Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi Q3, BMW X1 & Range Rover Evoque : Downsizing

De populariteit van SUV's laat niet af. Wel valt een trend naar kleiner en zuiniger op te merken. Zowel Audi en BMW als Range Rover hebben elk een erg trendy 'subcompacte' softroader in het aanbod.

Audi Q3, BMW X1 & Range Rover Evoque : Downsizing #1

Overzicht :

SUV’s roepen nog steeds tegenstrijdige gevoelens op. Ondanks aanhoudende striemende kritiek van milieubewegingen en ‘weldenkende’ burgers blijven deze stoer ogende, verhoogde breaks nog steeds veel klanten verleiden. En wie kent niet iemand die na jarenlang te hebben gezworen te spugen op SUV’s, achteraf volledig van mening verandert als zo’n “nutteloze brandstofslurper” plots binnen het budgettaire bereik valt of in de keuzelijst voor de volgende bedrijfswagen opduikt? Om daarna vol lof te spreken over de hoge zitpositie en de praktische voordelen... Doorgaans voelen klanten zich echter vooral aangesproken door het stoere imago, het gevoel van vrijheid dat deze (vaak niet eens vierwielaangedreven) modellen uitstralen.

Misschien komt het daardoor dat de premiummerken nog het meest van al aanspreken: BMW’s X-modellen, Audi’s Q-lijn en zowat alles wat Land Rover op de markt brengt, scoort geheid in de verkoopranglijsten. BMW heeft daarbij steeds een pioniersrol gespeeld: als eerste Duitse berline- en breakspecialist kwamen de Beiers met de X5, een verhoogde, vierwielaangedreven break zonder echte terreinpretenties en dus zonder de bijbehorende compromissen op het vlak van comfort, verbruik en rijplezier. Natuurlijk was de Mercedes ML er eerder, maar die was qua architectuur nog te veel een ‘klassieke’ terreinwagen. Nadat Audi (Q7), VW (Touareg) en zelfs Porsche (Cayenne) waren gevolgd, was BMW alweer het eerste merk dat besefte dat het segment ook in lagere prijscategorie.n potentieel had.

En dus kwam de X3, die pas veel later werd gevolgd door de Audi Q5 en Mercedes GLK. Terwijl Porsche nog steeds naar adem hapt en koortsachtig werkt aan een baby-Cayenne (de Cajun, voor Cayenne Junior), is BMW intussen nog een trapje afgedaald met de X1, deze keer snel gevolgd door het antwoord van Audi, de Q3. Die twee plaatsen we hier vandaag tegenover de Range Rover Evoque, die uit een omgekeerde logica stamt: hij komt niet van een autobouwer die zich aan SUV’s waagt, maar van een offroadspecialist die zijn terreinwagens heeft aangepast voor weggebruik.

Geschreven door op