Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ferrari 296 GTS (2022) - met wapperende manen

Geschreven door Benoît Lays op

De plug-inhybride Ferrari 296 is er nu ook als GTS. AutoGids doet de test.

315.815 €

Concept

Om een cabrioversie van een model af te leiden werd ooit gewoon het dak afgezaagd en vervangen door een kapconstructie. Maar dat zijn lang vervlogen tijden. Trouwens, bij Ferrari wordt sowieso al sinds mensenheugenis de Spider-versie van bij de allereerste schetsen van het model opgenomen in de ontwerpfase.

Dat zie je meteen als je de Ferrari 296 GTS ziet staan met zijn dak gesloten – hij is dan haast niet te onderscheiden van zijn broer met vast dak, de GTB. De terugkeer van de naam GTS verwijst naar de structuur van deze 296 cabrio, met een dakboog achter in het interieur, die herinnert aan de architectuur van oudere modellen.

Anders dan in die voorgangers komt er wel geen fysieke inspanning aan te pas om de Ferrari 296 GTS open te gooien, want het mechanisme is volledig elektrisch gestuurd. Zo kan de auto met een druk op de knop in 14 seconden worden omgetoverd van open tot gesloten, bij snelheden tot 45 km/u.

Onder de dakboog kun je ook het achterruitje afzonderlijk neerlaten om optimaal te genieten van het – jawel – fraaie stemgeluid van de V6 en het gebrabbel van de uitlaten. Volgens Ferrari voegen de koetswerkverstevigingen en het dakmechanisme slechts 70 kilogram toe, want het geclaimde drooggewicht van de 296 GTS bedraagt 1.540 kilo. Een pluimgewicht voor een bolide met 830 pk.

2022 Ferrari 296 GTS - review AutoGids

Rijgedrag

Net als de gesloten GTB vertrekt de Ferrari 296 GTS in elektrische modus op een bedje van elektronen. In de stad maakt de intelligentie van het systeem gebruik van de volle batterij om de auto puur elektrisch voort te stuwen… Maar zodra de wegen minder druk zijn, duwen we het gaspedaal dieper in en wordt de verbrandingsmotor wakker geschud.

Prompt bekruipt ons de zin om de eManettino, die links van het stuur zit en alles in verband met de elektrische aandrijving regelt, in de modus Performance te zetten en te zien wat deze geëlektrificeerde V6 van de Ferrari 296 GTS in huis heeft. In die stand wordt de batterij niet alleen opgeladen tijdens het remmen, maar ook door de verbrandingsmotor.

De motorsound is weliswaar niet zo indrukwekkend als die van zijn rauwere voorgangers, maar laat zeker geen twijfel bestaan over de capaciteiten van de Ferrari 296 GTS. Geholpen door zijn twee turbo’s gaat de V6 er hard tegenaan en de Race-stand van de Manettino – de fysieke knop rechts op het stuur die behouden is gebleven en de rijmodi beheert – is perfect om kilometers te vreten op het vaak hobbelige asfalt van de Italiaanse secundaire wegen. De instellingen bieden onvermoede mogelijkheden, zowel in de regen als in 100 procent elektrische modus, en niet te vergeten de Qualifying-stand, die het gebruik van de elektromotor optimaliseert om het volledige vermogen te leveren. 

Gelukkig dient die technologie (die voor sommigen a priori opdringerig kan lijken) vooral om je perfect één te laten voelen met de Ferrari 296 GTS – het is meer een onzichtbare hand die alles bijna onmerkbaar in goede banen leidt. Met je haren wapperend in de wind kun je de motor laten loeien op elk stukje rechte lijn, en zodra de volgende bocht opdoemt, is er nooit reden tot paniek. Daartoe heeft Ferrari een dynamische onderstelsensor met zes kanalen (6w-CDS) ontwikkeld, die het gedrag van de GTS voortdurend analyseert en zijn gegevens deelt met het ABS Evo, een regeneratief remsysteem dat helpt om de batterij op te laden.

De komst van een hybride systeem zou het ergste kunnen doen vrezen wat betreft het rijgevoel, maar de Ferrari 296 GTS geeft blijk van een chirurgische precisie om de voortrein exact te plaatsen waar je kijkt. 

De stijfheid van de GTS is in elk geval bijzonder goed. De Ferrari-ingenieurs hebben dan ook het chassis hertekend om de weerstand tegen torsie (+ 50 procent) en flexie (+ 8 procent) te verbeteren. De belangrijkste zones waren daarbij natuurlijk de A- en B-stijlen en de dorpels. Wat er ook van zij, aan het stuur zal je dat allemaal worst wezen; wat telt, is dat de Ferrari 296 GTS met veel goesting de bochten aaneenrijgt. De versnellingen klakken en volgen elkaar tussen twee bochten veel te snel op en de lampjes op het stuur komen flitsend tot leven.

2022 Ferrari 296 GTS - review AutoGids

 

Verdict

Kortom, deze Ferrari 296 GTS bevestigt wat we al wisten van de 296 GTB: de komst van een kleine V6 heeft geen rem gezet op het plezier in de auto. En wat dan nog dat hij puur elektrisch opstart en wegrijdt? Dat maakt deze stekkerhybride niet alleen discreet in de stad, maar komt ook de fiscaliteit ten goede, aangezien de 296 GTS dankzij die elektrische kilometers kan terugvallen op een theoretische CO2-uitstoot van ‘maar’ 149 g/km.

De 7,45 kWh-lithium-ionbatterij bevindt zich tussen de gerobotiseerde achtversnellingsbak en de V6-motor en maakt het op papier mogelijk om 25 kilometer volledig elektrisch te rijden, met snelheden tot 135 km/u. Daarboven neemt de verbrandingsmotor het over in een nog vrij discrete modus, waarna de twee turbo’s hun duetto inzetten en achter je hoofd hard blazen om het maximumkoppel van 740 Nm bij 6.250 o/m te genereren. Maar pas wanneer hij de kaap van de 7.000 toeren passeert, weet de V6 zijn bijnaam van piccoloV12 (kleine V12) helemaal te rechtvaardigen.

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari 296

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker