Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG SL (2022): Gentleman racer

Geschreven door Steven Appelmans op

Mercedes zette zijn roadster op dieet. En haalde AMG in huis als personal trainer. Strakker is deze zevende generatie SL dus zeker. Maar is hij ook beter?

Mercedes bracht een fotoalbum mee naar de voorstelling van zijn nieuwe SL. Vol vergeelde plaatjes van wat misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende racewagen is die het merk ooit op wielen zette. Nu is er een zeer goeie reden waarom de Duitsers eerst wat wilden dwepen met die legendarische 300 SL. Het geboortekaartje van die ‘Gullwing’ hing namelijk uitvergroot in de ontwerpstudio’s van AMG.

Als stichtend voorbeeld. Dat lees je inderdaad goed: AMG. De Duitse constructeur gaf de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes SL volledig uit handen aan zijn sportafdeling. Met slechts één, zij het bijzonder uitdagende vraag: boetseer de nieuwe SL naar het voorbeeld van de allereerste, zonder echter afbreuk te doen aan het comfort en de luxe van de laatste.

Koetswerk en afmetingen

Een bijzondere krachttoer die om een al even exceptionele aanpak vroeg. Dus begonnen de ingenieurs in Affalterbach met een streep te halen door alle plannen die ze al hadden liggen. Er werd geen vijs overgenomen van de oude Mercedes SL. En wie nu denkt dat er voor het gemak gestart werd van het chassis van de AMG-GT, guess again. We begrijpen wel het confuus met die laatste, esthetisch is er inderdaad een zekere herkenbaarheid. Stijlvol en toch afdoende dreigend zorgen de gekopieerde looks in deze voor een bijzonder potige maar desalniettemin chique pose.

Het is overigens niet alleen show. De huidige Mercedes-AMG SL is effectief langer (+ 9,3 centimeter) en breder (+ 3,8 centimeter) dan zijn voorganger. Maar goed, ondanks die esthetische verwantschap, bestaat er dus geen technische link met de AMG-GT. Deze SL is nieuw, van wiel tot dak. Met daartussen een volledig van nul ontworpen chassis, voornamelijk opgebouwd uit aluminium. Er zitten wel wat elementen in verwerkt uit composiet. Net zoals er in de mix ook magnesium en staal zit. Het maakt het body-in-white er dan ook een heel stuk stijver op.

De torsiestijfheid van de koets steeg dan weer met 18 procent, terwijl – door ook daar voornamelijk te werken met aluminium – de verschillende panelen samen amper 270 kilo wegen. Bijkomende gewichtsbesparing kwam er eveneens via de nieuwe softtop van de Mercedes-AMG SL. Geen stalen wegklapdak meer dus, maar een drielagige canvas waar tussen de buitenlagen 450 g/m² aan akoestische isolatie werd gepropt. Het resultaat is een hemel die door zijn Z-vormige vouwconstructie zowel compacter als 21 kilo lichter is.

En sneller: in 15 seconden lift je de top en dat tot 60 km/u. Een operatie die daarbij niet veel afdoet aan het geluidscomfort. Omdat naast de kapvulling ook de aerodynamische inspanningen hun duit in het zakje doen. Niet alleen wordt de rijwind daarbij maximaal afgeleid, er prijkt eveneens een knappe Cx van 0,31 op het rapport van de nieuwe Mercedes-AMG SL.

2022 Mercedes-AMG SL

Interieur en kofferruimte

Voor het interieur baseerde Mercedes zich op het wellnesssalon dat het in de S-Klasse in de aanbieding heeft. Waarmee je meteen weet in welke gradatie je de luxe in deze moet zoeken. Het geboden comfort is dan ook sterk vergelijkbaar met dat van de limo op twee grote verschillen na. Of kleine in het geval van de ‘achterbank’. Die 2+2-configuratie is eveneens een primeur voor de SL, zij het eentje waar we het bijkomende nut niet echt van inzien. Ook Mercedes zelf geeft aan dat het bankje maar geschikt is voor passagiers tot 1m50. Kabouters die zelfs dan nog hun benen in de nek zullen moeten plooien.

Het tweede onderscheid is de opstelling van het 11,9 duim grote aanraakscherm waarmee je het MBUX van de tweede generatie bedient. Om hinderlijke reflecties te voorkomen kan de hellingshoek daarvan in de SL elektrisch worden ingesteld van 12 tot 32 graden. Een gimmick waar je niet eens voor hoeft bij te betalen.

Ook naar kofferruimte toe stuurt de SL zeer duidelijk weg van de S-Klasse. Het minimum van 213 liter is dan ook niet echt om over naar huis te schrijven. Laat je het dak erop, dan stijgt dat volume tot 240 liter. Net genoeg voor een extra doos golfballetjes. Nu, we gaan daar in deze niet moeilijk doen. Cargocapaciteit staat zelden hoog in het lastenboek van een roadster. Wie daar dus over valt, heeft het basisconcept niet helemaal beet.

2022 Mercedes-AMG SL

Specificaties en prestaties

Alle momenteel te bestellen SL’s worden geleverd met die megalomane M 177, een 4 liter-V8-biturbo die al in menig AMG bewees tot wat hij in staat is. Idem trouwens wat de AMG Speedshift MCT-negentrapsautomaat betreft die standaard aan het blok gekoppeld wordt. Voor de afstelling van beide krijg je in deze twee keuzes. Mercedes verkoopt zijn SL (voorlopig) namelijk als 55 en als 63, waarbij het verschil vooral schuilt in het geleverde vermogen. De minst performante SL 55 – al is dat in deze bijzonder relatief – tekent voor 476 pk en 700 Nm.

De SL 63 pookt die power op tot 585 pk en 800 Nm. Een opstap die de spurt naar 100 km/u van 3,9 seconden voor de SL 55 verbetert tot 3,6 seconden. De snelheidsmeter stopt dan ook iets later met klimmen: in de SL 63 is de pret pas uit bij 315 in plaats van 295 km/u. Mercedes heeft al aangekondigd dat het eveneens een E Performance voorziet van zijn roadster. Afgaand op de gegevens van de AMG-GT 4-Door met die hybride-aandrijflijn zal die SL-variant allicht boven de 800 pk en 1.000 Nm uitkomen.

2022 Mercedes-AMG SL

Rijgedrag

In vergelijking met zijn voorganger weegt de Mercedes-AMG SL 63 vandaag 120 kilo meer (1.970 kilo). Al zou je hem dat nooit – nooit! – geven. Waar de R231 weldegelijk last had van zijn obesitas dartelt de huidige SL van bocht naar bocht als ware hij een uit de kluiten gewassen SLK. Lichtvoetigheid die dus op het conto mag van de toegenomen stijfheid, maar even goed van de ophangingswerken die AMG uitvoerde. Te beginnen met de meerarmige assen voor- en achteraan. Gemaakt van gesmeed aluminium – wat had je gedacht? – en met een hoge camber – en toespoorstijfheid zorgen de respectieve multilinken niet alleen voor hoge bochtsnelheden, maar evenzeer voor een optimaal wegcontact.

Voor de Mercedes-AMG SL 55 wordt dat standaard aangevuld met stalen veren en actieve dempers. Elke stoter krijgt daarbij twee overdrukkleppen waarbij de ene de uitgaande demping en de andere de compressieslag bij het inveren regelt. Met als resultaat een nog grotere spreiding van de dempinguitersten.Bij de SL 63 wordt dat basis-AMG Ride Control bijkomend Active gemaakt door de conventionele – mechanische – stabilisatorstangen te vervangen door actief gestuurde hydraulische elementen. Een bijzonder ingenieus systeem dat rolbewegingen niet alleen per kant, maar ook per individuele veerpoot opvangt en compenseert.

Helpt evenzeer de nodige hand: de standaard vierwielsturing. Tot 100 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting, ga je sneller dan keren ze mee. Het maakt de Mercedes-AMG SL er niet alleen stabieler op, door de directere verhouding van de elektrische bekrachtiging (12,8:1 in plaats van 14,2:1) stuurt de roadster ook een pak scherper. Als 63 doet de SL daar standaard (optioneel voor de SL 55) nog een elektronisch gestuurd sperdifferentieel bovenop waardoor – samen met de korte remacties op het achterwiel aan de binnenkant die geleverd worden via het ESP – deze Mercedes-AMG op rails lijkt te lopen.

Het wordt nooit zo speels of uitdagend als bij de al eerder vermelde AMG-GT (Roadster), maar de efficiëntie is wel van die aard dat de Mercedes-AMG SL zijn op papier sportiever georiënteerde neef resoluut de achterbumper zou tonen van zodra het bochtenwerk wat technischer wordt. Terwijl hij dat dus doet met het nodige respect voor het dempingscomfort. Zeker gezien de SL over nog een onmiskenbare troef beschikt. Voor het eerst in zijn bestaan wordt hij namelijk geleverd als 4MATIC+. Een volledig variabele vierwielaandrijving waarbij altijd vertrokken wordt van de achterwielen om, als de situatie daar om vraagt, ook de voorwielen in het spel te betrekken. Geloof ons, dat gebeurt vaker dan je zou vermoeden.

2022 Mercedes-AMG SL

Belgische prijs Mercedes-AMG SL

Daar kunnen we heel kort in zijn: die kennen we (nog) niet. Mercedes zegt pas richting lente over prijzen te zullen communiceren. Al gaan we ervan uit dat het finale kostenplaatje waarschijnlijk ook in de ‘als je het moet vragen, kan je je het waarschijnlijk niet veroorloven’-categorie zal liggen.

Mercedes-AMG SL - verdict AutoGids

De nieuwe SL is inderdaad alles geworden wat Mercedes ons heeft beloofd. Het is een meer dan waardige opvolger van de illustere 300 SL, zowel qua looks als kunde. Terwijl het tegelijk de comfortabele cruiser is gebleven waar de laatste generaties om bekend stonden. 

 

 

 

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars