Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche 911 Dakar (2023) – koning van de woestijn

Geschreven door Cedric Derese op

De Porsche 911 (992) Dakar knipoogt naar de jaren 80 en is met zijn avontuurlijke outfit en grote noppenbanden klaar voor de woestijn. AutoGids doet de test.

251.932 €

Concept Porsche 911 Dakar

In de loop van zijn geschiedenis heeft Porsche heel wat titels en trofeeën vergaard, tegenwoordig meestal gewonnen op circuits. In de jaren 70 en 80 schitterde het merk echter ook in de rallysport. Met de 911 bijvoorbeeld, omgedoopt tot 953 voor de rally Parijs-Dakar van 1984, die hij won (in handen van de Fransman René Metge). Als eerste Porsche met vierwielaandrijving diende hij als laboratorium voor de beroemde 959, maar ook en vooral leidde hij tot de eerste Porsche 911 (964) Carrera 4. In het jaar van zijn 75-jarig bestaan heeft Porsche de band met de rallyraid hersteld door de 911 Dakar te lanceren. Zonder enig programma of sportief doel, enkel om zijn klanten te plezieren. Beperkt tot niet meer 2.500 stuks, en met een nogal stevig prijskaartje: 250.000 euro!

De technische basis is die van een 911 Carrera 4 GTS. Maar het chassis is aangepast aan de vereisten van het offroaden. Zo heeft de 911 Dakar recht op langere veren (5 cm) en een volledig hydraulische ophanging die in feite een evolutie is van het neusliftsysteem dat al op de 911 beschikbaar is, om de rijhoogte met 3 cm te verhogen. Dat geeft hem 19 cm bodemvrijheid. Niet slecht als je bedenkt dat die van een (basis-)Cayenne 21 cm bedraagt. In dezelfde geest heeft de Dakar de respectievelijk 20 en 21 duim grote voorste en achterste wielen van de GTS ingeruild voor exemplaren van 19 en 20 duim, voorzien van Pirelli Scorpion All Terrain-banden met grote noppen en versterkte zijwanden.

Gestuurde antirolstangen zijn nog steeds van de partij, evenals vierwielbesturing. De vierwielaandrijving is nog steeds gebaseerd op een gestuurde centrale koppeling, maar de sturing voor de koppelverdeling tussen de assen is herzien. Zo kan je via de Drive Mode-draaiknop, die zich nog altijd op het stuur bevindt, de nieuwe Rally-modus (ter vervanging van de Sport+-rijmodus) selecteren, die voorrang geeft aan de achterwielen, met daarbovenop een agressiever actief achterdifferentieel (PTV+). Voor een grotere levendigheid op een losse ondergrond... en meer glijplezier natuurlijk!

Dan moeten we het uiteraard nog hebben over de flat six natuurlijk, die nog altijd op dreef is in de Dakar. Net als in de GTS ontwikkelt hij 480 pk en is hij standaard gekoppeld aan een PDK-versnellingsbak. Waardoor hij reageert als een pistool op de trekker. Voor de soundtrack wordt ook een sportuitlaatsysteem meegeleverd. Ten slotte heeft de 911 Dakar een versterkte onderkant en iets opgetrokken bumpers om zijn offroadcapaciteiten te maximaliseren. Vooraan is de centrale radiator verwijderd, terwijl de twee exemplaren opzij, die hier beschermd worden door roosters, werden vergroot om dat te compenseren.

Rijgedrag Porsche 911 Dakar

Afgezien van de kuipstoelen uit één stuk (standaard) en de (optionele) rolbeugel achterin, alle drie overgenomen uit de GT3, is de cockpit van de Porsche 911 Dakar best vertrouwd. Dat kunnen we minder zeggen van de omgeving waarin we hem aan de tand kunnen voelen. Onderweg naar de duinen van Merzouga (in Marokko) – een belangrijk testterrein voor Dakar-coureurs en -machines – zijn de gravelwegen niet meer dan een formaliteit.

We maken van de gelegenheid gebruik om te controleren of alle bedieningselementen van de Porsche 911 hun oorspronkelijke precisie hebben behouden en om te spelen met de chassisbalans in de rallymodus. En het minste wat we kunnen zeggen, is dat het nu al leuk is!  Naarmate de zandlaag dikker wordt, gaat de Dakar romiger glijden en schotelt hij ons een paar plezant te ervaren en te controleren drifts voor. Aan de rand van de woestijn schakelen we de Offroad-modus in, om de carrosserie op zijn hoogste stand te vergrendelen en de transmissie in de terreinstand te zetten.

Op aangeven van een Porsche-instructeur halveren we ook de druk van de Pirelli-banden... om niet bij de minste moeilijkheid in de problemen te komen. Het vervolg is nog leuker! Plankgas navigeren we over de toppen van de duinen als door boter, we glijden tussen het kamelengras, we duiken naar beneden als op een natuurlijke glijbaan en gaan weer omhoog, glijdend over de vier wielen, om aan de andere kant opnieuw te beginnen. We verwachtten grote sensaties, en die kregen we... maar we waren ook verbaasd over de efficiëntie van de Porsche 911 Dakar op dit soort terrein.

De gebruiksaanwijzing van de Porsche 911 Dakar is niet echt ingewikkeld. Maar hij is een beetje anders dan die van andere, meer conventionele 4x4's. Om een duin over te rijden moet je je voet langer op het gas houden, totdat de motor – die nog altijd achterin ligt – ook voorbij de top is. Dat moet wel, of je kunt je spades bovenhalen... die Porsche ook te koop aanbiedt, evenals de juiste dakdrager om ze te vervoeren.

Verdict Porsche 911 Dakar

"Je kunt hard rijden met een 911 GT3 RS. Maar met de Porsche 911 Dakar kun je rijden waar je wilt.” Zo vat Porsche het concept samen. Uit de test blijkt dat je veel plezier kunt beleven achter het stuur van deze machine en een nieuwe rijervaring kunt beleven... mits je een geschikte speelplaats tot je beschikking hebt. Wat niet noodzakelijk het geval is in ons land., maar goed...

Gezien de prijs en de beperkte productie kunnen we ons inbeelden dat de Porsche 911 Dakar vooral populair zal zijn bij verzamelaars of bij investeerders met een beetje vooruitziende blik. Goed nieuws en slecht nieuws tegelijk.

Want in werkelijkheid is deze Porsche 911 Dakar zo leuk dat hij het verdient om te worden gebruikt, benut, mishandeld en zelfs versleten, in of buiten zijn biotoop, in plaats van in een museum. Een beetje zoals zijn voorvader, de 953... waarvan de orlogskleuren ook nog steeds in de mode lijken te zijn (optioneel op de 911 Dakar).

 

 
 
 
 
 
Voir cette publication sur Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Une publication partagée par Cedric Derese Moniteur Automobile (@thebelgiandriver)

  • Ongekende rijsensaties
  • Rijgedrag en efficiëntie offroad
  • Originele en verzorgde look
  • Geen geïntegreerd systeem voor regeling bandendruk
  • Geen achterbank meer
  • Prijs van een collector's item

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker