Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Grand Scénic 1.7 dCi 150: homogener

Geschreven door David Leclercq op

Renault heeft zijn gamma van dCi-motoren vervangen. Exit voor de 1.5 en 1.6 ten voordele van een nieuwe 1.7 dCi die, in zijn meest interessante versie, 150 pk levert aan boord van de Scénic en Grand Scénic.

Prijs
NB

Wat er verandert

Het verouderende dieselgamma bij Renault moest worden vernieuwd. De reden voor de vernieuwing is natuurlijk te vinden bij de nieuwe emissienormen (WLTP) en de noodzaak om efficiëntie na te streven met een DeNOx-katalysator met AdBlue-injectie (SRC) in plaats van een eenvoudige deeltjesfilter. De 1.7 dCi maakt er natuurlijk van gebruik, net zoals de andere nieuwe motor, de 2 liter-dCi van 160 of 200 pk, maar die voorlopig voorbehouden is aan de Espace en de Talisman. In het Scénic-gamma maakt de 1.5 dCi plaats, net zoals de 1.6 dCi. Er is nu één motor die hun plaats inneemt: de 1.7 dCi die 120 of 150 pk biedt.

Hoe het rijdt

De Scénic – en de Grand Scénic in dit geval – krijgt dus de 1.7 dCi in plaats van de 1.6 dCi van 130 of 160 pk. De nieuwkomer toont zich hier in zijn krachtigste vorm, met 150 pk bij 3500 tpm en een koppel van 340 Nm bij 1750 tpm. Op papier stellen de prestaties een beetje teleur, omdat Renault een 0-100 km/u aankondigt in 12,4 s, wat een pak trager is dan de oude dCi 160 (10,7 s) en zelfs trager dan de dCi 130 (11,1 s). De topsnelheid stijgt daarentegen tot 208 km/u tegenover respectievelijk 200 en 195 km/u. Deze prestatievermindering kan gedeeltelijk worden verklaard door een stagnerend koppel. Met 340 Nm voor de 1.7 dCi stelt de 1.6 dCi daar 380 Nm tegenover, terwijl de dCi 130 320 Nm bood.

Terwijl de 1.7 dCi van 120 pk ons wist te overtuigen met zijn souplesse bij lage toerentallen, kunnen we niet hetzelfde zeggen van deze 150 pk sterke versie die, hoewel krachtiger bij het versnellen, zich te rumoerig toont. De motor trilt bij lage toerentallen en laat van zich horen bij elke snelheid, vooral tijdens hernemingen. Bij constante snelheden blijft het gelukkig binnen de perken. Tegelijk lijkt de traagheid bij lage snelheden een groter pijnpunt, terwijl de manuele versnellingsbak (6 versnellingen) zich hakerig laat bedienen en niet erg consistent is. Op vlak van verbruik lag ons gemiddelde rond de 7 l/100 km. Niets uitzonderlijks, en zeker geen vooruitgang vergeleken met de 1.6 dCi.

Ons verdict

De Grand Scénic wint niet bij deze verandering, met de nieuwe 1.7 dCi van 150 pk die zich rumoeriger en niet echt zuiniger toont dan de 1.6 die hij vervangt. We zijn dus een beetje teleurgesteld, ook al mogen we de uitzonderlijke kwaliteiten van deze monovolume niet negeren, die vanuit praktisch oogpunt de beste in zijn klasse is. De 1.3 TCe benzine met 160 pk is €400 goedkoper, en ook overtuigender!

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Grand Scénic

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars