Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Hyundai ix35 1.7 CRDi & Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 115 : Zoete ironie

Het lijkt misschien paradoxaal, maar in het SUV-segment zijn de 4x2- varianten het populairst. Vandaar deze tweekamp tussen de basisversies van de Hyundai ix35 en de Mitsubishi ASX.

Overzicht :

We leven duidelijk in een maatschappij waar uiterlijke schijn steeds belangrijker wordt, terwijl anderzijds ook milieubekommernissen centraal staan in haast elke discussie. Een complexe situatie die de autoconstructeurs perfect begrepen hebben, want ze bieden producten aan waarvan het ontwerp op zijn minst tegenstrijdig is. Zo heeft de ontwikkeling van tweewielaangedreven varianten van auto’s die oorspronkelijk bedoeld zijn om op de vier wielen te worden aangedreven, iets lachwekkends, vooral in dit seizoen: niets zo bespottelijks als een ‘4x4’ die met doorslippende voorwielen wanhopig uit een besneeuwde berm probeert te raken...

Al even belachelijk is het om die vereenvoudigde aandrijving op slechts twee wielen (om gewicht te besparen en verliezen door wrijving terug te dringen) proberen te rechtvaardigen onder het mom van het terugdringen van de CO2-uitstoot, want per slot van rekening is dat het paard achter de wagen spannen: trachten de ecologische afdruk te beperken van een auto die er oorspronkelijk niet voor ontwikkeld is. Neem nu onze twee testauto’s: ondanks hun Blue drive- en ClearTech-technologie hebben de Hyundai ix35 en de Mitsubishi ASX een CO2-normuitstoot van respectievelijk 139 en 145 g/km, terwijl de eerste de beste compacte break die ook maar een beetje goed bezig is op dit vlak, onder de 130 g/km komt... Iets om over na te denken.

Geschreven door op