Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid

Geschreven door Julien Matagne op

Porsche bundelt al zijn knowhow in de Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid, een concentraat van technologie verpakt in een elegante jachtbreak.

Het concept

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, dat is de lange naam van de krachtigste versie van de Panamera ‘break’: 680 pk en 850 Nm, uit het huwelijk tussen een 4.0-V8 met 550 pk en een elektromotor van 136 pk. Die hybride spitstechnologie werd ingewijd door de Panamera berline, maar duikt nu ook op in de Sport Turismo. De benaming “jachtbreak” komt hier volop tot zijn recht: 3,4 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 310 km/h. Hij kan ook erg discreet op jacht gaan wanneer hij bijna 50 kilometer lang zuiver elektrisch rijdt. Die stroomstoot reduceert het normverbruik tot 3 l/100 km en de CO2-uitstoot tot 69 g/km in deze gezinswagen die tot 5 passagiers en hun bagage kan vervoeren.

Wat er verandert

Naast zijn capaciteit om tot 5 personen te vervoeren (tegenover 4 in de berline) biedt de Sport Turismo een lagere laaddrempel en een iets grotere koffer: 50 liter extra, waardoor de inhoud naar 425 liter gaat, of zelfs 1.295 liter met de achterbank (40/20/40) neergeklapt. Dat is wel bijna 100 liter minder dan de versies met verbrandingsmotor, maar de batterijen moeten ergens worden gestopt. En in dit geval is dat onder de koffervloer, om het gewicht beter te verdelen. In totaal weegt hij liefst 2.385 kilo…

Hoe hij rijdt

De Panamera Turbo S E-Hybrid biedt een zeldzame levendigheid in combinatie met al het comfort van een limousine. Zijn PDK-achtversnellingsbak regelt de overgang tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor met brio. Via 6 rijprogramma’s kan de bestuurder de batterij sparen of ze geforceerd laden ter voorbereiding van een rit in de stad, waar hij dan zuiver elektrisch kan rijden. Je kan de hele sturing ook automatisch laten gebeuren via de profielen Normal, Sport of Sport Plus. De V8 en de elektromotoren ondersteunen elkaar geleidelijk, maar kunnen de Panamera ST ook veranderen in een woest monster.

Budget & uitrusting

Het is jammer dat dit model niet voldoet aan de toekomstige fiscale regels van de federale regering in haar jacht op “nephybrides”, of bedrijfswagens waarvan de batterij enkel dient ter ‘fiscale optimalisering’ en niet om ‘ecologisch’ te rijden, zoals onze politici het zien. Om aanspraak te kunnen maken op een aftrekbaarheid van 100 procent moeten plug-in hybrides een prestatieratio halen die wordt berekend uit de opslagcapaciteit van de batterij in verhouding tot het voertuiggewicht: 0,6 kWh/100 kilo. De Turbo S E-Hybrid mist de grens op een haar na (0,59 kWh/100 kilo). Zijn kleine broertje Panamera S 4 E-Hybrid slaagt daar echter wel in, en is bovendien minder duur: 115.652 euro, tegenover 193.455 euro voor de Turbo S.

Concurrentie

Het is moeilijk om een rivaal te vinden die het profiel van een jachtbreak combineert met hybride technologie op dit niveau. De Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake zou hem misschien kunnen bijhouden bij de sprintoefeningen, maar zal geen toegang krijgen tot toekomstige lage-emissiezones.

Ons verdict

Met de Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid toont Porsche aan dat het de hybride techniek verbluffend goed onder de knie heeft, want het puurt er zowel prestaties als efficiëntie uit. En tegelijk bewijst het dat een limousine de veelzijdigheid kan bieden van een elegante break en zich onderweg toch kan gedragen als een echte sportwagen. Dit is luxe van de moderne wereld.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars