Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 - digitale detox?

Geschreven door Olivier Duquesne op

De zesde generatie van de Volkswagen Polo passeerde langs de plastisch chirurg voor een tussentijdse facelift. Maar wat heeft die schoonheidsoperatie concreet opgeleverd?

25.955 €

Concept

De facelift voor 2021 moet de vernieuwde Volkswagen Polo vooral veiliger, slimmer en digitaler maken. Het koetswerk van de vernieuwde VW Polo verandert nauwelijks, al zorgen de lichtunits met vernieuwde leddagrijverlichting wel voor extra cachet. Niet in het minst omdat ze voortaan uitgerust worden met I.Q. LIght-technologie, waardoor de koplampen een stuk veelzijdiger voor de dag komen. De vormgeving van die lichtblokken doet wat denken aan de units van de VW Golf 8. Ook achteraan, waar de vierkante units plaats maken voor boemerangvormige exemplaren. Verder blijven de visuele verschillen beperkt tot wat designtoetsen links en rechts.

Zoals het een stadswagen van 2021 past, toont de VW Polo zich meer verbonden dan ooit. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau biedt de Duitse constructeur vier verschillende multimediasystemen aan, met een centraal scherm waarvan de grootte toeneemt van 6,5, naar 8 tot zelfs 9,5 inch. De basisversies houden het bij het MIB-platform van de tweede generatie, de duurdere varianten krijgen het MIB3-systeem dat toegang geeft tot de online We Connect-diensten. Het digitale dashboard meet 8 inch en krijgt de horizontale menustructuur van de VW Golf, op de Style-versies van de vernieuwde Volkswagen Polo kijk je voortaan op een instrumentarium van 10,25 inch. Een heleboel fysieke bedieningselementen maken plaats voor de vandaag populaire aanraakmodules (zoals voor de airconditioning).

De facelift van de Volkswagen Polo kan ook beschikken over een aantal nieuwe rijfunctionaliteiten die gegroepeerd worden onder de noemer I.Q. Drive. Denk aan rijhulpsystemen zoals Traval Assist, Lane Assist en Front Assist. De vernieuwde VW Polo erft bovendien een heleboel veiligheidssystemen die Wolfsburg introduceerde op de achtste generatie van de VW Golf. Die werken wel niet allemaal even vlekkeloos. 

2022 VW Polo facelift

Rijgedrag

Geen diesels meer, de Volkswagen Polo wordt nog enkel aangeboden met een 1 liter-driecilindermotor op benzine (of op CNG), al dan niet geholpen door een turbocompressor. De basisversies houden het bij een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de krachtigere varianten komen met ofwel een manuele zesbak of wel een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DSG). Onze testwagen was een 1.0 TSI, aangedreven door een 95 pk sterke specificatie van de drukgevoede driepitter en gekoppeld aan een handbak met vijf verzetten.

Het TSI-blokje van de VW Polo toont zich pittig genoeg om de verkeersstroom te volgen. De krachtbron toont zich voldoende elastisch om te hernemen, zelfs bij toerentallen van 1.300 opm - zonder dat je met het gaspedaal hoeft te jongleren of in de manuele versnellingsbak moet roeren. Volkswagen belooft een normverbruik van 5,2 liter per 100 kilometer, wij besloten onze testweek met een testgemiddelde van 5,9 liter. In stadsverkeer verbruikte de 1.0 TSI 95 7,6 liter per 100 kilometer, maar op de snelweg zakte de benzinedorst naar 5 liter en minder - toch als we de cruisecontrole hanteerden om de snelheid zo constant mogelijk te houden.

De Volkswagen Polo vertrouwt op een wat droge, enigzins harde ophanging die voor een stabiele en vertrouwwekkende wegligging zorgt. Maar het veercomfort blijkt al gauw onvoldoende, op slechte wegen springt de stadswagen van de ene hobbel naar de volgende bobbel. Ligt het wegdek er wel biljartvlak bij, dan ga je de aangename stuurbekrachting en het soepele rijgedrag waarderen. Toch tot je het tempo gaat opvoeren, want met het mes tussen de tanden verliest de Volkswagen Polo snel van zijn pluimen. De sportievere bestuurders vinden dan ook hun gading in de sportversie, want de VW Polo GTI blijft ook na de facelift op post.

2022 VW Polo facelift

Verdict

De VW Polo is een Volkswagen en dat merk je aan de prijs, want een weggevertje is de Duitse stadswagen allerminst. Een in het Life-uitrusingsniveau gestoken 1.0 TSI 95 kost 21.220 euro, met het Drive- en het Comfort-pakket als optie klimt het prijskaartje al snel richting 25.000 euro. Dat doet de concurrentie nog steeds een stuk beter. Dat neemt niet weg dat de facelift van de Volkswagen Polo over een heleboel troeven blijft beschikken, weliswaar zonder echt ergens in uit te blinken. Soms is gewoon goed al goed genoeg.

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker