Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Škoda Scala: Hoger op de ladder

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Met de Scala – ladder in het Latijn – wil Skoda hogerop. Tegelijk wil het wel down-to-earth blijven, om klanten tevreden te stellen die geen zin hebben in een hoogpotig model.

Het concept

Skoda sluit het hoofdstuk Rapid in Europa af en biedt een nieuw alternatief aan klanten die de Fabia en Fabia Combi (respectievelijk 3,99 en 4,26 meter) te klein vinden en de Octavia en Octavia Combi (4,67 meter) te groot. Met zijn 4,36 meter zit de Scala daar ergens tussenin, terwijl hij ook een beetje het midden houdt tussen een hatchback en een break. Een soort van shooting brake dus… maar dan met een rationele stijl die wordt opgelegd door praktische overwegingen.

Wat er verandert

De Scala wil immers in de eerste plaats een aantrekkelijke verhouding buitenmaten-interieur- en kofferruimte bieden. Met een koetswerk dat 10 centimeter langer is dan dat van een VW Golf, slaagt de Tsjech erin een bijzonder ruime koffer te bieden van 467 liter (380 liter voor de VW), evenals erg riante achterste plaatsen. Zo is de knieruimte voor de achterpassagiers vergelijkbaar met die in een Octavia…

Net als de Rapid Spaceback die hij vervangt, pakt de Scala uit met een verzorgd ogende achtersteven, met een achterruit waarvan het onderste deel het koetswerk tussen de lichtblokken bedekt. Het gaat dan wel om een optie via de packs Image (250 euro) of Emotion (1.375 of 775 euro). Zonder die optie, die automatisch gecombineerd wordt met een achterspoiler, ziet de Scala er conventioneler uit.

Binnenin ontdekken we een modern en geconnecteerd dashboard. Het geheel ziet er netjes uit en de kwaliteitsindruk is goed, al zien we haast uitsluitend harde en holle plastics. Maar aangezien dat tegenwoordig ook een trend is in de compacte modellen van Volkswagen en zelfs Audi, is dat niets verrassends meer… Qua uitrusting daarentegen hoeft de Scala zich niet te schamen. Op zijn optielijst vinden we zelfs heel wat zaken uit hogere segmenten (full led-koplampen, laterale airbags achterin, stuurwielverwarming, een adaptieve snelheidsregelaar met actieve spoorassistent, enzovoort).

Hoe hij rijdt

We voelden de Scala aan de tand op de bochtige bergwegen langs de Dalmatische kust, waar hij op dynamisch vlak niet door de mand viel. Zijn stuurinrichting is nauwkeurig en zijn voortrein gooit bij een sportievere rijstijl minder snel de handdoek in de ring dan andere modellen van de VW-groep. De Tsjech heeft zelfs een lichte neiging om zijn neus naar binnen te duwen wanneer je er echt voor gaat. Kortom, een best plezierig evenwicht. Daarbij moeten we wel opmerken dat alle Scala’s die ons voor deze eerste kennismaking ter beschikking werden gesteld, uitgerust waren met de optionele sportophanging (zie kader).

De Scala vat zijn carrière wat de benzinemotoren betreft, aan met de 1.0 TSI van 115 pk (manuele zesbak, DSG7 vanaf september) en de 1.5 TSI van 150 pk (DSG7, manuele bak eind 2019). De kleinste van de twee komt al erg soepel en krachtig uit de hoek en weet de Scala dus sereen aan te drijven, terwijl de tweede natuurlijk een langere adem heeft, maar niet al te veel blijk geeft van gewilligheid. Veelrijders kunnen zich – ook al is dat dan tegen de huidige trend in – wenden tot de 1.6 TDI van 115pk. Die wordt van bij het begin aangeboden met een manuele zesbak of de DSG7 (voor een meerprijs van 1.525 euro) en past perfect bij de Scala op grote wegen. Eind dit jaar zal nog een instapversie van de 1.0 TSI met 95 pk (en een manuele vijfbak) aan het gamma worden toegevoegd, evenals een aardgasvariant (1.0 TGI 90).

Budget

Technisch is de Scala de eerste Skoda op het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep. Daardoor kan hij beschikken over tal van elektronische rijhulpsystemen, zoals het Side Assist, dat performanter is dan een gewone dodehoekcontrole. Als optie (410 euro) biedt Skoda een sportophanging. Daarmee ligt de Scala 15 millimeter lager dan standaard, maar krijgt hij ook twee modi voor zijn schokdemping, Normal en Sport. In beide gevallen mist die schokdemping wat zachtheid om dwarsnaden te absorberen, maar de ingenieur die belast was met de ophanging, verzekerde ons dat de filtering van het basisonderstel, waar we niet van konden proeven bij deze eerste kennismaking, beter zou zijn. Dat moeten we dus bij gelegenheid nog eens nagaan. Omgekeerd biedt Skoda ook een verhoogde ophanging (125 euro), voor bestuurders die vaak op wegen in niet al te beste staat rijden…

Ons verdict

De kans is groot dat de Rapid snel uit ons geheugen zal verdwijnen. Dankzij zijn verzorgde praktische aspecten en zijn genereuze interieurruimte komt zijn opvolger in de praktijk veelzijdig uit de hoek en pakt hij uit met een mooi evenwicht tijdens het rijden. Oké, zijn afwerking en de geluiddemping (met name van stroomlijngeluiden) hadden verzorgder kunnen zijn, maar dat compenseert de Scala met een erg volledige optionele uitrusting op het vlak van connectiviteit, veiligheid en comfort. Maar wees niet verbaasd als je voor een rijkelijk uitgerust exemplaar meer dan 30.000 euro kwijt bent…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars