Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Korte tests / Volkswagen ID.5 GTX - prototypetest met de ID.4 Coupé-SUV

De Volkswagen ID.4 krijgt begin 2022 een coupé-SUV-afgeleide. Technisch is die sportiever gelijnde VW ID.5 natuurlijk gebaseerd op zijn bravere broertje. Wij konden nu al rijden met een nog gecamoufleerd prototype, in de topversie GTX.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De ID.5 is het derde model op het MEB-platform met een VW-logo, na de ID.3 en ID.4. Nu ja, eigenlijk gaat het gewoon om een ID.4 met een andere achterpartij, die er een meer trendy ‘SUV-coupé’ van maakt (of coupé-SUV, het is maar hoe je het bekijkt). Een wat sportiever gelijnde versie dus, waarop Audi- en Skoda-neefjes Q4 e-Tron en Enyaq trouwens ook recht hebben, respectievelijk met de naam Sportback en GT. Met zijn hertekende achtersteven is de ID.5 gestroomlijnder dan de ID.4, al konden de verantwoordelijken ons daar geen concreet cijfer voor geven. Ironisch genoeg kan de ‘5’ met zijn sportievere koetswerk daardoor een gunstiger WLTP-rijbereik voorleggen dan de overeenkomstige versie van de ‘4’: 497 km tegenover 486 in het geval van de vierwielaangedreven topversie GTX (al moet die waarde voor de ID.5 nog wel gehomologeerd worden).

Het coupéprofiel maakt de ID.5 niet bijzonder veel lager dan de ID.4, terwijl de breedte identiek is voor beide modellen. En hoewel het dak vanaf de B-stijl scherper afloopt, leek de hoofdruimte achterin ons niet echt in het gedrang te komen. Beter nog: de achterpassagiers hoeven bij het instappen zelfs hun hoofd niet te bukken, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is in een Ford Mustang Mach-E. Op de achterbank werden we tijdens onze exclusieve test trouwens nog eens herinnerd aan de zee van beenruimte die het MEB-platform biedt, dankzij de lange wielbasis van 2.765 mm. Ook het koffervolume blijft onveranderd, tenminste onder het bagagescherm (543 liter) – tot tegen het dak geladen zal het natuurlijk wel een stuk minder zijn als gevolg van de veel schuinere achterruit, maar het maximumvolume geeft VW nog niet prijs.

Het aanbod aan vermogensversies en batterijcapaciteiten zal logischerwijs gelijklopen met dat van de ID.4. Het prototype waarmee we in de buurt van Düsseldorf konden testrijden, was echter een GTX, de vierwielaangedreven topversie die ook nog maar pas geïntroduceerd werd op de ID.4. Die afkorting is wat de letters GTI en GTD betekenen voor de klassieke VW’s met benzine- of dieselmotor, en is tegelijk een knipoog naar de gelijknamige uitvoeringen van de Jetta en Scirocco II uit de jaren 80. Die coupé inspireerde de designers trouwens voor de achterkant van de ID.5, en dan met name voor de kofferspoiler, die zo ontworpen is dat hij het zicht naar achteren niet hindert – en die een stuk kleiner is dan het exemplaar boven aan de achterruit van de ID.4.

De uiterlijke details van de GTX-versie zijn dezelfde bij de ID.5 als bij de ID.4: dagrijlichten met drie leds aan weerszijden van de bumper, een licht hertekende achterbumper en natuurlijk GTX-badges. En, niet te zien op onze testauto in camouflagepak, een zwart dak en in koetswerkkleur gespoten koetswerkdrempels (in plaats van zwarte kunststof op de niet-GTX-versies). Deze topversie krijgt standaard het grootst beschikbare batterijpakket mee (77 kWh netto) evenals een geïntegreerde lader die op gelijkstroom tot 125 kW aankan. Daarmee moet het batterijpeil in minder dan 40 minuten van 5 naar 80 procent gebracht kunnen worden.

Test 2022 Volkswagen ID.5 GTX Prototype - Review AutoGids

Rijgedrag

De ‘X’ in GTX verwijst echter ook naar de vierwielaandrijving waar deze topversie mee uitpakt. Naast de 204 pk sterke, synchrone elektromotor op de achteras van de ‘gewone’ ID.5 (en ID.4) heeft de GTX immers een tweede, asynchroon exemplaar dat – enkel wanneer nodig – de voorwielen mee aandrijft en het totale beschikbare vermogen op 299 pk brengt, goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden. Ook krijgt de GTX een dynamischere afstelling voor de schokdempers.

Dat betekent echter niet dat het rijcomfort wordt verkwanseld, want onze test-ID.5 voelde zeker niet te stug aan – dat de filtering niet zijdezacht was, lag allicht meer aan de wielen van 21 duim (een optie; standaard staat de GTX op twintigduimers). We konden echter niet spelen met de verschillende rijmodi, want op de essentiële organen na was het interieur van ons preproductie-exemplaar volledig afgedekt. We kunnen ons echter niet voorstellen dat dat uiteindelijk sterk zal verschillen van dat van de ID.4, maar goed... De specifieke GTX-sportstoelen toonden zich wel in hun volle glorie – ze zien er goed uit en garanderen echt een opmerkelijk compromis tussen steun en comfort.

Onderweg blijkt de ID.5 GTX zoals verwacht een vlotte jongen, dankzij de bijkomende elektromotor die niet alleen de prestaties ten goede komt, maar ook het weggedrag in bochten efficiënter maakt. Zoals bij de meeste EV’s zijn de hernemingen fors, maar de ID.5 GTX komt, opnieuw dankzij de vierwielaandrijving, ook erg vlot van zijn plaats vanuit stilstand, al voelt het allemaal wel vrij lineair aan. En verwacht ondanks het achtervoegsel GTX niet de levendigheid van pakweg een Golf GTI. Daar is deze ID.5 met zijn meer dan 2,2 ton immers te zwaar voor, ook al zit het gewicht van de batterijen wel zo laag mogelijk in het chassis, voor een laag zwaartepunt. Het weggedrag is dan ook eerder als op rails. En het verbruik bij dat alles? Het WLTP-cijfer moet nog worden toegekend voor deze ID.5, maar voor de ID.4 GTX geeft VW 18 tot 20,7 kWh/100 km op. In de praktijk zal het dus wel rond de 20 kWh/100 km schommelen. Nog interessant om te weten: door zijn vierwielaandrijving mag de GTX 200 kilo meer slepen dan de achterwielaangedreven versies (1.200 kilo in plaats van 1.000).

Test 2022 Volkswagen ID.5 GTX Prototype - Review AutoGids

Verdict

Twee vliegen in één klap: we konden niet alleen in avant-première met het coupé-SUV-broertje van de ID.4 rijden, we konden ook meteen de nieuwe GTX-versie aan de tand voelen. En die biedt met zijn extra motor en dus vierwielaandrijving, zijn gecumuleerde vermogen van 299 pk en zijn dynamischer afgesteld onderstel net dat tikkeltje meer rijplezier. Prijzen zijn nog niet bekend, maar allicht zal die van de ID.5 GTX nog iets hoger liggen dan die voor de ID.4 GTX, die in de catalogus staat voor 54.770 euro. Geïnteresseerden hebben nog even tijd om te sparen, want de ID.5 komt pas begin 2022 op de markt – ondertussen zal hij, nog in zijn camouflagepak, zijn opwachting maken op het salon van München, van 7 tot 12 september, waar de VW-verantwoordelijken ons trouwens nog een verrassing beloofden (zou dat misschien de kleine ID.2 kunnen zijn...?).

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kevin Kersemans (@kvnkrsmnsonwheels)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF