Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche Taycan Turbo S (2023) - de prijs van plezier

Geschreven door Olivier Duquesne op

De elektrische Porsche Taycan kreeg een update voor 2023. AutoGids doet de test met de Turbo S.

Prijs
NB

Concept

De Porsche Taycan heeft in de zomer van 2022 een update gekregen. Die heeft vooral invloed op de actieradius, het infotainment en de rijhulpmiddelen en bracht geen fundamentele wijzigingen op het vlak van de mechaniek of de look. De evoluties zitten hem dus voornamelijk in de elektronische systemen. Ze zullen echter de rijervaring beïnvloeden, want om het rijbereik te vergroten hebben de ingenieurs van Zuffenhausen gewerkt aan de sturing van de freewheelfunctie.

Daarbij wordt namelijk helemaal geen motorkoppel uitgeoefend, net als in stilstand. In de rijmodi Normal en Range wordt voor versies met vierwielaandrijving de voorste elektromotor bij gedeeltelijke belasting bijna volledig losgekoppeld en ‘uitgeschakeld’. Dat alles vermindert de weerstand in de aandrijving en daarmee het energieverbruik. Porsche belooft ook een fijnere afstelling van de rijhulpsystemen. En efficiëntere parkeerhulpmiddelen voor in krappe ruimtes. Ter herinnering, de Taycan heeft een 'tweetrapsautomaat'.

Voor het Porsche Experience Center in Franciacorta, tussen Milaan en Verona, kregen we de keuze tussen een Taycan, Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo. Uiteindelijk kozen we voor de Taycan Turbo S, die op de Nordschleife van de Nürburgring een tijd van 7 min 33 s neerzette (met een Performance Kit die mogelijk binnenkort ook buiten Duitsland zal worden aangeboden). Deze 4,96 meter lange luxeberline heeft een vermogen van 625 pk met twee motoren, dat kan worden opgevoerd tot 761 pk via de Launch Control (die we op de openbare weg niet konden uitproberen). Het koppel bedraagt 1.050 Nm, de actieradius bedraagt 464 km met zijn batterij van netto 83,7 kWh (93,4 kWh bruto).

Rijgedrag

In de Taycan zit je in een toekomstgerichte Porsche. Het stuurwiel met de Drive Mode-draaiknop en het interieur zijn typische voor het merk. Het interieur is volledig digitaal, met rechts een scherm voor de passagier, boven op dat van de bestuurder. Zelfs de airco heeft een eigen aanraakscherm tussen de stoelen. Dat zijn veel displays! Een kleine maar belangrijke nieuwigheid is dat de Taycan draadloos compatibel is met Android Auto. De verbinding was slechts een formaliteit.

In die digitale luxe nemen we de Porsche Taycan Turbo S mee voor een korte rit naar het Iseomeer. Het slechte wegdek op een deel van de lange zogenaamde expresweg die leidt naar de bochtige wegen met uitzicht op het meer, dwingt de Duitser te jongleren tussen de dwingende noodzaak om ons te informeren over de staat van het asfalt en de beleefdheid om ons een zachte rijervaring te bieden. Een oefening waar hij mooi in slaagt, door een sereen comfort te behouden en toch sportief in hart en nieren te blijven, zelfs op een weinig interessant stuk weg.

De eentonigheid van dit deel van de route brengt ons ertoe het glazen dak met variabele opaciteit te proberen. Met een bedieningsknop op de middenconsole kun je ervoor kiezen slechts een deel van het panoramadak te verduisteren. Handig wanneer je zon achter je hebt en schaduw voor je. De rijhulpsystemen blijken, hoe fijn afgesteld ook (zoals Porsche beloofde), helaas nog steeds niet erg slim. De verkeersbordendetectie begrijpt de Italiaanse verkeersborden helemaal rechts niet, die alleen gelden voor wie de hoofdweg verlaat. De cruisecontrol staat erop om ons aan 50 km/u te houden, terwijl dat niet nodig is.

De weg wordt eindelijk interessant. Tenminste op de navigatiekaart. De reeks snelheidscamera's beteugelt snel elke wens om de 70 km/u te overschrijden. Maar dat is genoeg om je te amuseren op deze kleine bergweg. De Porsche Taycan S is zeer volgzaam. Ondanks zijn lengte pakt hij de haarspeldbochten elegant en zuiver aan. De acceleratie is onmiddellijk en krachtig. Wanneer de gelegenheid zich voordoet, verandert een flinke duw op het gaspedaal in de Sport Plus-modus de Taycan in een bliksemsnelle raket. En dat is zonder de launch control te gebruiken. Het voordeel van de Sport Plus-stand is dat er ook een geluid – zij het kunstmatig – bij hoort om het rijritme te begeleiden.

Bij het naderen van bochten worden de inzittenden niet naar voren geduwd wanneer je het gaspedaal loslaat. De regeneratie is zeer discreet en zelfs onmerkbaar. Zozeer zelfs dat je twijfelt of ze wel werkt. Dit komt het dynamische rijden met zijn formidabele remmen alleen maar ten goede. Het gevoel van plezier is alomtegenwoordig. En wanneer het verkeer je noopt om terug te schakelen naar de Normal-stand, rij je nog steeds in een auto die is ontworpen voor liefhebbers van rijplezier. Toegegeven, zonder het geluid van een V8 of een V12. In ieder geval laat deze Taycan zien dat Porsche nog steeds een merk is dat het onderwerp goed beheerst. Ondanks de krachtige acceleraties bedroeg ons verbruik tidjens deze korte testrit 25 kWh/100 km. Dat suggereert dat een gemiddelde van 22 kWh mogelijk moet zijn tijdens een langeafstandsrit met de cruisecontrol aan.

Verdict

Deze korte testrit van ongeveer 60 km bevestigt twee dingen: de Porsche Taycan Turbo S heeft een adembenemende acceleratie en Porsche heeft begrepen hoe het met zijn elektrische modellen plezier en noodzakelijkheden kan combineren.

Er is geen ontkomen aan oplaadpauzes op weg naar je vakantiebestemming of een afspraak op meer dan 250 km afstand. Gelukkig kunnen die minder dan 30 minuten duren als alles goed gaat, dankzij de 800-volt-architectuur met een laadvermogen van 270 kW.

Maar tussen die gedwongen stops door kun je je troosten met een auto die luxueus, sportief en praktisch is. Ingrediënten die gedistilleerd worden met intelligentie en knowhow. Maar wees gewaarschuwd, deze heerlijke individuele elektromobiliteit is duur: (vanaf) 199.585 euro voor de Taycan Turbo S.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker