Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de MG ZS EV?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Een elektrische allrounder die geen rib uit je lijf kost? Eindredacteur Werner Van Kerckhoven meent hem gevonden te hebben in de MG ZS EV.

Ik hoor het collega’s vaak zeggen – en terecht: waar blijven die betaalbare elektrische auto’s met plaats voor het hele gezin? Ik geef hen overschot van gelijk: om eerlijk te zijn heb ik het stilaan een beetje gehad met dat gegoochel met massa’s pk’s en kanonsprinttijden – dat gaat intussen gewoon nergens meer over...

En laat ons een kat een kat noemen: een dikke SUV of reusachtige berline bouwen met een knoert van een elektromotor en een grote batterij erin is eigenlijk geen kunst – de klant betaalt de rekening toch. Neen, een elektrische gezinswagen uitbrengen met normale afmetingen, fatsoenlijke elektrische prestaties én een prijs die ook binnen het bereik van particulieren ligt, dát is de echte uitdaging. En daarop zie ik amper antwoorden.

Maar kijk, het Chinese MG neemt sinds 2020 de handschoen op, met de ZS EV: een niet-onaardig ogende elektrische SUV van het formaat Dacia Duster, met een ruim interieur, een grote koffer, een aanvaardbare laadsnelheid en bovenal, een prijs die redelijk blijft, zeker als je ziet welke standaarduitrusting daartegenover staat. Klinkt alvast veelbelovend, maar wist onze ZS in dat verfrissende Aqua Cyan-lichtblauw die beloftes ook waar te maken?

Leuk

Test 2021 MG ZS EV - Review AutoGids

Op de snelweg vliegt het rijbereik erdoor – bij 120 km/u zit je snel aan 20 kWh/100 km, maar daarbuiten doet deze MG ZS EV het qua rendement prima. Op secundaire wegen en in dorpskernen bleef ik volgens de boordcomputer bij snikhete temperaturen (dus met de airco aan) steevast onder 15 kWh. Een algemeen gemiddelde van 16,1 kWh maakt van deze SUV de zuinigste elektrische auto die ik tot nog toe reed. De MG ZS heeft dus genoeg aan zijn batterij van 44,5 kWh om toch een aanvaardbaar rijbereik te kunnen voorleggen: 250 kilometer in mijn geval, maar tot 50 kilometer meer als je onder de kerktoren blijft.

En ik heb heus niet als een slak gereden: waar het kon, ben ik af en toe flink op het gaspedaal gaan staan – dat instant koppel van 353 Nm, dat verveelt niet snel. Omdat het gewicht nog redelijk blijft (minder dan 1,5 ton), is deze MG ZS EV daardoor meer dan vlot genoeg. Meer dan die 143 pk hoeft het voor mij ook niet te zijn; heel die idee dat een elektrische auto in 4 seconden naar 100 moet kunnen flitsen, is tenslotte enkel een marketingtrucje om een veel te hoge prijs te vergoelijken.

Over de afwerking van deze Chinese auto ga je me geen kwaad woord horen vertellen. De materialen zijn misschien niet allemaal top, maar de gemiddelde Europeaan of Aziaat in dit (prijs)segment doet zeker niet beter. Met een speciale vermelding voor het fineerhout op de middenconsole. Duidelijk namaak, maar toch werd mijn blik er steeds weer naartoe gezogen – echt fraai gedaan.

Jammer

Test 2021 MG ZS EV - Review AutoGids

Een laadklep in de neus is doorgaans geen goed idee, en hier ook niet. Het naar boven schuivende mechanisme van de MG ZS voelt op zich wel robuust aan, maar het is dubbel onhandig: je moet het echt omhoogduwen met je hand (vuile vingers gegarandeerd in de winter) en vervolgens zie je niet meer waar je die laadkabel nu precies moet inpluggen. Laden kan trouwens met 7,4 kW (enkelfasig) op wisselstroom en tot 76 kWh op gelijkstroom. Voldoende voor dagelijks gebruik, maar net iets te mager voor de jaarlijkse trek naar het zuiden...

Ergonomisch houdt deze MG ZS EV het allemaal wat eenvoudiger dan grote broer EHS. Maar mijn vreugde rond de afzonderlijke klimaatmodule was van korte duur. Je kunt bijvoorbeeld nergens een exacte temperatuur instellen – enkel een blinde schaal van koud naar warm. En je moet verdorie snel zijn: nadat je een knop hebt aangeraakt, toont het centrale display de klimaatinterface welgeteld... 3 seconden. Niet eens genoeg om te zien wat er allemaal op het scherm te regelen valt.

En dan is er ook nog de spoorassistent, die al panikeert zodra je nog maar een meter in de buurt komt van een lijn op het wegdek. Gelukkig trekt hij nog niet zelf aan het stuur (het is een passief systeem dat enkel waarschuwt), maar het irritante is dat hij wel telkens het tft-scherm van de boordcomputer overneemt – waardoor ik mijn zo gekoesterde zicht op het verbruik of de gereden snelheid kwijt was. Met als gevolg dat ik om de 20 meter door de boordcomputer zat te scrollen...

Dus

Deze MG ZS EV doet alles wat ik van een elektrische auto verwacht, zonder te vervallen in pronkerig haantjesgedrag. De kleine ergernissen aan zijn adres wil ik moeiteloos door de vingers zien gezien zijn scherpe prijs. Als je bedenkt dat je elders voor dit geld met moeite een elektrische stadsauto krijgt, dan kan ik maar één ding concluderen: dit is gewoon een ijzersterk aanbod.

 

Verwante testen

In dit artikel : MG, MG ZS

Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker