Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 7-Reeks : Schaamteloos luxueus

De zesde generatie van de BMW 7-Reeks krijgt een facelift die hem een vleugje uiterlijke excentriciteit geeft… Achter zijn nieuwe, uitpuilende radiatorrooster liggen een nieuwe V8 en een meer prestigieuze hybride aandrijflijn.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Het meest zichtbare symbool van deze drang naar een look die – laat ons eerlijk zijn – meer blingbling is, zijn die beruchte nieuwe dubbele nieren, die zo uit het bord van de Hulk lijken te komen… Denk trouwens niet dat BMW zelf twijfelt aan deze keuze, want het volgt integendeel volledig deze drang om prestige naar buiten toe uit te stralen en zelfs om te intimideren. De 5 centimeter hogere en in totaal 50 procent grotere ‘reuzenschaaf’ worden nog versterkt door de fijnere koplampen, met standaard ledlichten of, als optie, laserlampen (1.900 euro). De motorkap past zich aan en vertoont meer uitgesproken en preciezere lijnen. De bumper kreeg meer vloeiende en zuivere vormen. Een laatste detail: net zoals op de X7 is ook het BMW-logo groter geworden.

Er is meer chroom toegepast, maar de plaatsing ervan getuigt toch van een zekere elegantie. We denken dan aan de (voortaan verticale) luchtafvoeren op de flanken, waarvan het verlengde de wielbasis benadrukt. BMW pakt ook uit met nieuwe, expressievere lakkleuren. Kanariegeel of brandweerrood zit er nog niet bij, maar bijvoorbeeld het Bernina-grijs met ambertoetsen van onze 750i is toch van een heel ander kaliber dan het trieste antracietgrijs of diamantzwart…

Wat er verandert

We hebben bijna geen zin om zelf met de 7-Reeks te rijden bij deze eerste test, want een limousine – zeker in verlengde versie (wielbasis van 3,21 meter) – laat zich het beste smaken van op de plaats rechts achterin. Anderzijds is rijden met deze 750Li xDrive allesbehalve een straf. De 4.4-V8 van de jongste generatie is afgeleid van die van de M5 en ontwikkelt hier net zoals in de M850i 530 pk. Ondanks zijn twee ton spurt de 7-Reeks in iets meer dan vier seconden van 0 naar 100 km/u, wat gepaard gaat met een niet onaangename klank. Van mooi rond en vol bij lage toerentallen wordt het geluid steeds sportiever.

Dat edele gegrom is een van de weinige geluiden die tot het interieur mogen doordringen, want voor de rest is de geluiddemping indrukwekkend. BMW heeft het aandeel dempingsmaterialen rond de achterste wielkasten vergroot, maar ook in de rugleuning van de achterbank en zelfs rond de houders van de veiligheidsgordels (die trillingen doorgeven). Bovendien heeft BMW de ruiten overal even dik gemaakt als de voorruit (5,1 millimeter), dus niet alleen voor de zijruiten maar ook voor de achterruit (standaard op de 750i en 760Li, een optie op de rest). In dezelfde jacht op parasietgeluiden onderdrukken nieuwe elektromotoren voor de ruiten de wrijving beter, en in de dieselversies rekenen nieuwe motorsteunen kordater af met de trillingen die ontstaan bij het wegrijden en het optrekken.

De V8 is voortaan ook uitgerust met een partikelfilter, zodat hij voldoet aan de Euro 6d Temp-uitstootnormen en zodat hij zijn CO2-normuitstoot kan beperken tot… 217 g/km. Hetzelfde geldt voor de 6.6-V12 van de 760Li, het monster van 585 pk en 850 Nm, met een uitstoot van 282 g/km. Het programma voorziet ook nog steeds de 40i, een drieliter-zescilinder van 340 pk. Op diesel zijn er enkel zescilinders van drie liter: de 730d van 265 pk, de 740d van 320 pk en de 750d van 400 pk.

Hoe hij rijdt

Voor deze eerste test had BMW voor ons een bijzonder bochtig parcours uitgezocht (ideaal om een GTI te testen), waar onze lange 7-Reeks zich relatief levendig toonde en blijk gaf van een zekere dynamiek, maar met een gewicht van twee ton en een lengte van 5,20 meter voelde dat ondanks de actieve besturing met sturende achterwielen en de actieve rolcontrole (Executive Drive Pro) een beetje misplaatst. Temeer omdat onze passagier op de achterbank snel overging van dagdromerij naar zeeziekte…

Gelukkig slingerde het tweede deel over bochtige hoofdwegen, waar de grote BMW zijn ware potentieel als snelwegridder kon demonstreren. Hij blijkt daarbij extreem stabiel, precies bij het inhalen (waarbij de wielen in dezelfde richting sturen) en soevereiner dan ooit bij gespierde hernemingen, of die nu gebeuren met behulp van de uitmuntende actieve snelheidsregelaar (met stop & go-functie en automatische snelheidsaanpassing door de verkeersbordherkenning) dan wel in de manuele modus met de schakelhendels aan het stuur.

Budget

De prijzen liggen tussen 91.350 euro voor een 730d met korte wielbasis en achterwielaandrijving, en 171.400 euro voor de 760Li met xDrive. Voor al deze motoren is er maar één versnellingsbak: de Steptronic-automaat met 8 verhoudingen.

De uitrusting van de 7-Reeks wordt aangevuld met de nieuwste technologie, te beginnen bij de jongste generatie (7.0) van het geconnecteerde systeem dat je toelaat om met je auto te babbelen (je begint met “Hey BMW” en vraagt dan “kun je me naar dit adres brengen?”). Het brengt voorlopig vooral een glimlach op het gezicht (en vergt flink wat training om ermee te kunnen werken), maar een nieuwe demonstratie toonde ons ook hoe snel en precies het systeem kan zijn. Verder is er een nieuw, meer ergonomisch stuur (vooral wat betreft de indeling van de bedieningsknoppen), een inductief laadvlak dat net achter de versnellingspook is geplaatst (voordien was het verborgen) en een meer exclusief Nappaleer met nieuwe stiknaden, die allemaal het welzijn van de inzittenden versterken. Achterin stapt het infotainmentsysteem over op aanraakschermen (dat was nog niet het geval). Tot slot zijn er nog een nieuwe sfeerverlichting met ledlampjes en nieuwe houten decoratiestukken om de personaliseringsmogelijkheden van dit vijfsterreninterieur nog te verbreden.

Ons verdict

De 7-Reeks boekt overal vooruitgang waar hij kon, en legt de lat weer bijzonder hoog in het segment van de grote prestigeberlines. Hij past zich op vrij intelligente wijze aan de evolutie van zijn cliënteel aan, wat noodzakelijk is om aansluiting te blijven houden met zijn eeuwige rivalen, de Mercedes S-Klasse en de Audi A8. Alleen is de 7-Reeks niet langer de enige vertegenwoordiger van BMW in het topklassesegment; die rol moet hij voortaan delen met de X7, die sommige traditionele klanten wellicht zal doen twijfelen.

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks