Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Aston Martin Vantage 2018: Revolutie

Geschreven door Cedric Derese op

Vergeet de zijden das, de manchetknopen en de dure mocassins, in deze Aston Martin sta je beter zonder. Ook het klassieke kamerorkest wordt voor bewezen diensten bedankt; de nieuwe Vantage tapt liever uit een hardrockvaatje en legt zelfs graag een lijntje rubber uit.

Het concept

In tegenstelling tot de DB11, die een gran turismo blijft, moet de nieuwe Vantage wel een echte sportwagen zijn, toch? “Natuurlijk is dat zo”, klinkt het bij Aston Martin, waarbij het zeemzoete discours van weleer plaats heeft gemaakt voor een heel duidelijk doel: de Porsche 911 naar de kroon steken. Ja, zelfs in Engeland is dat nog altijd het archetype van de sportwagen. Wat stijl betreft, neemt Aston Martin risico’s. Maar los van zijn kleurtje en het gapende radiatorrooster is deze Aston Martin minder punk dan je zou denken. Bekijk hem in een minder excentrieke kleur en je ziet snel dat het designteam van Gaydon niets van zijn harmonieuze tekenstijl heeft ingeboet.

Wat er verandert

De Vantage maakt gebruik van een platform dat is afgeleid van de DB11, en dat uitsluitend bestaat uit onderdelen van geëxtrudeerd aluminium die gelijmd en geklinknageld worden om het best mogelijke compromis tussen een laag gewicht en een goede torsiestijfheid mogelijk te maken. Zijn sportieve inborst indachtig is het logisch dat de Vantage er een kortere wielbasis op nahoudt dan de DB11: 2,70 meter, of 10 centimeter korter dan bij de DB11. De stijfheid van zijn chassis wordt verder verbeterd via een hulponderstel dat hier gelast wordt, en niet bevestigd op silent-blocs zoals bij de DB11. Voeg daar standaard een gestuurde schokdemping aan toe en twintigduimwielen met specifiek voor deze auto ontwikkelde Pirelli P Zero’s, en je begrijpt dat deze Brit over alle ingrediënten beschikt die een liefhebber van sportwagens tot in het diepst van zijn ziel kunnen raken.

Het is inmiddels al een bekend gegeven in de industrie en in de moderne autosport dat de motoren niet noodzakelijk dezelfde badge dragen op het kleppendeksel als op de motorkap. Dat is ook het geval bij Aston Martin, dat een akkoord gesloten heeft met de Daimler-groep, die zich in het kapitaal van Aston Martin heeft ingekocht. Daarbij komt de AMG-tak om de hoek loeren, die beschikt over een moderne V8 om zijn producten aan te vuren. Een V8 die vooral aan de jongste uitstootnormen beantwoordt, en die bij Das Haus te vinden is in de C-Klasse en de GT Coupé en Roadster.

De motoringenieurs van Aston Martin konden hem naar hun smaak aanpassen, zonder echt aan de hardware te raken – alleen het droge carter is opgeofferd. Ze spitsten hun aandacht toe op verschillende punten die het rijcomfort vergroten, zoals het koppel en het uitlaatgeluid. De 4 liter grote biturbo-V8 beschikt hier over een flinke 510 pk bij 6.000 o/m en een koppel van 685 Nm tussen 2.000 en 5.000 o/m. Daarmee volstaan 3,7 seconden om de Vantage – die leeg 1.530 kilogram weegt – naar 100 km/u te doen knallen. Zijn topsnelheid bedraagt 310 km/u. Op dit moment is de ‘kleine’ Aston Martin uitsluitend leverbaar met de achttrapsautomaat met koppelomvormer van ZF, maar ongetwijfeld zullen we binnen enkele maanden ook een manuele zevenbak (net als bij de... Porsche 911) in de catalogus zien opduiken. Een mooi cadeau voor de puristen, tot wie we ons doorgaans ook rekenen. 

Hoe hij rijdt

Drie bochten volstaan om te begrijpen dat de nieuwe Vantage niets meer te maken heeft met zijn voorganger, die met zijn soepele ophanging eerder uitnodigde om een départementale op te zoeken dan een circuit. Dat gevoel is nu helemaal anders. Tot ons eigen grootste plezier, want we kunnen ineens keihard richting de kerbstones mikken. De responstijd van deze auto is onbestaande, aan zijn precisie valt niet te tornen.

Terwijl we de rondjes aan elkaar rijgen, loeit de V8 als een duivel door zijn vier uitlaten. Ja, de Britten en muziek, het blijft een mooie combinatie. Vol gas klinkt hij nog altijd zwaar door, maar in het middenbereik klinkt de Britse AMG meer metaalachtig en iets minder rustiek dan de Duitse versie. Maar laat het gaspedaal los en hij pruttelt net zo genereus, waarmee de Vantage ons er ook aan herinnert dat hij niet meer bedoeld is om rustig mee te flaneren.

Met de Track-modus aan – de derde modus naast Sport en Sport+ – reageert het onderstel nog altijd met evenveel precisie, terwijl de koetswerkbewegingen vrijwel verdwenen zijn.

Budget & uitrusting

De Vantage heeft een bijna vierkant stuurwiel… dat naar onze mening iets te groot is voor de beschikbare binnenruimte. Je zit erg goed in de auto en wordt vastgegrepen door kuipstoeltjes die comfortabel blijven, terwijl alle bedieningselementen binnen handbereik zitten. Net zoals in een Mercedes-AMG GT is de middentunnel erg breed en… vind je er dezelfde knoppen, al zijn ze anders opgesteld.

Concurrentie

De Vantage heeft een basisprijs van 151.506 euro op de Belgische markt. Daarmee zit hij exact halverwege tussen een Porsche 911 Carrera 2 GTS (450 pk, 129.567 euro) en een Turbo (540 pk, 181.597 euro). Of tussen een Jaguar F-Type Coupé SVR (575 pk, 143.140 euro) en een McLaren 540C (540 pk, 166.050 euro).

Ons verdict

Één ding is zeker: Aston Martin maakt ons geen blaasjes wijs. Achter de killerlook van deze nieuwe Vantage gaan alle ingrediënten schuil die nodig zijn voor een echte sportwagen. Dit is een auto om in de week mee van en naar kantoor te pendelen en in het weekend het circuit op te zoeken. Het onvermijdelijke duel met de Porsche 911 belooft spannend te worden...

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker