Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi TT 2.0 TFSI & BMW Z4 23i : Luchtige tweestrijd

Welk dak is de beste oplossing voor een open auto, een stoffen kap of een hard wegklapkap? Die steeds terugkerende vraag proberen we dit keer te beantwoorden aan de hand van de nieuwe BMW Z4 23i en zijn rivaal, de Audi TT Roadster 2.0 TFSI.

Overzicht :

Laten we niet vergeten dat de echte rivaal van de nieuwe BMW Z4 de Mercedes SLK is, de pionier onder de roadsters met coupé-cabriodak. Het merk met de ster had de markt zelfs helemaal voor zich alleen tot BMW zich ermee kwam bemoeien. Toegegeven, ook Mazda heeft zijn roadster MX-5 een hard plooidak aangemeten, maar die hoort wel een prestigetrapje lager thuis. Verder vinden we, nog wat lager op de ladder en voor minder dan 20.000 euro, bij Daihatsu de kleinste coupé-cabrio ter wereld, de schattige en erg geslaagde Copen.

Boven de overgewaardeerde Spider van Alfa en bij gebrek aan een opvolger voor de uit productie genomen Honda S2000 vormt het Duitse trio in dit compacte segment op dit moment de kern van het “premium”-aanbod, zowel wat de kwaliteit betreft als qua prijskaartje. Mercedes is daarbij traditiegetrouw de duurste van de drie, gevolgd door Audi en BMW. Als uw budget 20 tot 25 procent hoger ligt, kunt u bij Porsche terecht voor een Boxster. Of bij Nissan voor een 350Z (binnenkort vervangen door de 370Z), die u 100 pk meer schenkt. En voor 35 procent meer staat – na een lange wachttijd – de prehistorie van de roadster op uw oprit, in de vorm van een Morgan V6, terwijl u voor het dubbele een superexclusieve Wiesmann met een drielitermotor krijgt.

Maar laat ons terugkomen op onze twee hoofdrolspelers, die we bij elkaar brachten om een antwoord te vinden op de vraag «Hard dak of soepele kap?». Het was daarom niet opportuun om de SLK erbij te betrekken en twee harde klapdaken te vergelijken met een stoffen kap, of twee achterwielaandrijvers te confronteren met een voorwieltrekker (die ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar is). Temeer omdat er geen SLK is van rond de 200 pk, tenzij een 200 K met 180 pk of een 280 met 231 pk, allebei minder moderne motoren dan die in onze TT en Z4.

We gaven er de voorkeur aan een voorwieltrekker met dwars opgestelde motor te confronteren met een achterwielaandrijver met overlangs liggende motor, in beide gevallen modellen die oorspronkelijk de onderstelelementen overnamen van berlines die al een zekere leeftijd hadden. Zo gebruikte de Z3 destijds de achteras van de op dat moment voorlaatste 3-Reeks (dat wil zeggen in 1995), terwijl de eerste TT Roadster (1999) op het ingekorte platform van een Volkswagen Golf III was ontwikkeld.

In dit artikel : Audi, Audi TT , BMW, BMW Z4

Geschreven door op