Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X5 45e : 85 kilometer op een batterij?

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Ten opzichte van zijn voorganger schuift de nieuwe X5 een zuiver elektrisch rijbereik naar voren dat drie keer hoger is, terwijl zijn benzinemotor twee cilinders meer telt én hij bovendien fiscaal interessant blijft voor zelfstandigen. Het magische recept?

96.250 €
  • Score redactie 15.40 /20

In de jacht op de CO2-uitstoot schiet de hybridetechnologie de grote SUV’s te hulp. Met name de plug-intechnologie, met een groter zuiver elektrisch rijbereik, dat in het geval van deze nieuwe hybride X5 (zie ook Techniek op pagina 110) bijna verdrievoudigd is, van 31 naar 86 kilometer – volgens de NEDC-cyclus. Tegelijkertijd is de verbrandingsmotor voortaan een nobelere zes-in-lijn van drie liter, die duidelijk melodieuzer klinkt dan de 2.0-viercilinder die hij vervangt. In dit segment beschikt verder voorlopig alleen nog de hybride Porsche Cayenne over zes cilinders (maar dan in V-configuratie), terwijl ook de nieuwe Audi Q7 60 TFSIe, die we tegen het eind van het jaar mogen verwachten, een 3.0-V6 op benzine in het vooronder zal hebben. De overige dikke plug-inhybride SUV’s stellen zich tevreden met een vierpitter, op benzine voor de Range Rover (Sport) P400e en de Volvo XC90 T8 TwinEngine, of op diesel voor de Mercedes GLE 350de, die er ook nog tegen het eind van het jaar aankomt. Tot zover de concurrentie.

  • Geslaagd en veelzijdig hybridesysteem
  • Laag verbruik mogelijk (mits geregeld opladen)
  • Groot elektrisch rijbereik
  • Prestaties, aangename zescilinder
  • Fiscaal aantrekkelijk voor zelfstandigen
  • Comfort, luxueuze aankleding
  • Absoluut gezien hoge prijs
  • Lange laadtijd (beperkte interne lader)
  • Verbruik op de snelweg
  • Verlies aan laadvolume
  • Geen zeven zitplaatsen meer mogelijk
  • Onhandige afmetingen, gewicht

In dit artikel : BMW, BMW X5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker