Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Suzuki Vitara tegen twee concurrenten

De Vitara meet zich een 1.4-turbo op benzine aan. Reden genoeg voor Suzuki om hem als ‘sportief’ in de markt te zetten... en voor ons om hem te confronteren met twee andere kleine SUV’s met pit in het vooronder.

Overzicht :

De andere koers die Suzuki uitstippelde voor zijn nieuwe Vitara, blijkt een schot in de roos. De beslissing om zijn bosavonturier meer op de stad te richten legt het merk geen windeieren, want de fabriek in Hongarije kan de vraag niet bijhouden. Nauwelijks een jaar na zijn lancering heeft Suzuki dan ook beslist om de productiecapaciteit van de site op te trekken, een keuze die mede werd ingegeven door de komst van een nieuwe krachtbron: de 1.4 Boosterjet. Deze kleine drukgevoede viercilinder met 140 pk breidt het gamma uit en komt de ‘oude’ atmosferische 1.6-benzine met 120 pk en de even sterke 1.6-turbodiesel van Fiat-origine ondersteunen.

Een welkome hulp gezien de toenemende interesse voor benzinemotoren, ook onder de kap van deze kleine avonturiers: in 2015 werden in het segment van de kleine SUV’s meer benzines dan diesels verkocht in ons land (19.982 stuks tegenover 13.718). De Opel Mokka, die al sinds zijn lancering in 2012 een kleine turbobenzinemotor aanbiedt, bevestigt die trend. In 2015 had de helft van de in België verkochte Mokka’s een 1.4-turbo met 140 pk onder de kap.

Nog een andere, zij het minder uitgesproken trend, is de opmars van de automaat in dit segment. Zo rustte meer dan 40 procent van de kopers hun Opel Mokka 1.4 T uit met een dergelijke overbrenging. Liefhebbers van de Fiat 500X die belangstelling hebben voor de tandem downsizing-automaat, komen eveneens aan hun trekken, want de 1.4 MultiAir met 136 pk is sinds kort verkrijgbaar met de gerobotiseerde DCT-bak met zes versnellingen en dubbele koppeling van de Italiaanse groep.

Onze drie protagonisten mogen dan al opteren voor een turbomotor en een automaat, toch drijven ze enkel de voorwielen aan. Vierwielaandrijving blijft dan ook een zeldzaamheid in dit segment. Van de 34.000 kleine SUV’s die in 2015 werden ingeschreven in België, beschikten er amper 3.000 over vier aangedreven wielen om hun hachje te redden na een misstap. Maar mocht u toch bij een 4x4-aandrijving zweren, weet dan dat de Vitara S en Mokka 1.4 T 140 optioneel als dusdanig verkrijgbaar zijn, terwijl de 500X zijn vierwielaandrijving aan benzinezijde voorbehoudt aan de 1.4 MultiAir met 163 pk.

Geschreven door op