Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG A45 S: Orde op zaken

De nieuwe generatie van de Mercedes-AMG A 45 stelt orde op zaken: hij heeft opnieuw de krachtigste tweelitermotor ter wereld. En daarnaast pakt hij uit met een hele reeks nieuwigheden.

Het concept

De eerste generatie van de Mercedes-AMG A 45 maakte bij zijn introductie in 2013 al furore doordat hij kon pronken met de krachtigste tweelitermotor op de markt. De Duitse ingenieurs waren er toen in geslaagd om 360 pk uit de kleine viercilinder te halen, en na de facelift uit 2015 was dat zelfs 381 pk. Voor de nieuwe A-Klasse hebben ze nog beter gedaan, met een tweeliter die 387 pk ontwikkelt, maar zijn ze ook nog een stap verder gegaan door er een S-versie aan toe te voegen... die 421 pk uitbraakt. Dat is ongeveer het vermogen van een supercar uit de jaren negentig, maar nog belangrijker is dat het ook opnieuw iets meer is dan zijn concurrenten, de BMW M2 Competition (drieliterzes-in-lijn, 410 pk) en de Audi RS 3 (2.5-vijfcilinder van 400 pk). De eer is gered...

Wat er verandert

Om tot een dergelijk vermogensniveau te komen zijn de ingenieurs helemaal van nul begonnen en hebben ze de oude ‘M133’-motor opgeborgen. We hebben hier dus te maken met een volledig nieuwe krachtbron, die ‘M139’ werd gedoopt en die trouwens ook verschillend is van de tweeliter onder de motorkap van de A 250 (224 pk) en AMG A 35 (306 pk). Deze nieuwe krachtbron ontwikkelt dus 387 pk bij 6.500 o/m in het geval van de A 45 en 421 pk bij 6.750 o/m in het geval van de A 45 S-versie. Het koppel bedraagt 480 Nm tussen 4.750 en 5.000 o/m in het eerste geval en 500 Nm tussen 5.000 en 5.250 o/m in het tweede. In vergelijking met de vorige motor is deze nieuwe tweeliter daardoor meer tuk op hoge toeren.

Technisch gezien is de belangrijkste verandering de 180 graden omgekeerde motoropstelling, waardoor de turbo en het uitlaatspruitstuk zich voortaan achteraan bevinden. Dat biedt een voordeel om het vlak van aerodynamica, maar ook op dat van luchtgeleiding in het motorcompartiment. Deze nieuwe tweeliter kan verder rekenen op een elektronische sturing van de turbodruk, voor een geoptimaliseerde respons, evenals op een verstevigd onderblok van verlicht aluminium. Ten slotte kreeg de ‘M139’ nog grotere uitlaatkleppen en een benzine-inspuiting in twee trappen, net als een koelsysteem dat werd aangepast aan dit hoge vermogen.

Deze nieuwe A 45 is echter meer dan alleen een nieuwe motor. Hij pakt ook uit met een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen, waarvan de spreiding eveneens de ogenblikkelijke respons bij het versnellen optimaliseert. Deze Speedshift DCT-8G beschikt over een launch control en een automatische tussengasfunctie bij het terugschakelen. Al het vermogen van de A 45 wordt doorgegeven aan alle vier de wielen via een volledig variabele vierwielaandrijving en daarbovenop omvat het achterdifferentieel nog eens twee elektronisch gestuurde meerschijvenkoppelingen, die elk verbonden zijn met een cardanas van de achtertrein.

De aandrijfkracht wordt met andere woorden continu variabel verdeeld tussen de voor- en de achteras, maar ook wiel per wiel tussen de linker- en de rechterkant. Net als de Ford Focus RS kan de compacte middenklasser zo een driftmodus bieden, die we wel enkel hebben kunnen ervaren als passagier. Spectaculair met een ervaren coureur aan het stuur, maar we durven niet te zeggen of het ook zo goed zal werken met een doorsneebestuurder… 

Hoe hij rijdt

Wat we wél kunnen bevestigen, is dat de A 45 zalig is om mee te rijden. De gekozen oplossingen werken perfect en de middenklasser komt explosief uit de hoek. Zodra je de modus Sport Plus of Race inschakelt, verandert de kleine A in een roofdier waarvan alle zintuigen op scherp staan. De minste druk op het gaspedaal duwt je dan in je stoel, vergezeld van een veel krachtigere sound dan in de AMG A 35, temeer omdat de tweeliter-turbo er niet tegen opziet om in de toeren te klimmen. De motor tekent altijd present en reageert erg snel, terwijl de gerobotiseerde versnellingsbak zo efficiënt is dat de spatels aan het stuur in feite gewoon overbodig zijn.

Op bochtige wegen, het uitverkoren speelterrein van deze supersportieve compacte middenklasser, word je dan ook al snel één met deze bolide. Je krijgt er nooit genoeg van de motor te doen brullen vooraleer op de rem te gaan staan en in het volste vertrouwen de bocht aan te snijden: de versterkte koets en wieltreinen bezorgen deze AMG A 45 een voorbeeldig gedrag. Bij het uitkomen van de bocht blijkt de trekkracht onmogelijk op een fout te betrappen dankzij de vierwielaandrijving en kun je erg vroeg opnieuw op het gas gaan. En het hele proces kun je bij de eerstvolgende bocht gewoon herhalen zonder dat het remsysteem (met vooraan vaste klauwen met zes zuigers en schijven van 360 millimeter en 36 millimeter dikte) ook maar enig teken van verzwakking vertoont. Echt indrukwekkend.

Natuurlijk kun je de selectieknop voor de rijmodi nog in andere standen plaatsen, die parameters beïnvloeden als de sturing van de motor, de vierwielaandrijving, de versnellingsbak of de schokdemping. Met deze knop, die perfect op het stuur staat opgesteld – zoals de Manettino van bij Ferrari – kun je kiezen uit glad wegdek, Comfort, Sport, Sport+, Individual en Race. In de Comfort-modus ontdek je een veelzijdige auto die echt dagelijks bruikbaar is en waarmee de minste verkeersdrempel niet langer een marteling voor je onderrug is, zoals met de vorige A 45.

De ophanging vlakt wegdekoneffenheden dus goed uit, maar de sportstoelen zijn nog altijd wel hard. Tijdens een rustige rit zijn we erin geslaagd tot een gemiddeld verbruik van 8 l/100 km te komen, wat redelijk is. Als je daarentegen op kleine weggetjes maximaal profiteert van de capaciteiten van de auto, of helemaal het onderste uit de kan haalt, zoals wij op het circuit van Jarama, in de buurt van Madrid, loopt het verbruik makkelijk op tot boven 20 l/100 km.

Budget

In België wordt zowel de A 45 als de A 45 S verkrijgbaar, maar op sommige markten kun je alleen de S-versie bestellen, wat dan ook de enige was die beschikbaar was tijdens deze internationale perstests. Concrete prijzen ontbreken nog, maar het prijsverschil met de A 35 zou aanzienlijk moeten zijn. Dat geldt a fortiori voor de 45 S, maar toch verwacht Mercedes Belux dat de krachtigste variant het gros van de verkoop voor zijn rekening zal nemen. Los van de gebruikelijke opties kunnen klanten de auto uiteraard ook personaliseren met packs.

Ons verdict

De Mercedes-AMG A 35 was al een uitstekende sportieveling, maar het was duidelijk dat de Duitse constructeur nog flink wat marge had gelaten. Deze uitstekende A 45 bevestigt dat. Hij werd tot in de puntjes ontwikkeld om zijn bestuurder zoveel mogelijk plezier te verschaffen en de lat qua prestaties en efficiëntie bijzonder hoog te leggen. Bovendien is deze als compacte middenklasser vermomde supercar nu ook een stuk veelzijdiger want beter geschikt voor dagelijks gebruik.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars