Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Caterham Seven 340 S (2023) - grotere motor, meer sensaties?

Geschreven door Cedric Derese op

In het gamma komt de nieuwe Caterham 340 de 275 vervangen. Geen 1,6 liter-motor meer, maar een wat krachtigere 2 liter-krachtbron. AutoGids doet de test.

55.297 €

Concept Caterham 340 S

Hoe lichter, hoe beter. Ook anno 2023 blijft Caterham het mantra van Lotus-goeroe Colin Chapman trouw. De overstap naar de grotere 2 liter-krachtbron was er dan ook eentje uit overmacht, omdat Ford besloot om de 1,6 liter-Sigma van de Caterham 275 niet langer maakt. En zo verschijnt de Caterham 340 op het toneel, aangedreven door een nu 170 pk en 174 Nm sterke Duratec-viercilinder die de achterwielen aandrijf via een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Die grotere motor zorgt er inderdaad voor dat de Caterham 340 wat zwaarder is geworden dan zijn voorganger, maar de gewichtstoename blijft wel beperkt tot een 20-tal kilogam. Met zijn 560 kilogram blijft de Caterham een pluimpje, zeker in vergelijking met de elektrische sportievelingen die momenteel als paddestoelen uit de grond lijken te springen. Met een vermogen-gewichtsverhouding van 3,3 kg per pk staat deze roadster nog steeds tussen de grote jongens. 

Instappen is geen sinecure. Een beetje lenigheid en een slanke lichaamsbouw blijken bijzonder handig wanneer je lijf en leden tussen het buizenchassis van de Caterham 340 laat glijden. Om de toegang tot de cockpit te vereenvoudigen, kan je opteren voor een stuur met snelsluiting à la Formule 1. Dan krijg je wat extra bewegingsvrijheid om je benen onder de stuurkolom te schuiven. Vergeet je passagier niet te verwittigen voor de stevige uitlaatpijp aan de rechterkant van het koetswerk. En behandel de uit kunststof vervaardigde deurtjes met respect, want anders moet je de zijspiegels terug verstellen.

Echt comfortabel zijn de licht gevoerde stoeltjes van de Caterham 340 S niet, al zijn ze voor dagelijks gebruik wel een stuk aangenamer dan de stijve compostietkuipen die we eerder in de 170 R aantroffen en die ook gebruikt worden voor de 340 R.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Rijgedrag Caterham 340 S

Een draai van de sleutel in de cilinder en een druk op de juiste knop is voldoende om de vierpitter te starten, die mooi ontwaakt - zonder al te veel lawaai of trillingen. Even het gaspedaal strelen en de 2 liter-krachtbron komt tot leven, al reageert hij wel wat luier dan de 1,6 liter-motor vroeger. Het Duratec-blok heeft een rustig karakter, maar blijkt voldoende krachtig en meegaand. En maar goed ook, want de Caterham 340 S komt zonder enige vorm van rijhulp. Geen ABS en geen stuurbekrachtiging, mijnheer.

De Caterham 340 S is een rauwe auto die je zintuigen op scherp zet en die je totale aandacht opeist, wat zich vertaalt in een heleboel rijplezier. Het is wel werken, want het kleine stuur vereist een stevige greep en een vaste hand. Maar de communicatie is glashelder, waardoor je de roadster precies kan plaatsen waar je dat wil. Hetzelfde verhaal met de remmen, die aanvankelijk wat onwenning aanvoelen, maar die je al gauw uitnodigen om de grenzen op te zoeken.

De Caterham 340 S schenkt je snel vertrouwen, waardoor het mes al snel tussen de tanden gaat. De prettige balans en de uitstekende Avon-banden zorgen voor grip en controle, enkel wanneer je de vierpitter echt tot diep in het rood jaagt, merk je dat het chassis lichtjes gaat zweven. En in haarspelden is het wat knoeien, omdat de tractie ontbreekt. Daar zou de R-versie met zijn versterkt sportonderstel geen last van hebben, maar die geselt dan wel je rug bij toeristische verplaatsingen...

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Verdict Caterham 340 S

De Caterham 340 is een sportieveling met een sterk karakter, doorgaans leuk om mee te rijden. Maar soms ook nerveus en te gul in sensaties. Het is dan ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, wat had je verwacht?

Of de nieuwe 2-liter Duratec even overtuigend voor de dag komt? De 170 pk sterke vierpitter doet wat hij moet doen, met meer souplesse onderin dan de 1,6 liter-krachtbron die hij vervangt. Maar deze krachtbron toont zich wel wat minder levendig wanneer je de toerenteller richting rood jaagt.

Er hangt een stevig prijskaartje aan de Caterham 340, zeker als je die afweegt tegenover de beperkte bruikbaarheid van deze roadster. Voor wie rijplezier valideert, is de Brit evenwel een koopje.

  • Echte sportieveling
  • Puur en onversneden rijsensaties
  • Souplesse 2 liter-motor
  • Minder enthousiaste krachtbron
  • Hoge prijs voor een uitgeklede auto
  • Brandstofverbruik loopt snel op

In dit artikel : Caterham, Caterham Seven

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker