Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / VW Multivan T7 eHybrid - zet hem op stil

Geschreven door Laurent Blairon op

De VW Multivan uit het MQB-tijdperk is nieuw van het puntje van zijn motorkap tot het glas van zijn achterklep. Onze eerste indrukken bevestigen het belang van de plug-in hybride versie, maar er is meer.

Vergeleken met het T5-T6.1 tijdperk, maakt de T7 een indrukwekkende sprong voorwaarts. Dankzij het MQB-platform heeft hij alle voordelen van een moderne auto: veiligheid, connectiviteit, comfort en ook een plug-in hybride motorisatie. Hij is langer dan zijn voorganger (4,98 m in het korte chassis) en straalt iets "slanks" en chiquers uit, terwijl hij uiteindelijk toch het boog-simpele profiel van een VW-bestelwagen behoudt. 

2022 Volkswagen T7 eHybrid

Concept

De volledige herinrichting is ook aan boord goed merkbaar met uiteraard het volledig digitale display, maar ook het ontbreken van een versnellingspookknop, een slankere en intelligentere middenconsole (met twee geïntegreerde klaptafeltjes) en kleinere en beter georganiseerde zetels (tot 7 individuele plaatsen). De bestelwagen is ook ruimer en luchtiger dan ooit, met een nieuw dubbel panoramadak dat meer licht brengt in een toch al licht interieur. De Multivan T7 is verkrijgbaar in twee lengtes, maar met dezelfde wielbasis (3,12 m), profiteert de langere variant gewoon van een 20 cm langere achteroverhang, ten voordele van de bagageruimte. In dat opzicht blijft het beschikbare volume indrukwekkend: van een minimum van 469 liter achter de derde zitrij tot meer dan 4.000 liter in tweezitmodus in de lange versie.

De eerste kilometers herinneren ons aan de bevindingen van onze testritten in de nieuwe Caddy in vergelijking met de oude: de dynamische voordelen van de MQB-basis zijn duidelijk. Beter uitgebalanceerd, preciezer en responsiever (+50% torsiestijfheid in vergelijking met de T6.1), bereikt de T7 zijn doel: dichter bij de sensaties van een grote break of een monovolume komen en daarmee de natuurlijke ruwheid van bedrijfsvoertuigen verliezen, nu het model niet langer op de Transporter is gebaseerd. Dit komt niet alleen de rijervaring maar ook het comfort op lange afstand ten goede.

2022 Volkswagen T7 eHybrid

Rijgedrag

De nieuwe eHybrid-versie (1.4 TSI 150 pk + elektromotor 116 pk, 218 pk gecombineerd, zoals in vele andere PHEV-modellen van de VW-groep) versterkt deze gevoelens dankzij de onmiskenbare soepelheid van de 350 Nm in hybride modus en de aangename stilte en discretie in de 100% elektrische modus. Dit zal zijn cachet verhogen als VIP-shuttle, omdat het veel sjieker is om de opritten van luxehotels geruisloos te benaderen zonder het gekletter van een diesel...

De T7 eHybrid kan naar verluidt 50 km afleggen (WLTP) enkel op de ionen die zijn opgeslagen in zijn 10,4 kWh batterij. De interne 3,6 kW lader heeft iets meer dan 3 uur nodig om hem op te laden. Maar je weet wat ze zeggen over een plug-in hybride: hij is efficiënt... als hij goed gebruikt wordt. Begrijp wel: het is belangrijk om de lading van de batterij goed te beheren en bij de minste gelegenheid de laadkabel te trekken, want als die alleen wordt gelaten, verplaatst de 1.4 TSI de 2,1 ton van de Multivan met veel minder finesse en snelheid, terwijl het brandstofverbruik de pan uitswingt.

2022 Volkswagen T7 eHybrid

VW zet zwaar in op deze PHEV-versie, maar de particulier mag de andere nieuwe versie, de 1.5 TSI 136 pk, ook niet negeren. Zeker, de vijftienhonderd laat het duidelijk horen dat hij moeite doet, maar zijn afstemming met de DSG7-versnellingsbak zorgt voor een uitstekend reactievermogen en een zeer overtuigende herneming, omdat het chassis logischerwijze geen tweede motor vooraan of een accupakket tussen de wielen moet meezeulen. Kortom, het is een moeilijke keuze: de hybride voor zijn soepelheid, of de 1.5 TSI voor zijn extra levendigheid.

Twee belangrijke verschillen: de verbruiksmeter van de 1.5 geeft al snel 10 l/100 km aan, terwijl de eHybrid een veelbelovend gemiddelde van 6,7 l/100 km laat zien bij rustig rijden. En natuurlijk de prijs: van 43.000 euro voor de basis-1.5 tot 65.000 euro voor de hybride. De definitieve homologaties moeten nog worden bevestigd, maar de T7 eHybrid zou in de categorie van de 'echte' hybrides vallen en van een voordelige belastingregeling profiteren.

De laatste test was aan boord van de 204 pk 2-liter TSI, ontegensprekelijk de meest vlotte: 200 km/u topsnelheid en 0 tot 100 km/u in 9,4 s, vergeleken met 182 km/u/13,5 s en 190 km/u/11,6 s voor respectievelijk de 1.5 TSI en eHybrid. Frequente bestuurders zullen tot de tweede helft van 2022 moeten wachten om de 150 pk TDI aan te schaffen.

Verdict

De T7 is volledig vernieuwd en zit boordevol technologie (autonoom rijden op niveau 2, connectiviteit, digitalisering). Hij is aantrekkelijk, zowel in hybride uitvoering als met de kleine 1.5 TSI. De T7 is een steeds efficiëntere forens, maar ook een droomwagen voor grote (gemengde) gezinnen. Hij blijft voorlopig alleen verkrijgbaar als Multivan; de andere varianten (Transporter, California) blijven bij de T6.1 generatie. Het zal je niet verbazen dat de prijs je doet zweten, maar de VW-bus is nog steeds een van die wagens waarvoor je de bank kunt breken.  

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars