Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes S-Klasse : De keizer in het nieuw

Geschreven door Hans Dierckx op

De S-Klasse kreeg niet alleen nieuwe kleren, maar de soevereine Mercedes evolueert ook onderhuids op zowat alle vlakken – niet het minst qua technologie – om opnieuw aanspraak te kunnen maken op de titel ‘keizer van het segment’.

137.577 €

Wanneer Das Haus een nieuwe generatie van zijn S-Klasse lanceert, is het altijd uitkijken naar hoe de constructeur er weer in geslaagd is de lat nóg hoger te leggen dan bij de voorganger. De vooruitgang staat natuurlijk niet stil, en zeker anno 2020 is het niet echt verwonderlijk dat de zevende generatie van Mercedes’ vlaggenschip volop inzet op digitalisering. Zo is het eerste dat binnenin opvalt, een haast Tesla-achtige joekel van een centraal aanraakscherm. Verder pakt het instrumentenbord uit met een 3D-weergave, maakt het head-updisplay gebruik van augmented reality en biedt de sfeerverlichting een schier eindeloze keuze aan kleurschakeringen. Los van al die technologie draagt de ‘W223’ (of ‘V223’ voor de verlengde L-versie) comfort in de breedste zin natuurlijk ook nog altijd hoog in het vaandel. Een nieuwe S-Klasse is het per slot van rekening aan zichzelf verplicht om stiller, zachter en luxueuzer voor de dag te komen dan zijn voorganger.

Maar terwijl een rivaal als de Jaguar XJ op het punt staat een drastische stap te zetten door voor zijn nieuwe generatie enkel nog maar voor elektrische aandrijving te kiezen, stelt de S-Klasse zich op dat vlak iets terughoudender op. Mercedes doet aan risicospreiding, door volgend jaar de volledig elektrische EQS als afzonderlijk model op de markt te brengen, en voor de S-Klasse in eerste instantie te kiezen voor klassieke zes-in-lijnmotoren op benzine (450 en 500, met respectievelijk 367 en 435 pk) of diesel (350 d en 400 d, met 286 of 330 pk). Met als kanttekening dat de benzineversies wel kunnen rekenen op een EQ Boost-ondersteuning. 

Later volgen nog een eveneens mildhybride V8 en een plug-inhybride, waarvoor het merk met de ster een indrukwekkend elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer belooft – dat zou betekenen dat die versie laag genoeg scoort qua CO2-uitstoot om in ons land 100 procent fiscaal aftrekbaar te zijn voor ondernemingen en zelfstandigen. En uiteraard mogen we natuurlijk ook weer de obligate AMG-versies verwachten, een must voor een bepaalde groep van het S-Klasse-cliënteel.

  • Nog steeds soeverein op de weg
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Comfort van de bovenste plank
  • Materiaalkeuze t.o.v. voorganger
  • Ergonomie t.o.v. voorganger
  • Nog groter formaat
Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker