Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW iX1 xDrive30 (2022) - meteen ook elektrisch

Geschreven door Hans Dierckx op

De nieuwe BMW X1 komt meteen ook als volledig elektrische iX1. AutoGids doet de test met de xDrive30.

57.950 €

Concept BMW iX1

BMW stopte recent met de bouw van de i3, waardoor deze elektrische X1 annex iX1 het nieuwe instapmodel wordt voor wie een EV wil van het Münchense merk. Nu ja, instapmodel: je dient er wel liefst 57.950 euro voor op te hoesten.

We hebben het dan over deze BMW iX1 xDrive30 met 2 motoren. Andere versies hebben de Duitsers nog niet officieel aangekondigd, maar ga er maar van uit dat er ook een goedkopere en zuinigere variant met één krachtbron zal volgen.

Het accupakket van de BWW iX1 is goed voor net geen 65 kWh, wat in theorie garant moet staan voor 438 kilometer autonomie. Dit is, kortom, een stroomauto die ook langere trajecten kan verorberen, temeer omdat hij kan snelladen met een vermogen van maximaal 130 kW. Daarmee kan je dus tot 80 percent ‘volgooien’ in een halfuurtje.

Rijgedrag BMW iX1

Zowel tussen de voor- als de achterwielen van de BMW iX1 zit een elektromotor. Het gaat om nagenoeg identieke exemplaren; het enige verschil zit in het koelsysteem, dat vooraan iets krachtiger is. De achterste werkt immers alleen tijdens het accelereren of wanneer het esp voelt dat de auto uit zijn evenwicht geraakt, zoniet levert enkel de voorste motor trekkracht.

Die tweevoudige aandrijving werkt, in combinatie met de laag en centraal gemonteerde bulk aan batterijen, prettig en maakt de elektrische BMW iX1 een beter gebalanceerde auto dan de gewone X1. Hij is zwaarder, maar kreeg daarom ook enkele structurele verstevigingen, zoals een veerpootbrug vooraan, die de koetswerkstijfheid nog wat vergroot. Potig is deze xDrive30 ook, met een spurt naar 100 km/u in minder dan 6 seconden.

We geven daarnaast nog mee dat je de elektrische BMW iX1 aan de buitenkant herkent aan de blauwe cirkel rond het merklogo. Een ander verschil met de gewone X1 is de verhoogde vloer binnenin, die effect heeft op de zit- en laadruimte. Bovendien kan je de verschuifbare achterbank op deze variant niet krijgen.

Verdict BMW iX1

BMW’s heeft inmiddels aardig wat ervaring met elektrisch rijden, wat hier resulteert in een zuinige werking, ondanks de aanwezigheid van twee motoren. De scherpe nieuwe snit van de X1 maakt een aantrekkelijk geheel van de BMW iX1 xDrive30, dat helaas ook erg duur is.

Bekijk ook onze video van de BMW iX1

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW Ix1

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker