Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Citroën C5 Aircross Hybrid - aan de stekker

Geschreven door Olivier Duquesne op

De C5 Aircross wordt het eerste plug-inhybridemodel van Citroën. De combinatie van benzine en elektriciteit zorgt onvermijdelijk voor een verleidelijk vermogen,

Prijs
NB

Concept

Na de plug-inhybride varianten van de Opel Grandland X en de Peugeot 3008 is het de beurt aan de technisch nauw verwante Citroën C5 Aircross om een stekkerversie te verwelkomen. Het aan een achttrapsautomaat gekoppelde aandrijfgeheel combineert een 1,6 liter-turbobenzine van 180 pk met een elektromotor van 109 pk en een lithium-ionbatterij van 13,2 kWh, goed voor een systeemvermogen van 225 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 320 Nm. In 100% elektrische ZEV-modus haalt de C5 Aircross Hybrid een rijbereik van 55 kilometer en een topsnelheid van 135 km/u.

In tegenstelling tot zustermerken Opel en Peugeot biedt Citroën de C5 Aircross Hybrid niet aan met twee elektromotoren, dus niet met vierwielaandrijving en met 300 pk.

Weggedrag

Het additionele accupakket voegt niet alleen gewicht toe, maar heeft ook een negatieve impact op het volume van zowel de brandstoftank (-7 liter) als van het koffervolume (-120 liter). Maar verder rijdt de C5 Aircross Hybrid net zo comfortabel als de varianten met benzine- of dieselmotoren. De ophanging met haar progressieve hydraulische druklagers absorbeert schokken bijzonder efficiënt, het algemene comfort wordt verder versterkt door de Advanced Comfort-stoelen en door het algemene plaatsaanbod. De verschuifbare achterbank telt drie identieke stoelen, zodat deze Citroën zich een echte vijfzitter mag noemen.

De overgangen naar de verbrandingsmotor blijven discreet en de vermogensreserve zorgt voor een soepele werking. Alleen wanneer we het gas diep intrappen, voel je dat de viercilinder een beetje tijd nodig heeft om wakker te worden. Verder heeft de Citroën C5 Aircross Hybrid vooral te lijden onder een inconsistente stuurinrichting en een weinig informatief rempedaal, zoals vaak het geval is bij de zogeheten regeneratieve remsystemen.

Het verbruik van een oplaadbare hybride is altijd een delicaat onderwerp. Door de batterij zorgvuldig en regelmatig op te laden, voor dagelijkse ritten met gematigde snelheden, kom je toe met een paar druppeltjes benzine per dag. Het wordt een ander verhaal wanneer het accupakket leeg is... Dan stijgt het gemiddelde benzineverbruik van een 3-tal liter per 100 kilometer naar 8 liter en meer.

Het opladen van de batterij duurt minder dan 2 uur met een wallbox van 32 ampère (lader optioneel: 300 euro!), 4 uur aan een 14A-aansluiting en 7 uur aan een gewoon stopcontact van 8 ampère. Het hele proces kan op afstand worden gemonitord met de My Citroën-app. Met een knop op de console kan je ook de energiestromen beheren en de batterij sparen voor een eventuele lage-emissiezone (LEZ).

Test Citroën C5 Aircross Hybrid 2020

Verdict

Net zoals bij elke stekkerhybride hangt het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot sterk af van de manier waarop je de C5 Aircross Hybrid gebruikt. Verder toont de plug-inhybride Citroën zich vooral een gezinsvriendelijke SUV die comfort hoog in het vaandel draagt.

In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker