Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : uw jaarabonnement vanaf 60 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Gedetailleerde test / DS 7 Crossback E-Tense 4X4: Wegbereider

DS, de Franse luxetak van de Stellantis-groep, wil tegen 2025 enkel nog geëlektrificeerde modellen in zijn gamma. Een pad richting toekomst dat deze DS 7 Crossback E-Tense nu mag beginnen te plaveien.

53.490 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met deze 7 Crossback E-Tense trakteert DS zich ineens op drie primeurs. Niet alleen is dit de allereerste plug-inhybride voor het nieuwbakken merk, het is evenzeer de eerste vierwielaandrijver én ook nog eens het meest performante model van de constructeur ooit. Adelbrieven waarmee de 7 Crossback E-Tense 4X4 buiten de eigen rangen voorlopig weinig is. Aan die troeven hangt namelijk een prijskaartje dat – ook voor het eerst – niets meer aan de interpretatie overlaat: deze SUV laat zich ‘premium’ betalen. Wat hem bijgevolg écht lijnrecht stelt tegenover de andere grote namen in dat luxesegment. Je zou dus kunnen stellen dat deze 7 Crossback E-Tense, meer nog dan de ecologische gids richting het kanteljaar 2025, wanneer DS alleen nog maar geëlektrificeerde modellen wil aanbieden, de lakmoesproef zal worden voor de hogere aspiratie van het Franse luxemerk.

INTERIEUR

Binnenruimte                                   16,00

Rijhouding                                       16,50

Koffervolume                                   15,00

Opbergvakken                                 14,00

Afwerking/Kwaliteitsindruk               16,00

Gemiddelde/20                           15,50

TECHNOLOGIE

Algemene ergonomie                        15,00

Kwaliteit navigatie                             13,00

Niveau connectiviteit                         14,00

Standaardveiligheidsuitrusting          16,00

Klimaatregeling                                 14,00

Gemiddelde/20                            14,40

RIJGEDRAG

Zitcomfort                                         17,00

Ophangingscomfort                          17,00

Wegligging                                        13,00

Geluiddemping                                 16,00

Samenspel motorversnellingsbak    13,00

Gemiddelde/20                            15,20

BUDGET

Basisprijs                                          12,00

Verhouding prijsuitrusting testauto   16,00

Testverbruik                                      14,00

Belastingen                                       15,00

Waarborg & uitbreidingen                 15,00

Gemiddelde/20                            14,40

Algemeen gemiddelde: 14,88

 

Conclusie

Het hybrideconcept van de DS 7 Crossback 4X4 vinden we an sich wel geslaagd. In diezin dat de elektrische capaciteit daadwerkelijk volstaat om de meeste pendelritten af te werken zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken. Ook wat betreft het vermogenspotentieel zijn er geen klachten: 300 pk en 520 Nm volstaan ruimschoots om het gros van de medeweggebruikers achter te kunnen laten aan de verkeerslichten. Zelfs qua afwerking en materiaalkeuze verdienen de Fransen een heuse ‘chapeau’ omdat het interieur dat ze ermee hebben geboetseerd niet alleen origineel is, maar ook kwalitatief hoogstaand. Jammer genoeg kunnen we diezelfde loftrompet niet afsteken voor de sturende elektronica (die verfijning mist), het rijgedrag (dat nogal log en weinig dynamisch is) en zijn prijs. Want hoe oneerlijk het ook mag wezen, vier ringen, een ster of dat blauw-witte schild wegen zowel qua imago als naar inruilwaarde toe nog altijd dat tikkeltje zwaarder dan het DS-logo. Een afweging die bij het (gefortuneerde) publiek ongetwijfeld zijn rol zal spelen. 

Voor

  • Ruim elektrisch bereik
  • Origineel design
  • Zitcomfort

Tegen

  • Imago
  • Niet de meest dynamische
  • Concurrentie in eigen rangen

In dit artikel : DS, DS DS 7

Journalist AutoGids/AutoWereld