Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Octavia RS 245: nooit genoeg

Geschreven door David Leclercq op

Met de facelift van de Skoda Octavia komt een nieuwe RS “Performance”-versie met 245 pk. Die neemt het sperdifferentieel over van de vroegere RS 230, wat de efficiëntie ten goede komt.

Prijs
NB

Het concept

Bij elke generatie van de Octavia gebeurt hetzelfde: naast de traditionele versies wordt een sportieve RS-variant ontwikkeld, kwestie van het imago wat op te krikken en in herinnering te brengen dat Skoda een groot deel van zijn reputatie heeft gevestigd via de autosport. Toegegeven, de Fabia R5 uit de rallysport is geschrapt, maar dat geldt niet voor de Octavia, waarvan sinds de vorige generatie drie versies van bestaan: de TDI met 184 pk, de RS 230 en de RS 245.

  • Vrijgevige motor
  • Grotere efficiëntie dankzij sperdifferentieel
  • Comfort gevrijwaard, binnenruimte
  • Gebrekkige grip voortrein
  • Te weke schokdemping (Comfort-stand)
  • Ietwat hoge rijhouding

Wat er verandert

Voor de facelift hadden we een RS 220 en een RS 230, waarbij die laatste een sperdifferentieel tussen de voorwielen gebruikte om de dynamische prestaties te verbeteren. Vandaag is meer altijd beter en dus verdwijnen die twee om plaats te maken voor een RS 230 en een RS 245, waarbij enkel die laatste recht heeft op het befaamde differentieel. Logisch. Deze RS 245 wekt onze nieuwsgierigheid, temeer omdat de vermogenswinst te danken is aan forse mechanische ingrepen: een nieuwe uitlaatlijn die minder tegendruk levert, nieuwe zuigers en zuigerringen en een nieuwe turbocompressor (IHI). Op die manier ontwikkelt hij 245 pk bij 5.000 tot 6.700 o/m (tegenover 230 pk bij 4.700 tot 6.200 o/m) en een koppel van 370 Nm bij 1.600 tot 4.300 o/m (350 Nm bij 1.500 tot 4.600 o/m voor de 230 pk). Logischerwijze volgen ook de prestaties: 6,6 seconden (in plaats van 7,0) voor de sprint van 0 naar 100 km/h, onafhankelijk van de gekozen versnellingsbak, waarbij het goed om weten is dat het model voortaan recht heeft op de nieuwe DSG-7 (die 5 kilo minder weegt) die is ingewijd door de Kodiaq.

Hoe rijdt hij?

Het actieve sperdifferentieel veranderde niet. Het is enkel geherprogrammeerd in functie van de vermogens- en koppelcurves van de nieuwe motor. Het biedt vooral voordelen op het vlak van trekkracht en een beperking van het vermogensonderstuur, terwijl het ook koppelreacties in het stuur helpt vermijden omdat het enkel actief wordt wanneer nodig en dat op variabele wijze (van 0 tot 100 procent). Wel valt op dat het alleen werkt bij het accelereren, terwijl de stabiliserende functie bij het vertragen zuiver met de remmen gebeurt via het XDS. Het differentieel kent twee werkingsmodi: zacht in de standen Comfort en Normal en agressiever in Sport.

Onderweg haalt de Octavia RS 245 uiteraard het nodige voordeel uit dit differentieel. Hij heeft een meer bijtgrage voortrein die zich gemakkelijker in bochten vastbijt en dus een veel grotere motorbelasting verdraagt. Maar wel maar tot een bepaald punt, want het lijkt erop dat de auto zo gecentreerd mogelijk is afgesteld. Het systeem werkt met andere woorden veel efficiënter dan in de RS 230, maar we merken ook dat de voortrein – die ongetwijfeld iets te stijve antirolstangen heeft – al vrij vroeg de handschoen in de ring gooit wanneer het motorkoppel te overvloedig wordt, zodat hij meteen wat grip mist. De cocktail lijkt met andere woorden wat braver dan in een VW Golf GTI “Performance” of een Seat Leon Cupra, die weliswaar nog veel krachtiger is.

Budget & uitrusting

Het andere voordeel van de Skoda Octavia RS 245 is dat hij een gezinswagen in hart en ziel blijft en dat zijn sportieve logo hem niets ontzegt op het vlak van uitrusting, binnenruimte, praktische aspecten of zelfs comfort, want de erg week gedempte ophanging in de standen Comfort en Normal kan vrij goed om met de grote negentienduimvelgen. Kortom, hij blijft veelzijdig.

Concurrenten

Sinds een paar jaar slaat de concurrentie krachtig terug met sportievelingen van alle slag, wat bewijst dat er nog steeds niets beter is voor het imago. Wat deze Octavia zo uniek maakt, is dat hij verbazingwekkend veelzijdig blijkt bij dagelijks gebruik terwijl hij ook dit knappe differentieel gebruikt. Dat is een nog zelden gebruikte oplossing die nochtans zowel lichter als efficiënter is dan een systeem met vierwielaandrijving als we puur kijken naar de rijdynamiek.

Ons verdict

De nieuwe Octavia RS 245 verrast ons niet. Uiteindelijk vormt hij gewoon een logische evolutie op de vroegere RS 230. Het is duidelijk dat het sperdifferentieel een echte meerwaarde biedt op het vlak van efficiëntie. Dat is een niet te verwaarlozen voordeel voor gezinsvaders die van rijden houden, al blijft de meerprijs fors (3.405 euro).

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker