Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / VIDEO - Toyota Yaris GRMN: Leerling-ninja

Geschreven door Adrian Jehin op

Om zijn terugkeer naar het WRC te vieren, kiest Toyota voor een exotisch recept, door een 212 pk sterke 1.8-compressormotor in de neus van de Yaris te proppen. Een al even onverwachte als verslavende cocktail.

Het concept

Gezien het vrij resoluut op brave hybrides toegespitste gamma van Toyota kunnen we nauwelijks geloven dat de constructeur in zijn rijke autosportervaring is gaan graven om een productiemodel te ontwikkelen. Nochtans leert de geschiedenis ons dat uit zijn ateliers al heel wat pareltjes zijn ontsproten, van de 2000 GT tot de GT86, met daartussen de machtige Supra en MR2. De Yaris GRMN (voor ‘Gazoo Racing Meister of Nürburgring) werd afgesteld op de Nordschleife en wil deze traditie verderzetten en tegelijk op waardige wijze ruchtbaarheid geven aan de terugkeer van de constructeur naar het wereldrallykampioenschap, na een afwezigheid van 17 jaar. Bovendien wijdt hij het sportieve GR-logo in op de Europese markt, dat in drie niveaus wordt opgesplitst: GR Sport, GR en GRMN. Het heeft ook een paar mooie verrassingen in petto voor de komende jaren, zoals mag blijken uit de concept GR Super Sport, die op het jongste salon van Tokio werd onthuld en die rechtstreeks is geïnspireerd op het prototype TS050 Hybrid. De naam komt van het dochterbedrijf Toyota Gazoo Racing, dat sinds 2015 is belast met alle sportieve activiteiten van de Japanse reus.

Wat er verandert

De Yaris GRMN is beperkt tot 400 exemplaren in Europa en 200 in Japan en blijft dus een zeldzame vogel. Hij heeft een manuele zesversnellingsbak in combinatie met een Torsen-sperdifferentieel, een specifieke uitlaatlijn, gesmede BBS-velgen van 17 duim die het niet-opgehangen gewicht verminderen met 2 kilo per wiel en Sachs-schokdempers, die de auto 24 millimeter lager leggen. De remmen zijn krachtig, met gegroefde en geventileerde schijven van 275 millimeter vooraan, aangegrepen door vaste Advics-klauwen met 4 zuigers, en volle schijven van 278 millimeter achteraan. Daar komen nog de vele verstevigingen aan het chassis bij, naast een sterker hulponderstel, een dikkere antirolstang en een nieuwe antirolstang vooraan. De ophanging krijgt de voorarmen en cardanassen van de Yaris 1.4-diesel zodat hij beter om kan met de 250 Nm van de bruisende 1.8 met compressor.

Hoe hij rijdt

Die laatste kan qua gewilligheid bij lage toerentallen natuurlijk niet op tegen een turbomotor, maar blaakt van gezondheid vanaf 4.000 o/m, klimt wild in de toeren en reageert bliksemsnel op het gas. Een duivels hart, dat in combinatie met het leeggewicht van slechts 1.135 kilo vleugels geeft aan deze kleine Japanner, waarvoor een kilometer vanuit stilstand in 26,5 seconden wordt beloofd. Naast zijn bruisende motor kan dit bommetje nog terugvallen op zijn stevige voortrein, die zich gemakkelijk laat plaatsen ondanks het ietwat kunstmatig aanvoelende elektromechanische stuur rond de rechtuitstand of tijdens het centreren. We willen ook de nadruk leggen op de uitmuntende chassisafstelling, waardoor hij zich zowel op slingerbaantjes als op een circuit thuis voelt. Hij houdt het midden tussen het speelse van een Ford Fiesta ST en het meer radicale van een Peugeot 208 GTi. Een andere aangename verrassing is het werkingscomfort, dat relatief gevrijwaard bleef, met alleen een beetje een droge filtering bij lage snelheden, en een rijhouding die wat beter mocht, zowel qua zithoogte als que diepteverstelling van het stuur.

Rijd hier een rondje met ons mee op het circuit van Castelloli:

Prijs, uitrusting & concurrenten

De Yaris GRMN is uiteraard een heel speciale auto, zeker met zijn tot 400 exemplaren beperkte productie voor Europa. Die zijn al allemaal verkocht, voor 31.290 euro per stuk. Dat is een erg pittig bedrag, dat enkel kan worden verantwoord door de zeldzaamheid van het model, want we zijn hier niet ver verwijderd van de tarieven van een Honda Civic Type-R of van de nieuwe Renault Mégane RS 2018, die toch wel flink wat meer in hun mars hebben.

Ons verdict

Buiten zijn pittige prijskaartje en zijn dorst die helemaal niet strookt met zijn wespentaille is het moeilijk om niet gecharmeerd te geraken door de Yaris GRMN, door zijn motortemperament en zijn topchassis. Hij geeft ‘brute’ rijsensaties zonder ooit te overdrijven. Een toekomstig verzamelaarsobject, maar wel met een pittig prijskaartje: 31.290 euro.

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars