
Omdat het rijplezier een beslissende factor moest zijn in deze zevenkamp, hebben we de punten van het betreffende hoofdstuk (Rijdynamiek) dubbel zo zwaar laten doorwegen. Dat komt de Audi goed uit. Hij rijdt het leukst, is ruimer en comfortabeler dan zijn voorganger (op voorwaarde dat je het sportonderstel achterwege laat) en de TDI is zijn rauwe en lawaaierige
kant volledig kwijt. Achter de A4 volgt de BMW, die op alle onderdelen goed scoort en ook voor rijdynamiek een
tweede plaats haalt. Daarmee bevestigt de 3-Reeks zijn status als rijdersauto. De Peugeot 407 verbaast met zijn levendige en gemakkelijke weggedrag. Hij verwent liefhebbers van een dynamische rijstijl met zijn precisie en zijn efficiënte en communicatieve onderstel, dat ongevoelig lijkt voor de tand des tijds.
Daarna leert een eenvoudige optelsom ons dat we een gelijkstand hebben tussen de Mondeo (die ruim is en
een keurige prijs draagt, maar op de weg eerder comfortabel dan echt dynamisch blijkt), de Mercedes C-Klasse (die erg regelmatig scoort op alle onderdelen,
maar wordt geklopt in de hoofdstukken Rijdynamiek en Budget), en de Renault Laguna (die weliswaar een dynamisch chassis heeft, maar nadeel ondervindt van zijn weinig communicatieve en vage stuur). De hekkensluiter is de Alfa 159. Het peperdure TI-pakket heeft een positieve invloed op het rijplezier (dat
standaard al geen reden tot klagen geeft) zonder dat het comfort daar al te zeer onder lijdt, maar door de prijs die voor deze versie wordt gevraagd, heeft de Italiaan veel punten verloren in het hoofdstuk Budget. En uiteraard wegen ook de wat krappere binnenruimte
en de verouderde motor door. We moeten echter relativeren, want wie valt voor zijn knappe uiterlijk en zuiderse charme, koopt met de 159 zeker geen slechte auto.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse , Ford, Ford Mondeo , Alfa Romeo, Alfa Romeo 159 , Peugeot, Peugeot 407 , Renault, Renault Laguna , BMW, BMW 3 Reeks , Audi, Audi A4

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum