Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Grandland X: in het hart van de markt

Geschreven door Xavier Daffe op

Opel breidt zijn actieterrein uit naar het zo modieuze SUV-segment. Na de niet meer zo jonge maar nog steeds dappere Mokka X en de recente Crossland X krijgen we nu de Grandland X, die zich in het hart van de markt wil nestelen.

Het concept

SUV’s zijn gemeengoed geworden in het C-segment en bezetten daar het grootste volume in een fors groeiende categorie (het marktaandeel is gegroeid van 7 procent in 2010 naar bijna 20 procent vandaag). Alle merken willen in dit segment aanwezig zijn of zich er vernieuwen, want om hier te kunnen overleven, moet je je naar de bovenste plek van het verlanglijstje van de klanten werken, zoals in een Google-zoeklijst. Als je daar slechts als tweede keuze opduikt, heb je geen enkele kans om te overleven. De nieuwe SUV van Opel rust op het erg goede platform van de Peugeot 3008, zijn bloedbroeder binnen de nieuwe en onlangs gevormde groep. Dit zelfde platform en de gedeelde motoren gaan verborgen onder een koetswerk- en interieurdesign dat veel aandacht besteedt aan het creëren van een voldoende grote afstand. De Peugeot is meer futuristisch en persoonlijk, de Opel is conservatiever; elk zijn strategie. Met zijn lengte van 4,48 meter, zijn breedte van 1,84 meter en zijn hoogte van 1,64 meter past de Grandland X mooi in het gemiddelde formaat van het beoogde segment. Hij kan daarbij uitpakken met een wielbasis van 2,67 meter en een koffervolume van 514 tot 1.652 liter.

  • Werkingscomfort (ophanging, stoelen,…)
  • Verzorgde connectiviteit, ergonomie
  • Prijs, uitrusting
  • Binnenruimte en koffer
  • (Voorlopig) beperkt motorenaanbod
  • Weinig echte verrassingen (design, praktische kant,…)
  • Late marktintroductie binnen gevestigde concurrentie

Wat er verandert 

In verhouding met de Peugeot 3008 waar hij nauw van is afgeleid kiest de Grandland X dus voor een meer conservatieve stijl, zowel voor het uiterlijk als voor de binnenruimte. Zijn voorkant is typisch Opel en sluit aan bij de jongste producten van het merk, net zoals de opbouw van het dashboard. Dat laatste doet zoveel mogelijk een beroep op een aanraakscherm om het aantal knoppen te beperken, zelfs al gebruik je die nog wel voor een rechtstreekse toegang tot de hoofdmenu’s. Dat is bij het gebruik praktischer dan de keuze van Peugeot om alles via het scherm te doen. De ondertussen bekende kommavorm die zo typisch is geworden voor het design van Opel is een andere specifieke trek. De nieuwkomer kan bovendien rekenen op een (optionele) tweekleurige lak met een andere kleur voor het dak dan voor de rest van het koetswerk, zoals vandaag zo trendy is. Het multimediasysteem IntelliLink, de orthopedische AGR-stoelen of de conciërgedienst OnStar zijn nog een paar van die troeven waar de Grandland X op kan terugvallen om zich te onderscheiden. Maar op motorisch vlak moet de Opel-SUV alle Franse motoren en versnellingsbakken overnemen, met name de 1.2-benzinemotor waarvan de drie cilinders er 130 pk en 230 Nm uitpersen (voor een CO2-uitstoot van 117 g/km), of de 1.6-diesel met 120 pk/300 Nm (104 g/km). Ze zijn allebei gekoppeld aan een zesversnellingsbak, die standaard handgeschakeld is en als optie een automaat.

Hoe hij rijdt

Wij konden het stuur nemen van een Grandland X 1.6-diesel met de automatische versnellingsbak. Die combinatie past mooi bij het formaat van deze SUV, op voorwaarde dat je houdt van een rustige en ontspannen rijstijl. Bij het hernemen leek deze automaat ons namelijk wat traag in zijn reacties, waarna de tussenacceleratie plots begint met een brutale kickdown en te veel motorgeluid in het interieur. Maar wanneer hij kalm wordt bestuurd, kwijt de Grandland X zich perfect van zijn taak: je zit goed (temeer omdat de stoelen in onze testauto de uitstekende orthopedische exemplaren waren) en de rijhouding is correct, net zoals de algemene ergonomie of de binnenruimte. Het grote optionele panoramadak baadt het interieur bovendien in licht en vrolijkt de verder erg klassiek ingedeelde omgeving wat op. Opel maakt hier de omgekeerde keuze van de originaliteit boven alles die overheerst in de Peugeot 3008. De tijd zal uitwijzen of deze strategie loont.

Budget & uitrusting

Met een basisprijs van 25.000 euro (24.192 euro voor en 3008 Access) pakt de Grandland X uit met een gunstige verhouding prijs-uitrusting, want hij kan bijvoorbeeld rekenen op led-dagrijlichten, een waarschuwing voor het onbedoeld overschrijden van een witte lijn via het bijhorende camerasysteem, een verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, een vertrekhulp voor op hellingen, Bluetooth-radio met handenvrijfunctie, airco,… Voor de conciërgedienst OnStar moet je echter naar het niveau Edition gaan.

Concurrenten

Laat ons maar meteen zeggen dat die ontelbaar zijn en dat het merendeel te duchten is. Laat ons daarom beginnen met zijn neef, de Peugeot 3008, naast de ster van het segment, de Hyundai Tucson en diens neef Kia Sportage. Dan is er nog de opkomende uitdager Seat Ateca, de rotsvaste Ford Kuga, de nieuwkomer Jeep Compass, de pionier (of toch bijna) Nissan Qashqai of de miskende Renault Kadjar. Allemaal schoon volk en de nieuwe Opel zal dus zijn werk hebben om zijn plaats te veroveren in dit bijzonder drukke segment.

Ons verdict

Opel zet zijn SUV-offensief verder met de Grandland X, die de Crossland X en Mokka X (een brave X die op termijn wordt afgelost) in een hoger segment komt bijstaan. De Grandland X wordt op termijn Opels eerste plug-in hybride en pakt uit met relatief klassieke maar homogene en coherente troeven. Of het nu gaat om zijn stijl, zijn uitrusting, zijn binnenruimte of zijn moduleerbaarheid, hij breekt niet met de codes en zet zich zo af tegen bepaalde meer ‘controversiële’ rivalen, waar een deel van het publiek misschien gevoeliger voor is dan voor originaliteit tegen beter weten in. Hij kiest voor geruststellend classicisme en doet dat behoorlijk goed…

Enregistrer

In dit artikel : Opel, Opel Grandland X

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars