Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Citroën Ami Buggy (2022) - hippe SUV-versie getest

Geschreven door Steven Appelmans op

De elektrische Citroën Ami is er nu ook als avontuurlijke Buggy. AutoGids doet de test met de Ultra Special Limited Edition.

Concept

Even terug naar eind vorig 2021. Omdat het niet altijd een trui of een paar sokken hoeft te zijn, doet Citroën zichzelf onder de kerstboom een kekke conceptcar cadeau. De My Ami Buggy Concept wil daarbij de draad oppikken waar wijlen de Méhari die zoveel jaar terug had laten liggen. Een heuse lichtbalk op het dak, stoere offroadrubbers rond de veertienduimvelgen en handige opbergtassen die in een opbergrekje schuiven dat meteen ook als ‘deur’ functioneert. Kortom, het strand bleek nog slechts een paar flipflops en een zwembroek verwijderd.

Een vakantiegevoel waarnaar klaarblijkelijk ook de goegemeente hunkerde. De conceptcar kreeg zoveel respons dat de Franse constructeur niet anders konden dat de My Ami Buggy in productie te nemen. Althans, Citroën heeft er 50 exemplaren van afgeleid, en die waren dan nog uitsluitend voor het eigen publiek bestemd. Het resultaat was een ware stormloop: bij zijn lancering op 21 juni 2022 duurde het welgeteld 18 minuten vooraleer de hele voorraad een eigenaar had gevonden.

Of die eigenaars nog lang zullen kunnen genieten van die exclusiviteit? Er wordt al gefluisterd dat Citroën, wegens de grote vraag, de Buggy als een vaste Ami-variant zou willen opnemen in het aanbod. Dat zou dan betekenen dat de 50 ‘gelukkigen’ zich enkel nog zullen kunnen onderscheiden middels het specifieke nummerplaatje rechts op het dashboard.

Terwijl die ‘originele’ My Ami Buggy (laten we dat ook maar tussen haakjes zetten) ook al ferm rook naar een kat in een zak. De Concept verwaterde in de bouwfase namelijk tot een gewone Ami met beugeldeuren. Genereus als we zijn, willen we het canvasdakje, de kakikleurstelling en de goud gelakte velgen ook nog als pièces uniques zien, maar dan zijn we toch écht rond wat bijzonderheden betreft.

De fluogele accenten in het interieur? De dakspoiler? De zwarte lappen kunststof (die je trouwens kunt personaliseren) rond de koplampen en achterlichten? Allemaal eveneens te bestellen op respectievelijk de Pop en Tonic, twee Ami-versies die én ons land aandoen én gewoon ongelimiteerd te bestellen zijn. Ook aan de technische basis werd niet getornd, dus ook de Citroën My Ami Buggy rijdt maximaal 45 km/u en heeft in het beste geval een rijbereik van 70 kilometer.

Review 2022 Citroën My Ami Buggy Electric

Rijgedrag

En toch. Hoe inwisselbaar de Buggy ook mag zijn met de gewone Citroën Ami, hij trakteert je op een totaal andere beleving. Het is ineens veel minder brommobiel. Een gevoel dat we louter toeschrijven aan het demonteren van de portieren. Zo uitgekleed krijgt de Buggy een connectie met de elementen die je totaal ontgaat in de gewone Ami (terwijl die nochtans ook niet bepaald de best geïsoleerde deuren heeft). De wind door het interieur voelen blazen wakkert een soort vrijheidsgevoel aan dat je inderdaad wel kunt associëren met de Méhari.

Vandaar allicht dat de Citroën My Ami Buggy ook leek te schreeuwen om onverhard… dat we hem bijgevolg gaarne onder de wielen schoven. Vaststelling één: opwaaiend stof en deurloze zijposten, het is niet de beste combinatie. Gelukkig is het interieur nog altijd waterproof, dus dat opgepikte vuil is met een beetje tuinslangwerk zo opgeruimd. Wacht daar misschien wel mee tot je de oplaadkabel (een gewone 230-voltstekker die rechtstreeks verbonden is aan de omvormer) weer hebt opgeborgen in de flank naast de passagier. Langer dan 3 uur hoef je daar in principe nooit op te wachten.

Vaststelling twee: de pseudo-MacPhersons vooraan en de onafhankelijke sleeparmen achteraan hebben niet de minste moeite om de 471 kilo (dat is dan inclusief de 5,5 kWh sterke lithium-ionbatterij) vlot te houden. Zelfs niet als je de 2,41 meter lange, 1,39 meter brede en 1,52 meter hoge koekendoos op volle snelheid (nogmaals, dat is 45 km/u) over een pokdalige landweg jast. Comfortabel is het niet, daarvoor stuitert de Citroën Ami Buggy net iets te nadrukkelijk. Maar plezant! Pretfactor 10!

Helaas verliest het karretje die charme wel wat op asfalt. Vooral de beperkte topsnelheid leidt daar tot bijkomende stress – voor jezelf, maar evengoed voor de medeweggebruikers. Bovendien valt op de weg ook het gerammel en gekraak – van de beugeldeuren, de inlegbakjes van het interieur, het stalen dakframe – op, zonder dat dat evenwel ooit echt gaat storen. Daarvoor blijft de sympathie te hard gutsen uit de poriën van deze Citroën Ami Buggy.

Review 2022 Citroën My Ami Buggy Electric

Verdict

Als er dan toch een hoek af mag, ga dan ineens voor een cirkel. Toegegeven, afgaand op wat de Concept ons beloofde, en de My Ami Buggy die Citroën ons uiteindelijk presenteerde, had het gerust nog wat meer – of liever: minder – mogen zijn. Al deed dat uiteindelijk weinig afbreuk aan onze kamerbrede glimlach telkens als we de beugels achter ons dichttrokken.

De Buggy, dan? Zo zonder deuren wordt de Citroën Ami inderdaad plezanter. En zijn rudimentaire inborst makkelijker verteerbaar. We mogen hopen dat eigenaars van een standaard-Ami ondertussen hun schroevendraaiers al zijn gaan zoeken.

Verwante testen

In dit artikel : Citroën, Citroën AMI

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker