Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi TT RS Coupé Iconic Edition (2022) – de laatste ronde

Geschreven door Klaas Janssens op

De Audi TT RS Coupé is er nu ook als Iconic Edition. AutoGids doet de test

Concept

De productie van de Audi TT loopt op zijn laatste benen. Nu wil Ingolstadt het model niet zomaar op pensioen sturen, dus komen ze met deze Iconic Edition op de proppen. Het gaat om een tot 100 exemplaren enkel voor de Europese markt bestemde reeks op basis van de Audi TT RS Coupé. België kreeg 5 exemplaren toegewezen, die 114.050 euro per stuk kosten.  Maar wie er nog eentje wil, moet snel zijn.

De Audi TT RS Iconic Edition wil een ode zijn aan het design van het oermodel, dat in het najaar van 1995 voorgesteld werd als conceptcar op de IAA van Frankfurt. Het koetswerk van deze beperkte afscheidsversie wordt gespoten in het populaire Nardo Grey en komt met een speciaal spoilerpakket, dat refereert naar de racerij en dat dan ook in de windtunnel ontwikkeld werd. Een geweldig palmares kan deze Audi niet voorleggen, al schopte de eerste generatie van de TT het in 2002 wel tot DTM-kampioen.

De eerste generatie van de Audi TT schopte het in 2002 wel tot DTM-kampioen.

 Verder noteren we een heleboel specifieke designdetails. Zo komt de Audi TT RS Iconic Edition met een glanzend zwart radiatorrooster met een zwart Singleframe-omlijsting, dat het Quattro-opschrift met titaniumlook moet accentueren. De gedeeltelijk verduisterde achterruitjes krijgen een wit opschrift “iconic edition” en de wielkasten vullen zich met specifieke, met zwarte remklauwen gevulde 20-duimsvelgen die zeven spaken tellen.

Ook binnenin viert de Audi TT RS Iconic Edition een beetje feest, met een donker interieur dat nappaleder combineert met alcantara. Voor een hoogwaardige toets zorgen de designdetails in Calendula Yellow, een goudkleurige tint die je terugvind in de stiksels op het dashboard, de deurpanelen, de vloermatten, het stuur en de sportstoelen. Op de versnellingspook van de S Tronic-transmissie staat een genummerde badge.

 2022 Audi TT RS Coupé Iconic Edition Review

Rijgedrag

Aan de technische basis van de Audi TT RS Coupé verandert de Iconic Edition niets. Aan het onderstel noch het aandrijfgeheel wordt geraakt. En dat hoeft ook niet, want tussen de voorwielen ligt de vermaarde vijfpitter, een drukgevoede 2,5 liter-krachtbron die een vermogen van 400 pk en een maximaal koppel van 480 Nm naar alle vier de wielen stuurt. Het gaat nog om de Quattro-aandrijving met Haldex-koppeling, dus niet om het 4x4-systeem met Torque Rear Splitter dat gebruikt wordt door de RS 3.

Die vijfcilindermotor klinkt heerlijk en gaat als een speer. De Audi TT RS Iconic Edition heeft aan 3,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te knallen en haalt een elektronisch geregelde topsnelheid van 280 km/u. Via de Audi Drive-selectieknop op het stuur kan je snel van rijmodus veranderen, wat de kalibratie van de stuurinrichting, de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, de motorkarakteristieken, de adaptieve Magnetic Ride-dempers en de actieve kleppen in de uitlaatlijn aanpast aan de wensen van de bestuurder.

 Die vijfcilindermotor klinkt heerlijk en gaat als een speer.

De Audi TT RS Coupé combineert een klasse en welbehagen met een heleboel explosiviteit. De motor en de versnellingsbak vormen een uitstekend om elkaar ingespeeld geheel dat je voortdurend uitnodigt om de Iconic Edition keihard op zijn staart te trappen. De ophanging weet best raad met die zweepslagen, toch als je op overzichtelijke waaierbochten met biljartvlak asfalt van jetje geeft.

Ligt het wegdek er wat slechter bij en telt het parcours ook technisch moeilijkere bochtencombinaties, dan sluipt er wat onrust in de gelederen en moet het onderstel pompen om niet te verzuipen. De korte wielbasis zorgt ook voor wat instabiliteit onder het aanremmen voor een haarspeld, maar niets dat de elektronische rijhulpmiddelen niet de baas kunnen.

2022 Audi TT RS Coupé Iconic Edition Review

Verdict

Hoewel de turbomotor verwoestend kan uithalen en het chassis een dynamische rijstijl promoot, is de Audi TT RS Coupé geen partij voor echte sportwagens zoals een Alpine A110 of een Porsche 718 Cayman. Maar het blijft een charmant, stijlvol en doordacht totaalpakket dat ook de onderbuik weet te beroeren. De Iconic Edition kleurt dat totaalpakket verder met klasrijke interieurdetails en  spectulaire looks voor de liefhebbers van de betere aeroflaps, winglets en andere vleugels.

Voor ons had dat agressief aeropakket niet gehoeven. De eerste generatie van de naar de NSU TT refererende en naar de Tourist Trophy genoemde Audi TT kwam immers met een opvallend puur en elegant lijnenspel, waarvoor de designers zich lieten inspireren door de Bauhaus-stijl. Dat vloekt een beetje met die opzichtige spoilers die de Iconic Edition tooien. Nu goed, tijden veranderen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi TT , Audi TTRS Coupé

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars