Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera Sport Turismo: Never Say Never Again…

Geschreven door Xavier Daffe op

Na decennia monocultuur rond sportwagens stelde Porsche zich geleidelijk aan open voor SUV’s, berlines, dieselmotoren… en vandaag voor breaks. In die mate dat het een autobouwer zoals een andere wordt? Misschien niet helemaal.

Het concept

De Engelstalige pers noemt de nieuwe Panamera Sport Turismo zonder veel gêne een ‘estate’ of een ‘station wagon’. Een break, met andere woorden. En dat jaagt de mensen bij Porsche de gordijnen in. Toch kunnen we deze bijzonder kritische journalisten moeilijk ongelijk geven. De in 2012 in Parijs voorgestelde conceptcar bekende al kleur, en 5 jaar later is deze Panamera break, pardon, Sport Turismo (dat doet minder pijn aan de oren) werkelijkheid geworden. Deze nieuwe variant is uiteraard gebaseerd op de jongste generatie van de Panamera, die waarvan de lijn wat verfijnd werd aan het begin van dit jaar, en doet zich voor als een meer veelzijdige en functionele versie met zijn grote kofferklep, hogere laadvermogen en, vooral, de mogelijkheid om 5 mensen te vervoeren, iets wat in de Panamera berline tot vandaag niet kon. Voor wie dat een aankoopcriterium is, is er niet langer enkel de Cayenne of… de concurrentie.

Wat er verandert

Min of meer tot aan de B-stijlen, dus het begin van de achterdeuren, verandert er niets. Daarna loopt de daklijn bijna horizontaal door en rust ze op meer gespierde achtervleugels, die deze Panamera ‘ST’ zijn zo viriele, gespierde en… atypische vorm van een dynamische break met shooting brake-parfum geven, zij het een met vijf deuren. Het gevolg is uiteraard meer binnenruimte, vooral dan qua hoofdruimte achterin (+ 10 centimeter). Daar is keuze tussen een “2+1”-zitbank met plaats voor drie (al moet de middelste wel de bouw hebben van een jockey, want de beschikbare breedte is daar op zijn zachtst gezegd symbolisch), of twee individuele stoelen die worden gescheiden door een brede middenconsole, zoals in de berline. In de koffer is 50 liter meer bagageruimte (520 tot 1.390 liter of 425 tot 1.295 liter in de hybride versie, waar de batterijen wat plaats roven) en hij laat zich gemakkelijker beladen dankzij een bredere (standaard gemotoriseerde) kofferklep. Opgelet echter: in tegenstelling tot de berline bestaat de break nog niet in een Executive-versie met verlengde wielbasis. En hoewel hij bijna alle motoren overneemt van de berline, met name de 4, 4S, 4S Diesel, 4 E-Hybrid en Turbo (die allemaal standaard worden geleverd met de intelligente vierwielaandrijving PTM), moet hij het vreemd genoeg doen zonder de Turbo S E-Hybrid die onlangs werd toegevoegd aan de Panamera (680 pk). Dat is echter maar een kwestie van tijd. Tot slot krijgt de Sport Turismo een nieuwe, beweeglijke dakspoiler ter vervanging van de eveneens mobiele spoiler onderaan de achterruit van de berline. Die klapt naar buiten in functie van de gekozen rijmodus en de rijsnelheid in 3 standaardposities om het ene moment de stroomlijn en het andere de neerwaartse druk te verbeteren. Maar hij dient ook als deflector om luchtwervelingen te verminderen wanneer het schuifdak open staat.

Hoe hij rijdt

Gelukkig hebben we al met Panamera’s gereden voor deze ‘test’, die plaats vond in een land dat niet lacht met snelheidsbeperkingen en waar het landschap in elk geval toch niet veel vrijheid mogelijk maakt. Want aan 30, 50 en heel af en toe 100 km/h (“Oh my God”) is het moeilijk om het rijgedrag in te schatten van een auto met minstens 330 en maximum 550 pk. De Sport Turismo zou een rijgedrag moeten vertonen dat niet veel verschilt van wat we eerder al hebben ervaren in de Panamera ‘berline’. Maar voorlopig blijft dat tot onze grootste spijt niet meer dan een veronderstelling. We blijven jullie met andere woorden een echte conclusie schuldig tot een echte proefrit op onze meer gebruikelijke testterreinen.

Budget & uitrusting

De prijsvork gaat van 100.889 euro voor een Panamera Sport Turismo 4-basisversie (3.0-V6 turbo, 330 pk) tot 162.962 euro voor de Turbo (4.0-V8 biturbo, 550 pk). Op de tussentrappen vinden we de 4S aan 123.758 euro (2.9-V6 biturbo, 440 pk), de 4S Diesel aan 127.751 euro (4.0-V8 biturbo, 422 pk) en tot slot de 4S E-Hybrid aan 115.651 euro (2.9-V6 biturbo van 330 pk + elektromotor van 136 pk, gecumuleerd maximumvermogen van 462 pk). Dat is inderdaad veel geld, maar het is de prijs die je betaalt voor standaard vierwielaandrijving, een PDK-versnellingsbak en luchtveren (behalve op de 4, waar die optioneel is). En het kan – nog – veel duurder, want de optiecatalogus is een heuse schatkamer. In de vergelijking verschilt de meerprijs merkwaardig genoeg naargelang de motorversie: 2.900 euro op de 4, de hybride en de Turbo en 5.800 euro op de 4S en de 4S Diesel.

Concurrentie

Met zijn chique jachtbreakprofiel kan deze nieuwe versie van de Panamera zijn rivalen op één hand tellen, terwijl zijn motorenpalet het moeilijk maakt om één specifieke concurrent aan te duiden. We zouden kunnen denken aan de Audi S6/RS6 (in functie van de gewenste motor) Avant Quattro, de recente BMW 6-Reeks Gran… Turismo (hoe toevallig) als 640i xDrive omdat alle Panamera’s ST standaard vierwielaangedreven zijn, of de Mercedes CLS Shooting Brake als 400 (4Matic), 500 (4Matic) of zelfs 63 AMG om te wedijveren met de Turbo. Voor 200.000 euro kampt de Aston Martin Rapide – onterecht – in een ander prijssegment. Maar waarom ook niet?

Ons verdict

De Panamera Sport Turismo is meer dan gewoon een break. Hij heeft een eigen persoonlijkheid en pakt uit met een heel eigen stijl die hem tot een geloofwaardig alternatief maakt voor de Cayenne en voor SUV’s in het algemeen, voor die laatste mensen die niet van SUV’s houden. Hij is iets veelzijdiger omdat hij… 4,5 passagiers kan vervoeren op zijn 2+1-achterbank, waar de ‘+1’ niet bepaald de beste plaats heeft. De koffer is groter, al kan je nog steeds moeilijk van een vrachtruim spreken. Maar het is wat het is. Verder rijdt hij zoals… een Panamera, of wat had je gedacht?

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars