Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes C-, E- en S-Klasse EQ Power: gamma onder stroom

Geschreven door Olivier Derard op

Mercedes zet zijn elektrische offensief voort en onthult een volledig (ver)nieuw(d) hybridegamma.

Ondanks zijn reputatie van technologisch vernieuwer is Mercedes-Benz verre van een pionier op het vlak van alternatieve aandrijving. Maar de Duitse constructeur is vast van plan om zijn achterstand in te halen. Onlangs verkondigde hij namelijk zijn intentie om meer dan 10 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van nieuwe en schonere aandrijflijnen. Voor de duidelijkheid heeft Mercedes hiervoor ook verschillende benamingen verzonnen. ‘EQ Power’, is bedoeld voor alle oplaadbare hybrides van de Duitse groep. Het merk met de ster heeft deze categorie zopas verrijkt met niet minder dan vier nieuwe voertuigen: de C 300 de, de E 300 e en de, en tot slot de S 560 e. Wij hadden het genoegen om deze nieuwkomers al eens even te testen.

Mercedes-Benz C 300 de

Op papier lijkt het idee om een elektrische machine te koppelen aan een dieselmotor misschien absurd. Deze zelfontbrandingsmotoren liggen nu eenmaal niet in de bovenste schuif bij de ‘groene jongens’, maar ze hebben wel het ideale profiel voor een hybride voertuigconcept. Meer algemeen gesproken is de dieseltechnologie in onze contreien niet meer zo geliefd. Erger nog: in sommige stadscentra dreigen dergelijke aandrijvingen motora non grata te worden. Met andere woorden: het huidige politieke klimaat is niet gunstig voor dit concept. Tenzij deze hybride premiumberline alsnog zijn zegen zou krijgen van de fleetmanagers.

Onder de motorkap

De Mercedes C 300 de, die verkrijgbaar is als berline én als break, koppelt een 1.950 cc grote viercilinder-dieselmotor met een vermogen van 194 pk (bij 3.800 o/m) aan een elektrische machine met een vermogen van 90 kW en een koppel van 440 kW (dat ogenblikkelijk beschikbaar is). De elektromotor is geïntegreerd in het carter van de negentrapsautomaat 9G-Tronic. Wanneer beide krachtbronnen samenwerken, halen ze een gecumuleerd maximumvermogen van 306 pk. Hun gezamenlijke koppel is begrensd op 700 Nm, maar wel heel vroeg beschikbaar: vanaf 1.400 o/m.

Dankzij de lithium-ionbatterij van 13,5 kWh, die zich boven de achteras bevindt, kan de C 300 de 57 kilometer afleggen zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Tenminste volgens de theoretische NEDC-cijfers die de constructeur communiceert, want in de praktijk is het wel iets minder.

Op de weg

Tijdens onze test bleek de auto uiterst aangenaam te rijden. Zijn vermogen om zijn twee harten – het klassiek kloppende en het alternatieve – te laten samenwerken, is ronduit voorbeeldig. Dat geldt trouwens ook voor zijn levendigheid, want onze testberline toonde zich bijvoorbeeld bijzonder dynamisch bij het hernemen. But then again: 700 Nm koppel is ook niet niks! Een minpuntje dat we toch zouden willen vermelden: onder belasting liet de dieselmotor een uitgesproken ‘agrarische’ sound horen. Een perceptie die waarschijnlijk nog wordt versterkt door het feit dat hij volledig stil is wanneer de elektromotor het van hem overneemt…

  • Rijdynamiek
  • Afwerking
  • Motorgeluid van de diesel
  • Koffervolume aangetast

Mercedes-Benz E 300 e

De hybride E-Klasse beschikt ook over een benzineversie, die – in tegenstelling tot de E 300 de, met dezelfde architectuur als de C 300 de – jammer genoeg alleen verkrijgbaar is als berline, en niet als break. De E 350 e, die werd gelanceerd in 2016, heeft een halve seconde meer nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten: 6,2 in plaats van 5,7 tellen voor de nieuwkomer. Maar de grootste vooruitgang werd geboekt op het vlak van het puur elektrische rijbereik: 33 kilometer voor de E 350 e tegenover 50 (theoretisch althans) voor de E 300 e. Op welke mechanische elementen is Mercedes overgeschakeld om deze winst te realiseren?

Onder de motorkap

De 1.991 cc grote viercilinder met 211 pk (bij 5.500 t/m) en 400 Nm (van 1.600 tot 2.800 o/m) van de E 300 e is gekoppeld aan de negentrapsautomaat 9G-Tronic. Logisch, want de drie hier getest hybrides maken allemaal gebruik van dezelfde automaat met koppelomvormer. Net zoals ze allemaal een beroep doen op dezelfde elektrische machine met 90 kW en 440 Nm. Als beide krachtbronnen volop samenwerken, ontwikkelen ze een gezamenlijk maximumvermogen van 320 pk en een koppel dat ook hier is beperkt tot 700 Nm.

Op de weg

Hoewel de hybridetechnologie in de C 300 vooral ten goede kwam aan zijn rijdynamiek, blijkt die in de E 300 (d)e veel meer getemperd te zijn. Aan het stuur van de E-Klasse heerst namelijk veeleer een gevoel van comfort. Dat sluit perfect aan bij de wil van Mercedes om van zijn hybride E-Klasses (zowel met benzine als met diesel) comfortabele reisberlines te maken, voornamelijk ontworpen om lange afstanden af te leggen.

  • Hoogwaardig comfort
  • Rijbereik in gecombineerde modus
  • Wat log onderstel
  • Plek van de elektrische laadklep

Mercedes-Benz S 560 e

Bij Mercedes is de S-Klasse sinds 2009 altijd al de technologische etalage geweest voor alternatieve aandrijvingen. In dat jaar werd namelijk de S 400 Hybrid gelanceerd, een limousine met een elektromotor van 15 kW, die evenwel niet in staat was om de auto alleen aan te drijven. Een lacune die Mercedes meteen wist te verhelpen met de tweede generatie van zijn hybride topklasseberline. Dat deed de Duitse constructeur met zijn eerste oplaadbare hybridesysteem, dat hij in 2014 lanceerde onder de motorkap van de S 500 Plug-in Hybrid: een 85 kW sterke elektromotor in combinatie met een zescilinder op benzine van 333 pk en een batterij van 8,7 kWh, die samen garant stonden voor een zuiver elektrisch rijbereik van 33 kilometer volgens de NEDC-norm. Met de S 560 e pakt Mercedes nu dus uit met de derde generatie van zijn hybridetechnologie.

Onder de motorkap  

De hybride aandrijflijn van de S 560 e koppelt een V6-benzinemotor met 367 pk (bij 5.500 tot 6.000 o/m) en 500 Nm (van 1.800 tot 4.500 o/m) aan een 90 kW sterke elektrische machine. Net zoals in de C 300 de en de E 300 e put deze laatste zijn energie uit een batterij van 13,5 kWh, geassembleerd door Deutsche Accumotive, een filiaal van de Daimler-groep. Wanneer beide motoren hun krachten bundelen, ontwikkelen ze een gecumuleerd vermogen van 476 pk en een begrensd koppel van 700 Nm.

De Eco Assist kan, naargelang van de behoeften, de freewheelmodus inschakelen of – integendeel – de energierecuperatie tijdens het remmen vergroten. Hiertoe interpreteert en verwerkt hij de gegevens van de navigatie, de verkeersbordherkenning en de klassieke assistentiesystemen. In de praktijk bleek dit heel goed te werken.

Op de weg

Zoals u zich kunt voorstellen, levert deze topklasseberline hoogwaardige prestaties. Zo trekt hij in 5 seconden een sprintje van 0 tot 100 en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Niettemin is het vooral met zijn soevereine comfort dat de S 560 e zijn stempel wil drukken. 

  • Soeverein comfort
  • Geslaagde Eco Assist
  • Aanzienlijk kleinere koffer
  • Hoog gewicht

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars