Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Ranger blijft een werkpaard, maar wordt slimmer

Verwachte lancering : 01-01-2023

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-11-2021

De in 180 landen verkochte Ford Ranger steekt in het nieuw. Het blijft een noest werkpaard dat je altijd en overal kan inzetten. Maar extra comfort moet de pick-up wel SUV-manieren geven.

Je herkent de nieuwe Ford Ranger aan zijn robuuste grille met C-vormige ledkoplampen die de visuele link leggen met de compacte Ford Maverick en de enorme Ford F-150. Zoals het een echte pick-up past, wordt de Ford Ranger voorgesteld als een meid voor alle werk. Weliswaar met wat moderne SUV-trekjes.

Benzine en diesel

Daar horen klassieke verbrandingsmotoren bij: afhankelijk van de markt wordt de Ford Ranger aangeboden met benzine- en dieselmotoren. In het eerste geval spreken we over de 2,3 liter-Ecoboost, in het twee van een 2 liter met vier of een 3 liter met zes cilinders. Op de specificaties blijft het nog even wachten.

Die Ford Ranger 3.0 V6 komt zeker naar Europa, want die zorgt ervoor dat de pick-up zware lasten kan vervoeren en verslepen. Er is ook sprake van geëlektrificeerde motorisaties, maar details geeft de Amerikaanse constructeur (nog) niet.

Breder

De nieuwe Ford Ranger heeft een met 50 mm gegroeide spoorbreedte. De wielbasis is ook met 50 mm verlengd door de vooras naar voren te schuiven, wat resultaat in een langere wielbasis en dus in meer binnenruimte. De achterklep van de pick-up kan worden omgebouwd tot een werkbank. In feite hebben de teams van de fabrikant het bestaande chassis verbeterd en opnieuw ontworpen om de nieuwe Ranger te creëren. Hij profiteert ook van een nieuwe luchtstroom naar de radiator om de bedrijfstemperatuur beter te regelen. Voor de vierwielaandrijving biedt Ford twee oplossingen:

  • Een elektronisch 'shift-on-the-fly'-systeem om de 4WD te activeren en de transmissie te regelen.
  • Een nieuwe permanente vierwielaandrijving met een veelzijdige 'set-and-forget'-modus waarmee de software de tractie en de koppelverdeling kan regelen.

Digitaal

Op de console bevindt zich een verticaal 10,1-inch of 12-inch display met Sync4. Sommige bedieningselementen voor de traditionele rijmodi zijn verplaatst naar dit aanraakscherm. Deze laatste wordt ook gebruikt om de 360°-camera weer te geven. Ook de tellerpartijl van de nieuwe Ford Ranger is voortaan digitaal.

Bovendien heeft de Ranger een geïntegreerde modem om verbinding te maken met de pick-up via de FordPass-applicatie. Tenslotte biedt de fabrikant een breed scala aan accessoires om het interieur en de opbergruimte te personaliseren naar gelang van de behoeften van werk of vrije tijd.

De commerciële lancering van de nieuwe Ford Ranger staat gepland voor eind 2022, de Europese varianten volgen begin 2023. Er komt ook een VW-versie van deze pick-up: de nieuwe Volkswagen Amarok bouwt immers op dezelfde fundamenten.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten