Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 116, Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 115 en Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 115 : Huisvrienden

Omdat de muren tussen de diverse niches stilaan verbrokkelen, confronteerden we eens een break, een eenvolumer en een SUV met elkaar. Wie is het meest geschikt om gezinnen echt te helpen?

Overzicht :

Niet dat we de basis van ons onderwijssysteem onderuit willen halen, maar toch: waarom mogen we eigenlijk geen appelen met peren vergelijken? Want los van de traditionele meerkampen in de gespecialiseerde pers twijfelen autokopers niet altijd tussen modellen die op papier elkaars concurrenten zijn. Jonge gezinnen baseren zich bij hun keuze voor een nieuwe gezinswagen op een paar fundamentele criteria, zoals een maximumbudget en een aantal praktische vereisten, maar de verpakking ligt vaak nog niet vast. En de eindbeslissing is des te moeilijker doordat het aantal subsegmenten maar blijft toenemen.

Als we dan eens kijken naar een break, een eenvolumer en een SUV uit hetzelfde segment, welke van die drie koetswerkvormen met ‘volumeroeping’ voldoet dan het best aan de noden van een gezin? We onderzoeken de zaak met drie kemphanen die kunnen worden gezien als alternatieven voor elkaar én als kenmerkende vertegenwoordigers van hun genre: de Peugeot 308 SW, de Citroën C4 Picasso en de Mitsubishi ASX.

Eerste vaststelling: hoewel ze in theorie alle drie in het C-segment horen, vertonen onze rivalen sterk afwijkende afmetingen, elk in een andere richting. Zo is de Peugeot 308 SW de langste (4,58 meter tegenover 4,43 meter voor de Citroën C4 Picasso en 4,29 meter voor de Mitsubishi ASX). De break is dan ook liefst 33 centimeter langer dan de 308 berline. De C4 Picasso heeft dan weer de breedste schouders van het stel (1,82 meter, tegenover 1,80 meter voor de 308 SW en 1,77 meter voor de ASX). De SUV van zijn kant heeft het hoogste dak (1,62 meter, tegenover 1,61 meter voor de Citroën en 1,47 meter voor de Peugeot), en, uiteraard, de grootste bodemvrijheid (17 centimeter). Handig voor wanneer je de kinderen naar een kamp wil brengen…

Geschreven door op