Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW i3, Kia Soul EV en Mercedes B Electric Drive

Geschreven door Gaetan Philippe op

Telkens als we een test organiseren, is er altijd wel een dwarsligger die stokken in de wielen steekt.

Prijs
NB

Zoals hier, toen we enkel zuiver elektrische auto’s wilden testen, maar BMW het spel niet helemaal wilde meespelen door ons een i3 REX te reserveren, met range extender dus. 

Die gebruikt de tweecilinder uit de motorfiets C 650 om de batterij te herladen als die leeg is. Een optie die ontwikkeld is om mensen met range anxiety (de angst om onderweg zonder stroom te vallen) te overtuigen om toch elektrisch te gaan rijden.

In elk geval vinden wij het niet echt een elegante oplossing voor zo’n verfijnde auto. Het gaat uiteindelijk om een soort noodgenerator – waarvan het gebrom de heersende stilte verpest – die in minder optimale modus werkt. Hij geeft de i3 weliswaar de mogelijkheid om verder te rijden, maar dan met verminderd vermogen, zodat hij bergop zelfs snelheid verliest. Kortom, deze i3 REX is niet te vergelijken met andere elektrische auto’s met range extender zoals de Opel Ampera of wijlen de Fisker Karma. De noodmotor wordt gevoed door een piepklein tankje van slechts 9 liter benzine. Om te vermijden wellicht dat lakse gebruikers – of klanten die te lui zijn om de batterij te herladen – de gewoonte opnemen om te vaak ‘op benzine’ te gaan rijden?

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker