Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BYD Atto 3, Tang & Han (2022) – Europese droom

Geschreven door Kevin Kersemans op

Het Chinese BYD ofte Build Your Dreams heeft grootse plannen in Europa. Het wil er nog dit jaar drie elektrische modellen op de markt brengen: de Atto 3, de Tang en de Han. AutoGids kon het Europese BYD-gamma reeds testrijden.

De letters BYD staan voor Build Your Dreams en dat zijn geen loze woorden voor het Chinese merk. Het werd nog maar in 1995 opgericht als bouwer van autobatterijen, maar is ondertussen exponentieel gegroeid en actief in vier sectoren, namelijk die van de automobiel, van elektronica, van hernieuwbare energie en van railvervoer. In 2008 bouwde het met de F3DM zijn eerste auto (een plug-inhybride), die enkel te koop was in China.

Nu is BYD echter klaar om Europa te veroveren met volledig elektrische modellen. Overigens heeft het bedrijf al sinds 1998 een in Nederland gevestigd Europees hoofdkantoor en biedt het op ons continent al een hele tijd elektrische bussen en vorkheftrucks aan. En in 2014 werden in Brussel een reeks BYD's e6 in dienst genomen als elektrische taxi. Anno 2022 vindt het merk van zichzelf dat het klaar is om de volgende stap te zetten: een belangrijke speler worden op de markt van elektrische personenwagens in Europa. In ons land gebeurt dat via invoerder Inchcape, die ook de Belgische Toyota-importeur.

De BYD's die bij ons verkocht zullen worden, zijn de Atto 3, een compacte SUV, de Tang, een grote SUV en de Han, een vierdeursberline van het formaat van een Tesla Model S. Alle drie de modellen zijn uitgerust met de innovatieve Blade Battery van BYD, die veel compacter, maar ook veel veiliger is dan de traditionele batterijpakketten in EV's. Bovendien maakt de batterij integraal deel uit van het chassis, met alle gunstige gevolgen vandien voor de structuurstijfheid en de interieurruimte.

Standaard op alle drie de modellen is een groot infotainmentscherm waarvan de oriëntatie kan worden gewijzigd van landschaps- in portretmodus of omgekeerd. Met een druk op de knop wordt het scherm in zijn geheel elektrisch gedraaid. Bovendien reageert het scherm bijzonder alert op aanraking en lijkt de menustructuur op eerste gezicht makkelijk te doorgronden. En wie ervan uitgaat dat Chinees gelijk is aan een minderwaardige afwerking, die heeft in dit geval ongelijk want met de kwaliteitsindruk leek ons op het eerste gezicht weinig mis.

Concept BYD Atto 3

Voor Europa ziet BYD het meeste potentieel in de 4,45 meter lange Atto 3, gezien het belang van het C-SUV-segment op ons continent. Deze voorwieltrekker met één enkele elektromotor van 204 pk is uitgerust met een batterijpakket van 60,48 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 420 km. Hij biedt plaats aan vijf inzittenden in een interieur dat zich onderscheidt met een erg origineel design en dat erg ruim is dankzij een wielbasis van 2.720 mm.

Dankzij de opstelling van de batterijen in het chassis is de vloer achterin volledig vlak. Ook over de koffer valt weinig te klagen, met een volume van 440 tot 1.338 liter. De Atto 3 is de eerste SUV op basis van BYD's e-Platform 3.0 waarop ook de vierdeursberline Seal rust, maar die laatste maakt voorlopig de oversteek naar Europa nog niet.

Concept BYD Tang

De BYD Tang (een naam die afkomstig is uit de Chinese cultuur en dus niets te maken heeft met gereedschappen of boze schoonmoeders) is met een koetswerklengte van 4,87 meter een maatje groter en biedt (standaard!) plaats aan zeven inzittenden. Hier zorgen twee elektromotoren (één vooraan en één achteraan) voor vierwielaandrijving en een totaal vermogen van liefst 516 pk, wat ondanks een gewicht van naar verluidt zo'n 2,5 ton (nog niet officieel bevestigd) resulteert in een optrektijd van 0 tot 100 km/u van 4,6 seconden.

De Tang staat op wielen van 22 duim en kan rekenen op een batterijpakket van 86,4 kWh om volgens de WLTP-cyclus 400 km ver te geraken. Dankzij zijn wielbasis van 2.820 mm kan de Tang tot zeven inzittenden vervoeren, al zijn de twee achterste plaatsen wel voor te behouden aan kinderen. Het koffervolume gaat van 235 liter met alle stoelen rechtop over 940 liter in vijfzitsconfiguratie tot 1.655 liter. Net als die van de Atto 3 en de Han kan de batterij van de Tang op een half uurtje worden opgeladen van 30 tot 80 procent aan een gelijkstroomsnellader (tot 110 kW).

Concept BYD Han

De BYD Han ten slotte maakt gebruik van hetzelfde aandrijfgeheel als de Tang, maar komt dankzij zijn lagere gewicht en zijn bijzonder interessante stroomlijncoëfficiënt van 0,21 tot 521 WLTP-kilometers ver en heeft slechts 3,9 seconden nodig om in Sport-modus op te trekken van 0 tot 100 km/u. Met zijn lengte van 4,99 meter zit deze vierdeursberline pal in het vaarwater van de Tesla Model S.

Dankzij zijn wielbasis die met 2.920 mm nog langer is dan die van de Tang, kan deze elegante vierdeurs met coupétrekjes uitpakken met een ronduit vorstelijke interieurruimte, maar in zijn koffer is slechts plaats voor 410 liter aan bagage, die door het korte kofferdeksel bovendien in de laadruimte moet worden geschoven als een pizza in de oven.

Rijgedrag

Voor deze kennismaking konden we met de Atto 3, de Tang en de Han rijden op een afgesloten parcours en dus niet op de openbare weg. En het drietal liet een verrassend positieve indruk na. We hadden wel verwacht te kunnen zeggen dat ze goed rijden "voor Chinese auto's", maar ze rijden eigenlijk goed tout court.

De onderstellen staan duidelijk op punt en ook de aandrijfgehelen zijn voldoende doorontwikkeld voor veeleisende Europese bestuurders. Zo leek het best snor te zitten met de verhouding comfort-weggedrag, zelfs in de BYD Tang met zijn gigantische 22-duimwielen, tenminste voor zover we dat konden beoordelen op het testparcours waar we niet van konden afwijken.

Het enige dat we zouden kunnen aanstippen, is dat het stuur in de Byd Tang en de BYD Han een tikkeltje artificieel aanvoelt, zonder echter storend te zijn. Dat van de BYD Atto 3 voelt een stuk natuurlijker aan, maar daarin merkten we dan weer wat meer stroomlijngeluiden op, terwijl aan de buitenkant de aircocompressor bij momenten nogal luidruchtig leek.

Opvallend is dat alle modellen geschoeid worden met kwaliteitsbanden van Europese A-merken (in casu Continental, Goodyear), wat genoeg zegt over hoe serieus BYD de oversteek naar Europa neemt. Overigens wordt ook met heel wat andere Europese grote namen samengewerkt, zoals Brembo voor de remmen.

Verdict

De BYD Atto 3, Tang en Han laten bij deze kennismaking een verrassend positieve eerste indruk na. Al zal hun succes als gevolg van een bij ons nog onbestaand merkimago voor een groot deel afhangen van de gehanteerde prijzen.

En gezien de geboden technologie en uitrusting zal BYD zich wellicht minder als prijzenklopper profiteren dan andere Chinese EV-merken als Aiways of MG. Pluspunt is dan weer dat BYD zich sterk maakt dat het bestelde auto's snel zal kunnen leveren, aangezien het heel wat benodigde onderdelen voor EV's, zoals de motor en halfgeleiders, zelf produceert...

In dit artikel : BYD, BYD Atto 3 , BYD Han , BYD Tang

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker