Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mitsubishi Eclipse Cross: Omslagpunt

Geschreven door Tony Verhelle op

De Eclipse Cross is de eerste echte nieuwigheid van het Japanse Mitsubishi in vijf jaar. Hij luidt de zo lang gewenste/verwachte vernieuwing in, anderen zullen volgen. Ondertussen komt deze SUV eind van het jaar op de markt. Wij reden er al mee.

Het is inderdaad al een hele tijd geleden dat we nog iets echt nieuw hebben gehad vanwege Mitsubishi. Niet dat we deze kleinere Japanse constructeur helemaal willen onderschatten, voor zijn kennis van de (plug-in) hybride technologie en voor zijn nadrukkelijke aanwezigheid in Zuid-Oost Azië heeft Nissan (partner in de grote Alliance met Renault en anderen) het bijvoorbeeld raadzaam geacht een groot aandeel (meer dan een derde) te verwerven in Mitsubishi Motors, hetgeen er waarschijnlijk ook voor zal zorgen dat die Alliance dit jaar de grootste constructeur wordt (of misschien net niet: als we Carlos Ghosn mogen geloven, zal het hem worst wezen, maar mogen we Ghosn altijd geloven…?).

Het Concept

We vertellen u zeker geen groot geheim als we zeggen dat de SUV, voor Sports Utility Vehicle, nog altijd in is, in alle mogelijke marksegmenten. Om zich op een degelijke manier in te schrijven in de toekomststrategie van de Alliance heeft Mitsubishi zich hoofdzakelijk tot de ontwikkeling van dergelijke voertuigen bekend. In eerste instantie zal het gaan om drie modellen, waarvan de Eclipse Cross de eerste is. Hij schrijft zich in het C-segment in, dat van de compacte middenklasse-SUV genre Nissan Qashqai of VW Tiguan. Nagenoeg elke constructeur heeft tegenwoordig wel een aanbod in dit gamma, dus moest ook een zelfverklaarde SUV-specialist als Mitsubishi er zo snel mogelijk bij horen. Dat betekent dat de ASX-opvolger wat kleiner zal worden en in het al even boomende, iets kleinere B-segment zal postvatten, terwijl aan de bovenzijde de opvolger van de nieuwe Outlander voor Mitsubishi het mooie weer zal moeten maken.

  • Opvallend design
  • Ruim en vrij comfortabel
  • Aangenaam rijdend, 4x4 mogelijk
  • Ietwat stugge vering
  • Touchpad niet overtuigend
  • Nieuwe 1.5T vrij dorstig?

Wat is nieuw?

De Eclipse Cross is dus volldig nieuw, wat niet wil zeggen dat hij geen technieken of onderdelen van de huidige Outlander overneemt. Zo bijvoorbeeld ook de 2,2 liter turbodiesel (in herziene vorm, we hebben nog niet voldoende info in welke mate), maar er is ook de volledig nieuwe 1.5 liter turboviercilinder die niet minder dan 163 pk levert en een serieus koppel van 250 Nm over een grote bandbreedte qua toerental. Hij zal gekoppeld kunnen worden aan een handgeschakelde, mechanische zesbak of een nieuwe CVT-automaat die met 8 virtuele trappen de aloude argwaan tegen CVT’s en hun “koffiemoleneffect” wil wegwerken. De grote turbodiesel komt er enkel in combinatie met een al even nieuwe 8-trapsautomaat (van Aisin Warner). De auto zal naargelang van de versie met de voor- of de vier wielen aangedreven kunnen worden, maar we hebben de indruk dat Mitsubishi zelf de laatste oplossing prefereert. Ze hebben met hun S-AWC dan ook een uitstekend systeem voorhanden.

Met zijn 4,4 m lengte is de nieuweling vrij compact, maar bij een eerste kennismaking toch redelijk ruim binnenin. Naast de typische Mitsubishi-neus (ietwat pompeus als “Dynamic Shield” bekend staand) is het vooral achteraan dat de Eclipse Cross opvalt. Hij meet zich namelijk een coupé-look aan door de achterklep plots sterk te laten afvallen en ze in twee te delen, een schuine en een verticale zijde, elk met bijbehorende ruit. We zagen een dergelijke verdeling al bij andere auto’s (onder meer Toyota Prius en Hyundai Ioniq) maar we moeten vaststellen dat de zichtbaarheid naar achteren hier goed is gebleven, wat van de anderen niet altijd kan gezegd worden.

Hoe rijdt hij?

Redelijk aangenaam, na een eerste kennismaking op de wegen tussen Barcelona en Girona. De Eclipse Cross heeft goed zittende stoelen en een makkelijke instap en dat is sowieso meegenomen. Het veergedrag is wat aan de stugge kant zonder echt oncomfortabel te zijn, maar draagt daardoor wel bij tot een aangenaam weggedrag dat ook rijplezier weet te bieden. Voor deze vroege presentatie konden we enkel rijden met de 1.5 benzineturbo in combinatie met de CVT- automaat, maar dat bleek een meevaller. De nieuwe viercilinder toont zich vrij krachtig en vooral koppelrijk, de CVT speelt daar goed op in met zijn speciale afstelling waarbij niet minder dan 8 (virtuele) versnellingen worden gesimuleerd. Hier zal niemand zich ontheemd voelen. Enige mindere punt: we hadden de indruk dat onze auto niet van de zuinigste was, maar Mitsubishi claimt dit ook niet, volgens de normen zit hij ergens in het midden van het pak, waarbij niet mag vergeten worden dat hij in dit geval permanent op de 4 wielen wordt aangedreven. Dat zorgt  dan weer voor een eerder neutraal weggedrag dat op de limiet in veilig afremmend onderstuur overgaat.

Het dashboard is uiteraard helemaal hertekend en is een serieuze stap voorwaarts qua looks, terwijl ook de afwerking nog beter werd door een keuze voor minder plastiekerig aandoende materialen. Van de voordelen van een  touchpad in plaats van een draaiknop voor de MMI-bediening zijn we nog altijd niet helemaal overtuigd, voor het overige is alles overzichtelijk opgesteld, al zijn er nog iets te veel schakelaars verborgen onderaan het dashboard, onder meer de bediening van de  head-up display, die uiteraard wel voordelen biedt. Navigatie is niet als vast ingebouwd systeem te krijgen op de instapversie, dat moet via de eigen smartphone en daar is misschien niet iedereen blij mee. Hogere uitrustingsniveaus kunnen wel ingebouwde navigatie krijgen.

Wat kost hij?

Aangezien de auto pas laat dit jaar bij ons aankomt en zijn “grote entree” spaart voor het autosalon begin 2018 konden we op dit ogenblik nog geen prijzen vastkrijgen. Invoerder Beherman is waarschijnlijk nog hard aan het vechten met de Japanners om de beste deal uit de wacht te slepen (en er zelf ook iets aan te verdienen, uiteraard). In elk geval gaat de prijsstelling voor deze nieuweling van het grootste belang zijn om de (nieuwe) klanten te kunnen overtuigen. Mitsubishi staat, zoals bijna alle Japanners, niet bekend voor zijn bodemprijzen, maar daar staat tot nog toe wel een uitstekende kwaliteit en bedrijfszekerheid tegenover. Wij denken dat een instapmodel (voorwielaangedreven, handbak, 1.5 Turbo) toch rond de 25.000 euro zou moeten kunnen beginnen, maar daarbij hangt ook veel af van wat standaard als uitrusting wordt aangeboden. De grote diesel komt later en als we het goed gehoord hebben wordt dit model geen hoofddoel in onze contreien, maar wel in Japan (?). Daar komen we later nog wel op terug.

De concurrenten

You name it, you have it is in dit segment de regel. Zowat elke constructeur die zichzelf wat respecteert heeft een aanbieding in dit segment van de compacte middenklasse-SUV. De voornaamste zijn de al vernoemde Qashqai en Tiguan, maar zowat iedereen heeft iets, van Ford Kuga over Peugeot 3008 tot Renault Kadjar, zonder de verschillende variaties op Tiguan binnen de VW-groep niet te vergeten. Nog andere mogelijke bestsellers zijn op komst, denk aan de Citroên Aircross en de Opel Grandland. Deze Mitsubishi zal zijn plaats dus moeten veroveren in een zeer concurrentieel marktgegeven.

ONS VERDICT

De Mitsubishi Eclipse Cross komt laat op de proppen in dit supergegeerde marktsegment en wil kopers bij de concurrentie weglokken met een originele vormgeving, met een aangenaam weggedrag gekoppeld aan een behoorlijke binnenruimte en uiteraard met de bijna legendarische betrouwbaarheid die het nog altijd hoog in het vaandel voert. De Japanners leggen trouwens zelf de nadruk op kwaliteit eerder dan dat zij zogenaamde premium-concurrenten naar de kroon willen steken. Dat doet het beste verhopen voor de prijs, want daar zal (zoals steeds) veel van afhangen. Rendez-vous in het najaar.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Eclipse

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker