Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Welke kiezen? Leapmotor C10 REEV vs. Mitsubishi Outlander PHEV

Geschreven door Frédéric Kevers op

Zelfde formaat, zelfde segment en allebei strikt genomen stekkerhybrides. En toch verschillen de Leapmotor C10 REEV en Mitsubishi Outlander PHEV hemelsbreed van elkaar. Al was het maar door de andere manier waarop hun aandrijflijn in elkaar zit.

Er was een tijd dat de plug-inhybride als bedrijfswagen niet aan te slepen was in ons land, met dank aan de fiscale voor­delen die jarenlang aan dit type aan­drijving verbonden waren. De voorbije jaren werden die stelselmatig afgebouwd, maar de plannen van onze huidige regering om op die beslissing terug te komen en de aftrekbaarheid vanaf 1 ­januari 2026 opnieuw op te trekken (zij het enkel voor eenmanszaken), zou de stekker­hybride een tweede adem kunnen bezorgen.

De kans is groot dat je bij een plug-inhybride SUV spontaan aan een dikke Duitse auto denkt – al dan niet met een premiumlogo op de neus – maar eigenlijk kwam de eerste vertegenwoordiger van dat genre uit Japan: al in 2013 stelde Mitsubishi op zijn thuismarkt de eerste generatie voor van zijn Outlander PHEV.

De com­binatie van een benzinemotor met een (relatief) krachtige elektromotor die gevoed werd door een (relatief) grote batterij, zodat je tientallen kilometers elektrisch kon rijden, was toen nog ongezien. De lage normuitstoot – en de fiscale voordelen die daarmee gepaard gingen – leverde de Outlander PHEV op heel wat markten het nodige succes op, ook bij ons.

Belgische comeback

De concurrentie zat echter niet stil, en die eerste generatie Outlander PHEV was zijn voortrekkersrol allang kwijt op het moment dat een noodlijdend Mitsubishi – op dat moment al enkele jaren opgegaan in de Alliantie Renault-Nissan – in 2020 aankondigde om zich uit de meeste Europese landen terug te trekken. Die nieuwe Outlander PHEV uit 2021 hebben wij in België daardoor nooit gekregen… tot nu.

De Nederlandse invoerder (waar Mitsubishi al die jaren wél ­gewoon actief is gebleven) heeft ­namelijk ­beslist om zijn activiteiten ook naar ons land uit te ­breiden. Met een aanbod dat naast modellen als de ASX, Grandis en Eclipse Cross, die allemaal gebaseerd zijn op Renault-donormodellen (respectievelijk de Captur, Symbioz en Scenic E-Tech), sinds kort ook nog deze Outlander PHEV omvat.

Concurrentie genoeg

Aan plug-inhybride concurrenten echter geen gebrek in dit segment: de Hyundai Santa Fe, de Kia Sorento, de Mazda CX-60, de Opel Grandland, de Peugeot 5008, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tayron, allemaal vissen ze in dezelfde vijver als deze Outlander PHEV.

En dan zijn er ook nog nieuwe Chinese uitdagers, die uitpakken met moderne toptechnologie in hun interieur en onder de motorkap. Sommige daarvan geven de stekkerhybride een net iets andere – lees: puur seriële – invulling, met een benzinemotor die ­louter dienstdoet als range extender binnen een voor de rest puur elektrische aandrijving.

Dat is onder meer het geval voor de Leapmotor C10 REEV, die daardoor kan schermen met een gigantisch elektrisch rijbereik, voor een haast onklopbare prijs bovendien. Of het pleit daarmee bij voorbaat al beslecht is? Bij lange na niet…

Foto’s: Jonathan Godin

Web Editor

Tests

Onze tests