Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Compass

De Jeep Compass onderging een facelift die hem de gelaatstrekken van de jongste Grand Cherokee oplevert... én een nieuwe diesel, die verrassend genoeg nog van ex-partner Mercedes komt.

Prijs
NB

De voorpartij van de Compass werd volledig in het nieuw gestoken. Motorkap, spatborden, koplampen, radiatorrooster en bumper: allemaal werden ze hertekend om de verwantschap met de jongste Grand Cherokee duidelijk te onderstrepen. En het resultaat mag er zijn: de Compass komt prima voor de dag. Hetzelfde geldt voor het interieur: de kwaliteitsindruk ging sterk de hoogte in dankzij nieuwe deurpanelen, een nieuwe middenarmsteun, een multifunctioneel stuur, andere bekledingen en - vooral - luxueuzere materialen, die krasbestendiger en op sommige plaatsen gecapitonneerd zijn.

Ondanks zijn uitbundiger karakter op esthetisch vlak heeft de Compass op technisch vlak paradoxaal genoeg een stapje teruggezet. De vierwielaandrijving die voordien deel uitmaakte van de standaarduitrusting, is nu namelijk alleen nog maar verkrijgbaar op de topversies. De 2.0 CRD van Volkswagen-origine werd vervangen door een andere viercilinder van Mercedes met een cilinderinhoud van 2,2 liter. Tijdens het rijden betekent de komst van de nieuwe dieselmotor een wereld van verschil. Hij is niet alleen soepeler bij zeer lage toeren, van waaruit hij zonder morren herneemt, hij blijkt ook veel stiller. Een weldoende combinatie die ten zeerste te appreciëren valt in de praktijk, en dan zeker tijdens snelwegritten, doordat je niet langer je stem dient te verheffen om een conversatie te voeren. Overigens werden de afstellingen van de ophanging ook lichtjes gewijzigd, met als gevolg een iets nauwkeuriger weggedrag en een ronduit behoorlijk comfort (qua absorptievermogen).

De vernieuwde Compass sluit nu uiterlijk beter aan bij de rest van het Jeep-gamma, maar evolueerde ook inhoudelijk. En hij werd niet alleen veelzijdiger dankzij zijn bijgewerkte uitrusting op het vlak van multimedia en veiligheid, hij biedt ook heel wat meer rijplezier dankzij zijn nieuwe dieselmotor, die zowel zuinig als gewillig is. Laten we hopen dat dat zal volstaan om er opnieuw - een beetje - bovenop te komen ten opzichte van zijn (Koreaanse) rivalen.

U kunt de Eerste Test van de Jeep Compass nalezen in AutoGids 823 van 11/5/2011.

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker