Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 216d Gran Tourer

Geschreven door David Leclercq op

Na de vorig jaar gelanceerde 2-Reeks Active Tourer doet BMW er nu nog een schepje bovenop met de Gran Tourer, een nog meer op gezinnen gerichte compacte eenvolumer die tot zeven inzittenden kan vervoeren.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.46 /20

De premiumconstructeurs zijn al een tijdje bezig om hun gamma onderaan uit te breiden, met als doel de massaconstructeurs te belagen in segmenten waar grote volumes te rapen zijn. Zo was BMW in 1993 de eerste om zich op het segment van de compacte middenklassers te storten (met de 3-Reeks Compact), in 1996 gevolgd door de Mercedes A-Klasse en de Audi A3. Audi ging in de loop der jaren nog verder met de kleine A1, die zeker niet onsuccesvol is bij de stadsauto’s, net zoals BMW’s Mini-modellen. Achter dat fenomeen gaat in werkelijkheid een maatschappelijke trend schuil waarbij een groeiend deel van de klanten graag met een ‘premiummodel’ wil rijden en bereid is om daarvoor toegevingen te doen op motorisch vlak (kleinere krachtbronnen) en qua uitrusting (minder uitgebreid). Voor de constructeurs in kwestie is het voordeel in elk geval gegarandeerd, want zij kunnen hun volumes vergroten en hoeven daarbij nauwelijks aan hun winstmarges te knabbelen, die veel groter zijn dan bij de massaconstructeurs... die het allemaal met lede ogen zien gebeuren. En het is nog niet gedaan, zoals blijkt uit BMW’s jongste, die vandaag het aanbod van de eenvolumer Active Tourer verdubbelt met een lange versie die tot zeven inzittenden kan ontvangen. Een nieuwe bedreiging voor de traditionele constructeurs, die het rijk van de gezinsgerichte eenvolumers tot nog toe voor zich alleen hadden. BMW is alvast erg duidelijk over zijn ambities: op termijn moeten de Active en Gran Tourer een derde van de verkoopcijfers van het volledige gamma voor hun rekening nemen en daarbij vooral nieuwe klanten veroveren.

  • Praktische auto, moduleerbaarheid
  • Effi ciënt en plezierig rijgedrag
  • Verzorgde geluiddemping
  • Gewillige en zuinige motor
  • Afwerkingskwaliteit
  • Matige voorstoelen
  • Beperkte hoogte onder koff erklep
  • Hoge prijs, dure opties
  • Soms moeizame hernemingen
  • Beperkte ruimte op derde zitrij

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker