem met navigatie en smartphonekoppeling gratis mee. Andere handigheidjes zijn het optionele 12V- en 230V-stopcontact in de koffer.

Qua motoren heb je binnenkort weer de mogelijkheid om een Golf R Variant aan te schaffen, maar er zijn ook enkele meer bescheiden opties. De 1.0 TSI is de instapper met 110 pk en een manuele zesbak, als mild hybride eTSI krijg je een DSG-automaat. Daarnaast is er nog de 1.5 (e)TSI met 130 of 150 pk en een 2.0 TDI met 115 tot 200 pk op de stoerdere Alltrack met 4Motion, die ook als enige Golf Variant te bestellen is met de 2.0 TSI van 190 pk. Tenslotte kan je de Golf Variant ook als 1.5 TGI op CNG (aardgas) bestellen, met handbak of DSG.

Rijgedrag

Onze test verliep achter het stuur van de kleinste krachtbron, de 1.0 eTSI die we al kennen van in de Golf 8 berline. Het koffiemolentje klinkt weinig inspirerend als het tot leven wordt gewekt, maar is verrassend soepel en werkt goed samen met de DSG-robotbak om de ruime break op snelheid te krijgen.

Je zal er geen stoplichtsprintjes mee kunnen winnen, de sprinttijd van 0-100 km/u duurt 10,6 seconden, maar toch voelt de Golf Variant 1.0 eTSI goed bij de les, alsof de kleine elektroboost het turbogat goed kan opvangen. Je voelt de werking van het 48V-systeem ook als je van het gas af gaat, waarbij je iets meer afremt dan normaal om de kleine batterij weer bij te laden voor een volgende acceleratie. Allemaal kneepjes op het verbruik laat te houden, wat met een WLTP-gemiddelde van 5,23 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km best is gelukt. Ons testverbruik kroop eerder richting de 6 liter, nog steeds een knappe prestatie.

Naast zijn adequate driecilinder, waren we ook onder de indruk van de dynamische balans van de VW Golf 8 Variant. Putten en drempels absorberen doet hij uitstekend, ook met de iets grotere 17-duimers van onze testwagen, maar tegelijk is de reactie van het stuur direct en precies. Feedback in de vingertoppen bestaat tegenwoordig niet meer, maar het gewicht voelt heel naturel aan, en ook de dikte van het stuurwiel is perfect. Onder de 150 pk heb je geen recht op een multilink, wel op een goedkopere torsieas, maar een gemis is het niet qua dynamiek en comfort. Wat een aangename en ruime break om mee te rijden...

... ware het niet dat de digitalisering van het interieur roet in het eten gooit, net als bij elke Golf 8. Het MIB3-aanraakscherm is nog vrij duidelijk te bedienen, maar sommige functies zitten toch een paar kliks te ver. Ook de capacitieve strook net onder het scherm raakten we veel te vaak per ongeluk aan als we iets anders wilden aantikken. Erg frustrerend, gelukkig kan het meeste nu ook via het stuur worden bediend. En ook al was onze testrit maar erg kort qua kilometers, toch slaagde de Golf Variant erin om een foutmelding op te werpen over de radarsystemen en het volume van de radio te blokkeren. (Vermoedelijke) softwareproblemen die 1,5 jaar na de lancering van de Golf 8 wel van de baan mochten zijn.

Ons verdict

De Volkswagen Golf Variant is de Golf 8 die je wil hebben. Zijn uitgestrekte design oogt een pak knapper dan de iets te bolle berline, terwijl de massa's extra ruimte die je krijgt geen compromis scheppen qua rijgedrag. Zelfs de instapmotor maakt indruk met zijn souplesse en zijn mussendorst. Maar het interieur wekt frustraties op, iets waar de technisch identieke Skoda Octavia Combi minder last van heeft. Om nog maar te zwijgen van de externe concurrentie.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

NIEUWSBRIEF