Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 718 GTS 4.0 : Heerlijk ouderwets

Geschreven door Xavier Daffe op

De Boxster en Cayman zijn de ambassadeurs van het rijplezier bij Porsche. Maar het publiek blijft moeite hebben met die viercilinders. Vandaar een nieuwe GTS. Mét atmosferische zescilinder.

Concept

De 718-tweeling – Cayman en Boxster – is een beetje het zwarte schaap van de Porsche-familie. De kleine coupé en roadster hebben het moeilijk hun publiek te vinden tussen de onverzettelijke 911 enerzijds en de succesvolle SUV’s (Macan, Cayenne) anderzijds. En nochtans, als je ook maar een beetje geeft om rijplezier – dat mag zelfs met de haren in de wind zijn – dan kan dit duo een meer dan geloofwaardig alternatief vormen voor een 911. En eentje dat in elk geval een stuk minder duur is.

Heeft het gebrek aan interesse misschien te maken met de overstap naar viercilindermotoren? Als dat het geval is, dan komt deze nieuwe GTS als geroepen. Want hij grijpt terug naar een atmosferische zescilinderboxer, net als vroeger. Jawel, er is inderdaad al een tijdje nóg een zescilinder verkrijgbaar in de 718, maar dat is een extreme uitvoering: de Cayman GT4 en Boxster Spyder worden aangedreven door een vierliter van 420 pk. Deze GTS neemt diezelfde motor over in een iets ‘bravere’ versie van 400 pk. De GTS ziet het dus iets redelijker, als je die term tenminste kunt gebruiken voor een auto die al bij al toch wel een deksels explosief karakter behoudt.

Porsche 718 Boxster en Cayman GTS 4.0

Wat verandert er?

We kunnen er niet omheen: tegenover een flat four biedt een flat six zoveel meer aan nobelheid, klank of elegantie. De vierliter in kwestie is afgeleid van de recente drieliter-turbo uit de 911 ‘992’. Porsche heeft er de turbo’s afgehaald, de longinhoud opgevoerd en enkele interne verbeteringen aangebracht. Het resultaat? Een motor die met sprekend gemak 7.800 toeren aantikt. En ook al deed de vierliter uit de jongste 911 GT3 nog straffer (9.000 o/m, maar dat was dan ook een compleet andere krachtbron), toch mag u gerust zijn: de vierliter uit deze GTS heeft aan temperament geen gebrek.

De vierliter is standaard gekoppeld aan een uitstekende zesversnellingsbak, een waar genoegen qua spreiding én bediening. Verder is deze zescilinder voorzien van het vliegwiel uit de GT3 en beschikt hij over een systeem dat drie van de zes cilinders kan uitschakelen bij lage belasting, om brandstof te besparen en de CO2-uitstoot te drukken. De cilinderuitschakeling wisselt daarbij telkens van cilinderrij af. Verder combineert deze motor voor het eerst directe benzine-inspuiting met piëzo-elektrische injectoren, om het brandstofmengsel nog fijner en nog sneller na elkaar te kunnen inspuiten.

Het onderstel blijft niet achter, want de gestuurde schokdempers (PASM, Porsche Active Suspension Management) zijn standaard. Daarmee liggen deze Cayman en Boxster 2 centimeter dichter bij de grond (1 centimeter met de optionele ‘comfortophanging’). Ook nog van de partij zijn actieve motorsteunen, de vectoriële koppelverdeling PTV en een mechanische zelfsper.

Elk van de rijprogramma’s (die je kiest met een draaiknop op het stuur) beïnvloedt de respons van het gaspedaal, de instellingen voor het PASM, de tegendruk (en dus de klank) van de Sport-uitlaat, de werking van het stop-startsysteem en de regeling van de mobiele achtervleugel. Voor de volledigheid geven we nog mee dat de stuurinrichting (uit de 911 Turbo) 10 procent directer is dan die van de andere 718-modellen (de GT4 en Spyder niet te na gesproken).

Porsche 718 GTS 4.0

Hoe rijdt het?

Oké, hij kan misschien niet dezelfde adelbrieven voorleggen als de boxer van een GT3, maar deze zescilinder is toch al verduiveld leuk. De keuze voor een vrij ademende motor met een grote longinhoud zorgt voor een uitzonderlijk karakter, met een ogenblikkelijke respons. Aan het nuttige toerentalgebied lijkt maar geen einde te komen, en het gemak waarmee de vierliter hoge toeren opzoekt, doet je versteld staan. Voeg daar nog een ongelooflijke klank aan toe, en je begrijpt dat deze motor een waar genot is.

Temeer omdat hij gekoppeld is aan een manuele zesversnellingsbak waarvan de pook perfect in de hand valt en bijzonder aangenaam en nauwkeurig schakelt, met bijzonder korte uitslagen. Door de souplesse van de motor en zijn lineaire en alom beschikbare karakter hoef je echter niet voortdurend met de pook te spelen – en dat is bijna jammer, zo goed zijn de flat six en de bak op elkaar ingespeeld. Zoveel rijplezier – ook op circuit trouwens – doet deugd in een tijd waarin de drang naar politieke correctheid alles stilaan overheerst.

Ook al omdat het onderstel niet achterblijft: dat is competent en nauwkeurig, met levendige, maar nooit brutale reacties. De neus van deze GTS stuurt feilloos de kant op waar je naartoe kijkt, en de achterkant volgt zonder morren. Bij het uitaccelereren wordt de dosering van het gaspedaal vergemakkelijkt door het lineaire karakter van de vierliter, maar ook door de uitstekende mechanische grip. Waarom zou een mens eigenlijk nog voor een 911 kiezen? Ja, voor zijn naam en imago misschien, maar anders?

De concurrentie

Rechtstreekse rivalen met de motor centraal achterin zijn er niet, wat deze 718 technisch gezien des te interessanter maakt. Maar er zijn natuurlijk wel genoeg modellen met 400 pk. Denk maar aan een Audi RS 3 (400 pk, vierwielaandrijving), maar die is er enkel als vijfdeurs of als Berline en gaat bovendien binnenkort met pensioen. Maar kom, waarom niet? Zeker omdat de RS 3 voor 59.000 euro (Sportback) en 57.600 euro (Berline) respectievelijk 26.000 en 27.400 euro minder duur is dan een 718 Cayman GTS. Bij BMW is een M2 Competition (410 pk) qua afmetingen en aandrijving (op de achterwielen) vergelijkbaar, maar ook hij is bijna 20.000 euro minder duur dan de Porsche.

Dan is er nog de Mercedes-AMG A 45, 421 pk sterk en net als de Audi voorzien van vierwielaandrijving. De vijfdeurs kost 68.600 euro, de CLA 71.600 euro, wat nog altijd 16.400 en 13.500 euro minder is dan de Cayman GTS. Kortom, hoe begeerlijk en bijna perfect de 718 GTS ook is, hij kost wel een stevige duit. Maar je zou ook intern kunnen gaan kijken, binnen het Porsche-gamma zelf. En als je vergelijkt met een minder krachtige basisversie van de 911 (350 pk), dan lijkt de 400 pk sterke 718 GTS haast een koopje, want hij kost 22.000 euro minder. Einstein wist het al: alles is relatief...

Porsche 718 GTS 4.0

Ons verdict

We kunnen er niet buiten: een goeie dikke atmosferische motor, dat blijft gewoon genieten – zeker als het zoals hier om een flat six gaat. Dit is 400 pk aan pure pret, een vermogen dat je wonderwel kunt benutten. Dankzij een ideaal gespreide manuele zesbak, die zelf tussengas geeft bij het terugschakelen en zich laat bedienen met een perfect geleide pook. Maar ook dankzij een stuur dat een schoolvoorbeeld is van hoe een stuur moet zijn, en dankzij een onderstel dat tot in de puntjes werd afgesteld: het is evenwichtig, snel, plezierig en toch geruststellend. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om van een rit in deze GTS een onvergetelijke ervaring te maken. Je kunt je terecht afvragen waarom je nog voor een 911 zou kiezen, zelfs een S. Ja, voor zijn ijzersterke imago misschien...

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars