Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Ford Focus RS tegen 3 concurrenten

Geschreven door Cedric Derese op

De BMW M2, de Ford Focus RS, de Honda Civic Type-R en de Subaru WRX STi: ze verschillen onderling van architectuur, van koetswerk en van positionering, maar bij allemaal draait het maar om één ding: puur en onversneden rijplezier.

Na twee generaties van woeste voorwieltrekkers met een gestaald karakter heeft de Ford Focus RS zich voor zijn derde generatie bekeerd tot vierwielaandrijving. We moeten bijna twintig jaar teruggaan in de tijd om nog een RS-model met vierwielaandrijving te vinden in de Ford-catalogus, tot de Escort en Sierra RS Cosworth. Die zochten toen al de confrontatie op met een zekere Subaru Impreza GT Turbo – ook in de rallysport. Zoveel jaren later wordt de Impreza als dusdanig niet langer verkocht door Subaru Europe, maar zijn WRX STi-variant gelukkig nog wel. Die blijft trouw op post met zijn boxer-turbo en zijn permanente vierwielaandrijving.

Meer was niet nodig om ons zin te geven in een gespierde confrontatie, waarbij we nog een paar andere extravertelingen uitnodigden. De Honda Civic Type R, dé sportieve verrassing van vorig jaar, leek ons zijn plaats zeker te verdienen. Deze supervoorwieltrekker, die volledig rond zijn voortrein is ontwikkeld – een beetje zoals de twee voorgaande generaties Focus RS destijds – moest ons duidelijk maken in welke mate de vierwielaandrijving echt bijdraagt tot het rijplezier en/of de prestaties.

De M2 ten slotte is strikt genomen geen rechtstreekse concurrent van de Focus RS: niet alleen is het een coupé, maar bovendien kost de BMW 20.000 euro meer en is zijn merklogo toch wat prestigieuzer. Maar een 370 pk sterke zescilinder-in-lijn in een achterwielaangedreven chassis van BMW M vonden we op zich toch een perfecte maatstaf om het dynamische weggedrag, de prestaties en het rijplezier – al dan niet op circuit – van een sportieveling in hart en nieren te beoordelen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker