Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ineos Grenadier (2022) - prototypetest

Geschreven door Hans Dierckx op

We verwelkomen een nieuwe merknaam op onze wegen: Ineos. De Grenadier pikt de draad weer op waar de oude Land Rover Defender hem liet liggen. Wij doken al eens in de modder met een prototype van deze Engels-Frans-Duitse terreinwagen.

Concept

De Grenadier doet vele belletjes rinkelen. Is het niet van de gelijknamige wielerploeg, dan zeker omwille van zijn hoekige vorm. Inderdaad: zéér schatplichting aan die van de Land Rover Defender. Op het randje van plagiaat eigenlijk, maar Ineos kwam ermee weg voor de rechtbank en brengt deze feitelijke opvolger van die oer-Land Rover nu gewoon op de markt.

Ze steken het ook niet onder stoelen of banken dat ze gewoon die fakkel willen overnemen. Met dus een oerklassieke robuuste terreinwagen op een ladderchassis, weliswaar comfortabeler, geavanceerder (een navigatiesysteem!) en vooral ook robuuster. Ineos wil immers ook weer de utilitaire markt op, die Land Rover in de loop der jaren is kwijtgespeeld aan de Japanse fabrikanten.

Als nieuwe speler in de autosector doet de chemiereus een beroep op specialisten. Zoals de jongens van Magna, die voor Mercedes de G-Klasse bouwen en ook hun licht lieten schijnen over het technische fundament van de Grenadier. Van de Stuttgarters kochten ze ook de bijzonder moderne Smart-fabriek in Hambach over, in het noordoosten van Frankrijk, vlakbij de Duitse grens. De motoren komen dan weer van BMW, je kan kiezen uit een zes-in-lijn op benzine of diesel. Allebei zo'n 300 pk sterk en gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Voor exact cijfermateriaal is het echter wachten op de lancering.

Een prijs kennen we ook nog niet, al weten we wel dat die ruwweg start aan 60.000 euro. Een verdelersnetwerk is er momenteel evenmin. Maar we konden wel al eens een prototype van de dieselversie uitproberen op een oude mijnsite in de buurt van Metz.

2022 Ineos Grenadier

Rijgedrag

Een zeer rudimentair prototype met bijvoorbeeld nog geen functioneel dashboard (onderstaande foto is van een ander exemplaar). Mechanisch stond het echter reeds op punt. Twee zaken vielen op.

Ten eerste dat de bouw een stuk meer solide lijkt dan we van de Defender gewend waren. Geen rammelende panelen of een carrosserie die soms wat lijkt te schudden op het ladderchassis, zelfs niet aan hogere snelheden; de zaak zit muurvast aan elkaar geschroefd en gelast. En ten tweede het gebruiksgemak en -comfort. De zitpositie achter het stuur is goed, met ruimte voor je ledematen, terwijl je een goed overzicht behoudt over de uitersten van de auto.

De 3 liter grote zes-in-lijn (we testten de diesel) en de achttrapsautomaat smeden een fluwelen geheel dat makkelijk te doseren valt en voldoende daadkracht achter de hand houdt. De combinatie van hoogwaardige Eibach-veren en Koni-dempers vangt klappen bovendien uitstekend op en belooft goeds voor het rijgedrag op de gewone weg.

Voor een omvattender oordeel is dit prototype nog te onaf, al onthouden we wel enkele interessante details. Zo zijn er twee claxons, een gewone en een zachtzinnigere om tijdens het terreinrijden bijvoorbeeld fietsers of wandelaars te waarschuwen zonder te veel kabaal te maken. In de flank kan je cargorails laten installeren, om bijvoorbeeld een tafel aan te monteren. En wie een open dak bestelt, krijgt meteen twee stuks, eentje boven elke voorstoel.

We kregen al wel enkele voor het betere 4x4-werk nuttige gegevens. De op- en de afrijhoek bedragen respectievelijk 35,5 en 36,1 graden, de bodemvrijheid 26,4 centimeter en de waaddiepte 80 centimeter. Veldversnellingen zijn vanzelfsprekend voorzien, net als differentieelvergrendeling achteraan én vooraan.

2022 Ineos Grenadier

Verdict

Onze zeer voorlopige eerste indruk is dat we hier met een serieuze nieuwkomer te maken hebben. Ineos heeft geen reputatie op autovlak, maar is in zee gegaan met de juiste partners en komt nu met een terreinwagen die bijzonder geschikt lijkt voor zijn taak. Uiterlijk is het een Defender-bis, maar van inborst zien we er eerder een Europese Land Cruiser in. Het is bovendien een karakterauto, een robuuste verschijning met een opmerkelijk interieur dat wat heeft van een vliegtuigcockpit. Spek voor de bek van de echte 4x4-liefhebbers, dus.

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars